Hej,
Vi håller på att bygga ett växthus som vi tänkt ska ha plattor på golvet. Spelar det någon större roll om man isolerar med, låt säga en 50mm isolerskiva, om det inte är planerat att bli något annat än ett kallväxthus- förutom att det kostar en del extra?:-). Om man nu ska ha isolering ska man ha den över singellagret och under sättsanden, eller???
Hur blir det förresten med dräneringen, när man slabbar med vatten- tex tvättar ur växthuset, om man har isolering i marken? Lägger det sig inte ovanpå isolerskivan då?
Tacksam för hjälp och råd
Kärra
Jag isolerade med markisoleringsskivor under huset samt en 1/2 meter runt om, främst för att hindra markfrost att tränga ner och förskjuta betongplintarna som husets ram vilar på. Nu när jag har börjat värma upp huset under vintern är jag glad för att jag gjorde detta.
Jag grävde ut och fyllde med grus. på detta lade jag markisoleringsskivorne och på skivorna hade jag finare grus med marksten ovanpå.Detta har fungerat bra sedan bygget 2003.
CITAT (uno @ 17-10-2008, 09:11)

Jag isolerade med markisoleringsskivor under huset samt en 1/2 meter runt om, främst för att hindra markfrost att tränga ner och förskjuta betongplintarna som husets ram vilar på. Nu när jag har börjat värma upp huset under vintern är jag glad för att jag gjorde detta.
Jag grävde ut och fyllde med grus. på detta lade jag markisoleringsskivorne och på skivorna hade jag finare grus med marksten ovanpå.Detta har fungerat bra sedan bygget 2003.
Men hur blir det då med vattnet efter att man har tvättat växthuset?
CITAT (Kärra @ 20-10-2008, 14:39)

Men hur blir det då med vattnet efter att man har tvättat växthuset?
Vattnet rinner ner genom fogarna, en del rinner ut mellan ramen och betongplattorna. Inget vatten står kvar på växthusgolvet.