Full version: Gjuta egna marksten?
Kärra
Hej,
Vi bygger just nu ett växthus som ska bli ett budgetbygge. Funderar på om man kan gjuta sina egna markplattor. Då kanske man kan få lite personligt stuk på dem. Är det någon som har erfarenhet av detta eller annars kan komma med lite tips hur man kan göra för att inte få det att bli ett för stort projekt, men ändå att få det lite "eget"?
Kan man tex färga cementen för att få olika kulörer? Eller göra avtryck i den?

Tacksam för lite hjälp
Kärra
KURT
Det går bra att gjuta egna, de bör armeras om de är lite större. Men det är nog tveksamt om det är lönsamt? Speciellt om man lyckas köpa begagnade stenar så borde det bli mycket billigare.
Ralf
Det finns ju mkt "eget" att köpa om man letar lite. Jag tror dock att man aldrig kan få samma kvalitet på egengjutna plattor som man får på de fabriksgjorda.
blomkronan
Det kommer inte bli ett budgetprojekt om du ska gjuta själv...
Jag har märkt att "billiga" säkarna med betång som dom säljer på byggmarnaderna för runt 20:-/säcken är inte så bra, om du inte har en blandare så är det otroligt tungt och svårt att få betången bra. Köper du säckar av bättre kvalite runt 60-70 kr st så är det lättare att blanda samt bättre hållbarhet. Nu vet jag inte hur många stenar du vill göra, men köp några fördiga sten och gör några "egna" är mitt råd. Då får du det lite eget...
*Ulrica*
Om du ändå väljer att göra egna plattor så kan du färga med olika järnoxider. Finns svart, brunt, rött och gult bland annat. Köpes på färgaffären bland färgpigment.

Det blir även billigare att köpa cement och blanda din egen betong om du redan har sand, istället för att köpa redan färdigblandad. Det finns massor av sidor på internet om betonggjutning. Bland det viktigaste för god hållbarhet är att betongen får torka långsamt.
Ralf
CITAT (*Ulrica* @ 16-10-2008, 09:39) *
Det finns massor av sidor på internet om betonggjutning. Bland det viktigaste för god hållbarhet är att betongen får torka långsamt.

Det allra allra viktigaste är att det är rätt förhållande mellan vatten och cement! Läs noga på påsen!!
För mkt vatten ger en platta som kommer att innehålla massa små luftbubblor och ge en platta som kan gå sönder lättare.

Morbid
CITAT (Ralf @ 16-10-2008, 10:14) *
Det allra allra viktigaste är att det är rätt förhållande mellan vatten och cement! Läs noga på påsen!!
För mkt vatten ger en platta som kommer att innehålla massa små luftbubblor och ge en platta som kan gå sönder lättare.

Nja.. Inte riktigt, fast nästan..

Förhållandet mellan cement och vatten är viktigt, det är sant. Förhållandet kallas "vct" = Vattencementtal.
Men, om man har för mycket vatten i betongen så tappar den styrka, eftersom förhållandet vatten / cement är "skevt". Cementet, tillsammans med de finmaterial som kommer ifrån gruset / stenen och vatten kallas pasta. Pastan är "lim" som har till uppgift att hålla ihop allt grus / sten som finns i betongen.

Om man har i för mycket vatten, så blir det inte tillräckligt starkt för att göra jobbet helt enkelt.

Luftbubblor är däremot bra att ha i betong, särskilt om den kommer att utsättas för väta och upprepad frysning / tining. Man tillsätter ofta ett Luftporbildande medel för att skapa bubblor med små kapillärrör emellan, i ett procentförhållande räknat på cementets vikt. De här små bubblorna ser till att betong inte fryser sönder genom issprängning. Bubblorna har till uppgift att ta tillvara på det expanderande vattnet, när det fryser.

Normalt finns det ca: 2% naturlig lufthalt i betong.

Att täcka det nygjutna är också mycket viktigt. Framför allt om man gör ganska små saker.

blomkronan
Morbid
Får jag klämma in en fråga... du verkar så kunnig. Nu har jaginte påsen framför mig, men har verkligen kylan någon inverkan? Kan jag guta när det är minusgrader? i vilken lägsta temp har du gjutit i?

Jag vill gjuta en ram att ställa växthus på men jag har inte haft tid till det ännu och undrar när kan jag börja i vår?

Göra egen cement.. intressant jag ska ut i cyberspace och kolla hur man gör...
blomkronan
Var ute och läste lite och då försog jag att man sååååå klart inte kan gjuta i minusgrader, då fryser vattnet slap.gif så klart.

Är det någon som har recept på betong/cement (vet inte vad det är för skilnad) att göra själv...?
Morbid
Visst kan man gjuta i minusgrader.. Då använder man varmt vatten. Fast det gör man egentligen bara om man gör lite större gjutningar, eftersom själva brinn-processen / härdningen kräver värme för att komma igång.

Cement är bindemedlet och betong är den färdiga massan.

Ett recept för standardblandning av betong med kvalitét C25/30, ger 1m3:

Cement = 400 kg
Vatten = 200 kg
Grus (0-8 mm) = 1000 kg
Sten (8-16 mm) = 650 kg

Vct = (Vatten delat med Cement) = 0,50

Bara att dividera.. biggrin.gif

blomkronan
CITAT (Morbid @ 20-10-2008, 15:16) *
Visst kan man gjuta i minusgrader.. Då använder man varmt vatten. Fast det gör man egentligen bara om man gör lite större gjutningar, eftersom själva brinn-processen / härdningen kräver värme för att komma igång.

Cement är bindemedlet och betong är den färdiga massan.

Ett recept för standardblandning av betong med kvalitét C25/30, ger 1m3:

Cement = 400 kg
Vatten = 200 kg
Grus (0-8 mm) = 1000 kg
Sten (8-16 mm) = 650 kg

Vct = (Vatten delat med Cement) = 0,50

Bara att dividera.. biggrin.gif

Tack för reseptet. Jag har aldrig vägt vatten förut giggle.gif
Så om jag tar 30 kg cement så ska jag ha 15 kg vatten.
Grus och sten köper man det på samma ställe som cementen... byggvaruhus?
eller kan jag ta från barnens sandlåda? Antingen till hösten nu eller till våren ska sanden byttas där, och då får alla i området ta vad dom vill ha...

Glömde fråga... måste man ha både sand och grus eller kan man ha bara en sort i?
Messerschmitt
Recept.

1 liter vatten väger 1 kilo.
blomkronan
CITAT (Messerschmitt @ 20-10-2008, 19:33) *
Recept.

1 liter vatten väger 1 kilo.

Tack för svaret tummenupp.gif Nu slipper jag väga...
Morbid
CITAT (blomkronan @ 20-10-2008, 18:27) *
Tack för reseptet. Jag har aldrig vägt vatten förut giggle.gif
Så om jag tar 30 kg cement så ska jag ha 15 kg vatten.
Grus och sten köper man det på samma ställe som cementen... byggvaruhus?
eller kan jag ta från barnens sandlåda? Antingen till hösten nu eller till våren ska sanden byttas där, och då får alla i området ta vad dom vill ha...
Glömde fråga... måste man ha både sand och grus eller kan man ha bara en sort i?

Jag vet faktiskt inte vart man köper grus.. Gruset kallas "Betonggrus" och har fraktionen 0-8 mm..

henriks
Gjutgrus är namnet på gruset häromkring i alla fall.

Krossgrus (som är krossat berg) innehåller för lite fint material så det skall vara naturgrus
(det GÅR att blanda betong med krossgrus också, med tillsatsmedel)

På Finjas 25kg säckar står det 250-450kg cement per m3 betong beroende på kvalitet och användningsområde så morbids recept med 400kg blir nog rätt bra till plattor
henriks
Skall du göra MÅÅÅNGA plattor så lönar det sig säkert att göra dem själv, men som sagt så går det åt att du har tillgång till plats att vara på, betongblandare och material - det är ju inte precis läge för att köpa ett helt lastbilslass vardera av grus och sten antar jag?

I våååran liiillla stad kan man köpa grus på lastbilscentralen och hämta själv med släpkärra. Har ingen aning om vad det kostar i så små portioner.

Jag har provat att göra plattor själv av slattar när jag håller på med andra gjutningar, med formar i stål, men jag har kastat formarna eftersom det var ett litet helsike att få ur plattan, formen borde varit delbar. Har också funderat på att skruva fast ett rutnät av trälister på en formplywood för att kunna tillverka ett helt gäng på en gång, men la ner det projektet och köpte begagnade plattor istället.

För ett antal år sedan lade jag plattor i hundgården, men hade inte så att det räckte, så jag lyfte upp plattor lite här och där och fyllde "hålen" med betong - blev alltså "plattor" som gjöts direkt på platsen där de skulle ligga.

camnis
Hej

Det billigaste är att köpa cement på 25kilos säckar, sen köper man gjutgrus 0-8, sen blandar du 1på3, en skyffel cement på 3skyfflar gjutgrus, har du bara lika stora delar iförhållande till varan så funkar det alltid.
Vatten tar man i så att det blir en lagom stabbig blandning, det ser man snart.
Du märker hur det går lättast att jobba med blandningen.
Ska man typ mura så tar du i gullex i blandningen också, det gör att du får en bra vidhäftning.
Då kan man slänga dit en klutt med mursleven och den sitter kvar....

Jag gjorde egna kantstenar som är 120långa och 1dm tjocka och 12cm höga.
Gjorde en form så att det gick att gjuta 2st såna på en gång.
Blandade och gjöt varanan kväll.
Jag har gjort kant sten till ca 80m.
Funkade fin fint.

// Johan Gustafsson
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon