Full version: ODLA VATTENMELON
Ogreme
Hej alla bön odlare smile.gif

Jag fick den knasigaste iden ska berätta lite kort:

Jag lever på poker och just satt upp mitt kontor och har lite långtråkigt på nätterna när man sitter och väntar på kort , så en kväll satt jag och käka vattenmelon och funderade på om man kunde sätta en melon kärna och få meloner .

sak som gjort sticker dan efter och köper gjort krukor pinnar och ja " nybörjar" sättet på konsum.

1. torkade frönen

2. la dom i blöt bomull

3. satte dom i varsin kruka

4 varsin lampa .

5.... jag trodde givet vis att inget skulle hända . men då HÅLLA I HATTEN på 3 dagar sköt dom där upp ur jorden och växer som ogräs dom är nu 10cm höga och jag har ingen aning om vad jag ska göra HAHA .

Så behöver lite hjälp! ska jag klippa dom för att dom ska grena sig, ska jag stötta dom på nått speciellt sätt ??

Som sagt jag har ingen aning har aldrig odlat nått innan utom mitt skägg angel_not.gif

Jag slänger med en bild på dom så ser ni hur jag har riggad de nu .

Mycket tacksam för hjälp
Mvh Robban

[attachment=25952:094.JPG] [attachment=25953:095.JPG]
MariaS
det där ser ju bra ut. Helt enligt alla regler. snart kommer du bara inse att du skulle nog haft dubbelt så stora krukor. Det kommer också gå åt en MASSA vatten.
Eftersom du nu har lampor, är det bara att låta dem växa. Däremot kan det bli lite vad som helst. Det är inte säkert att det blir vattenmelon. Men odling är kul ändå...
du behöver (ska inte) inte klippa ngt. Bara binda upp och låta plantorna sköta sig själva. När de om ca 6-8veckor börjar blomma, kanske du behöver hjälpa plantan på traven, med pollinering. Använd då tops eller fin pensel, rota runt lite innne i blommorna och fortsätt till nästa för att få frukt.
Fortsätt gärna att lägga in bilder här, så vi får följa ditt experiment.
Ogreme
CITAT (MariaS @ 16-10-2008, 09:19) *
det där ser ju bra ut. Helt enligt alla regler. snart kommer du bara inse att du skulle nog haft dubbelt så stora krukor. Det kommer också gå åt en MASSA vatten.
Eftersom du nu har lampor, är det bara att låta dem växa. Däremot kan det bli lite vad som helst. Det är inte säkert att det blir vattenmelon. Men odling är kul ändå...
du behöver (ska inte) inte klippa ngt. Bara binda upp och låta plantorna sköta sig själva. När de om ca 6-8veckor börjar blomma, kanske du behöver hjälpa plantan på traven, med pollinering. Använd då tops eller fin pensel, rota runt lite innne i blommorna och fortsätt till nästa för att få frukt.
Fortsätt gärna att lägga in bilder här, så vi får följa ditt experiment.

Tjena

Tack för svar !!
Citat : Däremot kan det bli lite vad som helst. Det är inte säkert att det blir vattenmelon. Men odling är kul ändå...

:Så du menar att jag kan få nån annan frukt än melon på melon kärnor ? låter skumt haha men då kanske man har några klasar bananer snart, jag planterar ju vatten melon menar du att jag kan få annan frukt än de jag planterar?

Jag laddar upp lite bilder när de börjar hända grejer smile.gif'

MVH ROBBAN
blomkronan
spännande... Jag vill oxå veta hur det går...
Aqvakul
Följer experimentet med stort intresse...... biggrin.gif
Ogreme
Hej igen !

Va kul att ni vill hänga med på denna grej smile.gif

Fick ett svar från en kompis som sa att de va omöjligt att få frukt på dom . gambler som man är så slog vi vad om 1000 kr på att jag ska bjuda han på en hemma odlad melon inom 8 månader. så nu SKA jag lyckas om jag så ska bygga ett växthus inne .

Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få för att få detta att funka.

Dom växer i alla fall som fan. nu har de kommit fler blad och jag i stor sätt se dom växa naughty.gif

Så va tycker ni? detta är min plan:

Ska plantera om dom i 2 st 10 liters hinkar och ställa dom i garderoben och sätta in lite större lampor så man får upp värmen där inne.

Dom 1000kr jag(vi) vinner skänker jag till rödkorset.

Här kommer lite bilder på Herr krok Och Herr Stolt smiley_small_hug.gif

Mvh

Robban
[attachment=26068:002.JPG][attachment=26069:003.JPG]
Alexander-VG-zon3
jag tycker som Åsa, mälardalen zon 2 skrev här

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry916302

meloner är direkt ingen krukväxt . och även med växthus inne ( eller upplyst garderob ) så blir det ändå inte samma sak . jag skulle tro att din upplysta garderob inte är så bra , torrt och hög värme . skulle dom nu överleva så kommer du få tunna,bleka,bräckliga plantor som nog inte kommer blomma inne .

blomkronan
Luftfuktigheten är nog viktig oxå, i ett växthus utomhus får dom värme, ljus, och hög luftfuktighet... Spreja med vatten spruta eller skafa en luftfuktare.

I en lägenhet kan det bli 20% luftfuktighet under vintern och det är rena döden för alla växter. man bör ha i allafall 50-55%. Jag skulle låta växten stå kvar vid fönstret du får ju värme från elementet samt du har bättre koll på don när du sitter där varje dag.

Lycka till
Rosmarin
Du kanske kan få upp luftfuktigheten genom att ställa vattenfyllda byttor ( hinkar) runt omkring krukorna??? confused.gif om det finns plats för det. Står krukorna och hinkarna över ett element så borde vattenånga ju bildas? confused.gif

Men att odla vattenmelon inomhus på vintern är nog inte det allra säkraste i odlingväg man kan ge sig på. Men man ska ju aldrig säga aldrig flirting.gif .
Ogreme
Hej .,

Va ett tag sen jag skrev nu och de är med en tår i ögat jag medelar att herr Krok är död.

han va svag redan från början men höll ut 1 månad i alla fall.En tyst minut.............

har funderat på begravningen men känns lite olustigt att gräva ner den, efter som den föddes i jord... ja ni förstår..

lite gladare nyheter Herr Stolt dundrar på.stolt och stark.

nu har jag lite frågor om nån kan hjälpa mig .

1. när blommar plantan ?

2. måste jag göra nått för att den ska blomma?

3.har gett den vanlig växtnäring i blommvattnet ska jag ge den nått mer ?

4. några andra tipps om hur jag ska sköta den.

tack på förhand

sätter in lite bilder på Herr Stolt smile.gif
[attachment=27703:003.JPG][attachment=27704:002.JPG]
kay med y
Hej Ogreme!
Jag har gjort precis som du har gjort, satt en dag och åt vattenmelon och eftersom jag är arbetslös nu så kan jag odla allting i min lägenhet och det är roligt att sköta om någonting. Kastade ner en massa kärnor direkt från melonen i en liknande kruka som du har, nu har det börjat komma upp 10 (räknade nyss) gröngula blad från jorden. Jag har panik och vet inte vad jag ska göra, bor i lägenhet och har inte tillgång till växthus, en av växterna växer så det knakar och är större än alla andra, är dock inte alls lika långt gången som din Herr Stolt. Ska försöka ordna med bilder senare idag.

Grejen är att jag har alla i samma kruka, när passar det att plantera om dom i varsinn kruka? När de når 10cm eller tidigare? Noteras bör att jag kan ingenting om detta, jag har två st porslinsblommor och ett träd som liknar fikus men har egentligen inte en aning om vad det är men jag vattnar allting med växtnäring lite då och då och det mesta är grönt här.

Planterade även äppelkärnor direkt från äpplet(har inte torkat någonting alltså) och nu har det ploppat upp någonting och det är planterat i ett ölglas modell större.

Jag hoppas verkligen på det här och öhm, ska flytta till ny lägenhet 1 juni och får då balkong, kan man köpa sån lång rektangulär kruka som folk har på balkonger och odla melonen där då? Inte så melonerna hänger ut från balkongräcket men på golvet på balkongen alltså? Kanske på en bänk?

Alla tips är välkomna alltså!
kay med y
Här kommer bilder på vattenmelonväxterna och äppelträdet.

[attachment=33566:appeltrad_090419.jpg]
[attachment=33567:vattenme...2_090419.jpg]
Ogreme
CITAT (kay med y @ 19-04-2009, 12:31) *
Här kommer bilder på vattenmelonväxterna och äppelträdet.

[attachment=33566:appeltrad_090419.jpg]
[attachment=33567:vattenme...2_090419.jpg]

coolt

jag kan börja me att säga att jag är 1000kr fattigare min olare van jag fick om till typ 2.5 meter men dom varbräkkliga som fan her krok gick bort tidigare. herrstol kämpade på ett bra tag men en dag såg han hänging ut.

efter de gick de snabbt han gick bort 2 dagar senare ,

tror nog att de va brisst på ljus som gjorde de tror man ska bosta på som fan ,¨'

jag e lika ovetande som dig . men jag ska göra ett nytt förök nu igen .

post bilder på hur de går för dig all lycka till och ge dom mycke ( överdrivet me ljus) .

jag tror inte heller på att var för nuttiga med dom böj dom lite nu och då låt dom klämmas lite så dom blir starka . ( kläm på skälken när den e liten tills de krasar då bygger växten upp själken starkare
jag tror de e bra .

ska hålla tummarna för dig lycka till
kay med y
Hej Ogreme,
tråkigt att höra men på dina bilder såg det ut som att du hade persienner neddragna hela tiden, jag kör på solljus och det växer så det knakar, har planterat om dom i en balkonglåda, får hoppas dom inte dör av omplanteringen bara. Tänkte binda upp dom efter de skruvade järnen sen, men 2.5m höga, det går ju inte. Hur stor blev roten för dig? Jag behöver nog plantera om dessa en gång till och isf en och en i riktigt stora krukor med en flaggstång itryckt som den får klättra efter? Går kanske att binda ner den hela tiden? Bifogar bilder..

[attachment=33665:vattenme...8_090420.jpg][attachment=33666:vattenme...6_090420.
jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ogreme @ 20-04-2009, 06:50) *
coolt

jag kan börja me att säga att jag är 1000kr fattigare min olare van jag fick om till typ 2.5 meter men dom varbräkkliga som fan her krok gick bort tidigare. herrstol kämpade på ett bra tag men en dag såg han hänging ut.

efter de gick de snabbt han gick bort 2 dagar senare ,

tror nog att de va brisst på ljus som gjorde de tror man ska bosta på som fan ,¨'

jag e lika ovetande som dig . men jag ska göra ett nytt förök nu igen .

post bilder på hur de går för dig all lycka till och ge dom mycke ( överdrivet me ljus) .

jag tror inte heller på att var för nuttiga med dom böj dom lite nu och då låt dom klämmas lite så dom blir starka . ( kläm på skälken när den e liten tills de krasar då bygger växten upp själken starkare
jag tror de e bra .
ska hålla tummarna för dig lycka till

Klämma på stjälken till örtartade plantor = avlivning av plantan. Ledningsbanorna som förbinder blad och rot går precis under "huden" på stammen, klämmer man på stjälken krossar man dessa och transporten med vatten från roten upphör och plantorna vissnar. Örtartade växter är såpass känsliga på stammen att man faktiskt inte bör hålla i en örtartad stam då man planterar om dem utan man håller då i något blad.
kay med y
Åsa i Mälardalen;

Hur ska jag göra med mina plantor som växer tätt inpå varandra och rötterna har snort ihop sig med varann. Kommer det fungera ändå eller måste jag börja om från nytt=plantera nytt frö fast denna gång en och en och inte flera i samma "hål"?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan ju nypa bort alla plantor utom en i grupperna så blir det inte så trångt, du har ändå väldigt många plantor i en såpass liten låda, 1st melonplanta vill ju gärna ha runt 20-25liter jord, melon blir stora växter och rötterna vill ha gott om plats de med.
kay med y
Smart, så har jag inte ens tänkt att man kan göra, ska spara de som ser störst ut då. Okej men då kommer jag väl få plantera om dom en gång till i ännu större krukor väl? När man planterar om, gör det något om man råkar "hugga" av en rot här och där? Rotar de sig på nytt eller dör de?

Behöver alla tips jag kan få, är helt "grön" på det här området, kan byta bromsklossar men inte något med växter haha!
kattlaa
CITAT (Ogreme @ 16-10-2008, 01:50) *
4 varsin lampa .

[attachment=25952:094.JPG] [attachment=25953:095.JPG]

Är det vanliga lampor man använder isåfall? och behöver dom ljus dygnet runt eller räcker det att ge dom ljus på dagen? tänkte nämligen ha dom inne på mitt rum och vill inte sova med en lampa tänd coolgleam.gif
kay med y
Nu har det börjat hända grejer här minsann.

[attachment=34311:060509_001.jpg]
[attachment=34312:060509_apple_002.jpg]
bullen_86
Vad roligt med äpplet... Mns du vad det va för äpple du tog kärnan ifrån? Själv älskar jag ju Pink Lady äpplen... måste käka ett sådant imorgon och prova så jag med! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fast äpple är inte fröäkta så det blir inte ett Pink Ladyäpple ifall du tar fröer från ett sådant äpple + jag tror inte det kommer att vara härdigt i zon 5-6. Vill man ha ett frösått äppelträd som överlever i den zonen bör man ta en kärna från en äppelsort som klarar lite tuffare klimat då är oddsen bättre att trädet kommer att överleva. (+äppelkärnor behöver ofta kallstratifiering).
kay med y
[attachment=34666:melon_011.jpg]
[attachment=34665:melon_009.jpg]

Andra omplanteringen nu i 30l krukor, 3st i den ena och 2st i den andra. Håll tummarna för att de överlever omplanteringen. Börjat komma små blommor, ska jag gå med topz och pollinera de olika blommorna?
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar dröja ganska länge innan honblommorna kommer (plantan måste vara bra mycket större än dina för att den ska ha tillräckligt med blad för att försörja en frukt), i början är det bara hanblommor så vänta med pollineringen tills du hittar honblommor (honblommor har en liten frukt bakom blomman)
GunnellF
CITAT (bullen_86 @ 09-05-2009, 23:56) *
Vad roligt med äpplet... Mns du vad det va för äpple du tog kärnan ifrån? Själv älskar jag ju Pink Lady äpplen... måste käka ett sådant imorgon och prova så jag med! tongue.gif

Om man vill föröka en speciell äpplesort måste man ympa med ris från träd av just den sorten. När man sätter en kärna kan det bli vad som helst, ofta oätliga sura äpplen, eftersom äppleträdet kan vara pollinerat från många olika sorter. Dock händer det att man från en kärna får ätliga äpplen och DÅ har man fått fram en helt egen sort som man kan namnge om man vill!! Men det tar ju några år... whistling.gif
kay med y
[attachment=35140:groentum_003.jpg]
[attachment=35141:groentum_006.jpg]
[attachment=35142:groentum_009.jpg]

Äppelträdet blev två äppelträd, kommer kanske få plantera om det snart, tror inte jag får upp den ur ölglaset utan att pajja för mycket rötter så kommer nog ha sönder glaset istället.

Melonplantorna verkar klara omplanteringen och börjat växa på höjden igen, alla utom en som står still, kanske klippte för mycket rötter vid omplanteringen. Har fått gula blommor också, antar att det är hanblommor.

Förresten Åsa, när honblommorna kommer ska jag gå med topz och röra runt honblommor mellan honblommor eller honblommor till hanblommor och tillbaka? Ska detta göras plantor emellan eller ska jag göra det mellan blommor på samma planta?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går enklast att pollinera melon genom att plocka hanblommor, slita bort kronbladen och sedan dutta i honblomman med ståndaren så frömjölet fastnar på pistillen. Och det går bra att ta en hanblomma och pollinera en honblomma på samma planta.

Honblomman känner man igen genom att den har en liten frukt bakom blomman.
kay med y
Hej igen!

Tack för informationen Åsa, ska hålla utkik efter honblommor.

Ena plantan har vuxit låångt förbi sin stödpinne och fick fästa på en ny stödpinne och då rymdes inte plantan i fönstret längre så jag har fått ställa ut den på trappuppgången. Har även stött upp pinnarna emellan med najtråd och frigolit(najtråden drar ihop pinnarna mot varandra & frigoliten trycker ifrån så det blir en spänning). Vet inte om det är rätt sätt men det verkar fungera. Har även najat fast pinnarna så gott det går i räcket ifall det börjar blåsa.

Får se om plantorna håller ihop, har en vecka kvar tills jag flyttar till en tvåa med balkong där de får växa hur de vill. Bifogar bilder.

[attachment=35341:meloner_002.jpg]
[attachment=35342:meloner_005.jpg]
Sara.
Hej, jag har med planterat ett par vattenmelonfrön. Jag satte mina den 22/5 och nu är de ca 15 cm långa och har två blad på toppen. Jag såg att någon här hade uppbundna plantor, min fundering är om jag ska binda upp mina eller om jag ska låta dem växa liggande så som man kan göra med t.ex. squash. Vad är det för fördel med att bunda upp dem? Är det någon som lyckats få meloner utan att odla i växthus? (Själv bor jag i lägenhet utan balkong, fast med väldigt bra fönster för att odla).
Gottegrisen
Vad spännande, detta med odling är ju störtskönt. Själv är jag också grön på det mesta som har med trädgård och växter att göra, men håller på och lär mig mer och mer. Jag har drivit upp timjan, basilika och lite andra diverse örter. Blir dock väldigt sugen på att testa ngt liknande experiment som ni gjort här med vattenmelon.
carolo
Hej alla!

Detta fantastiska forum - man hittar alltid svaret på något när det finns så många med samma intresse! Nu när vi talar om vattenmelon så har jag två plantor i växthuset för första gången, har bundit upp dem på samma sätt som med gurkorna men de grenar sig liksom gurkan, ska jag nypa bort dem? Eller ska de vara kvar och binda upp dessa med?

Mvh Carina
Nixon
Häftigt att ni dokumenterar allt , har sj 4 plantor i en kruka dom verkar faktist klara sig bra , än så länge hoppas det håller i sig . Plantan är snart 2mån gammal och blommar för fullt har även fått min första melon frukt men den är inte större än en cm än vet inte om den blivit pollinerad än , men man får hoppas på det bästa biggrin.gif hoppas era plantor nya/gammla gick vägen tillslut smile.gif får ta o lägga in några bilder senare smile.gif
Nixon
här kommer bilder på min lilla planta smile.gif

IMG_0204.JPG 

IMG_0205.JPG

har även en bunt med passions fruktsfrön som ska planteras biggrin.gif funderat på att sätta dom i mitt gamla akvarium . (fylla upp med jord i akvariumet)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon