Full version: Namnproblem
e_sedell
Jag har köpt en vinterhärig kaktus, men det är lite svårt att se vad det står på skylten. Jag tror det står opunthia, opanthia eller något liknande. Tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att tyda skylten... Vad kan det vara?
zaaritha
Hejsan!
Det bör stå Opuntia! Finns ca 200 arter av den............
Maj-Brith
Åsa, mälardalen zon 2
Någon form av Opuntia några arter Opuntia är härdiga i sverige.
e_sedell
Tack så mycket, då var det löst. Men då är det problem nr 2. Vad kan det vara för art? Den har gula blommor? Tänkte bara för att 200 arter är lite jobbigt att kolla igenom....
Micke
Problemet med Opuntia är att nästan alla har gula blommor. Här behövs en bättre beskriving av t.ex. bladverk, omfång etc. Kunde det möjligen vara Opuntia microdasys eller var. albispina som är allmänna som rumsväxter? var. albispina ser ut så här. Och Opuntia microdasys ser ut så här.

Micke
e_sedell
Det skulle kunna vara en microdasys, men det syns ju inga taggar på bilderna. Den jatg har har 3-5 cm långa taggar med orangeaktiga småtaggar vid basen. De är 10-15 cm breda. Lite högre.

Klarar kaktusar lite kyla i allmenhet? Tänkte på om man skulle kunna övervintra i växthus typ eller täcka på något sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon