|
Agneta z5-6
16-10-2008, 13:35
Nu på hösten har det blivit "mögel"på mina Streptocarpus,ser i alla fall ut som mögel.Inte på själva blomman utan på jorden runt blomman.De blommar i alla fall. Är det någon som kanske vet orsaken och vad man skall göra åt eländet,det ser inte säskilt trevligtn ut.
Många varma hälsningar// Agneta
Red Top
16-10-2008, 15:27
Vad är det för färg på "möglet"?=)
Lady Hamilton
16-10-2008, 15:42
Pröva att blanda lite Atamon i vattnet (samma blandning som när du gör drycker)
Agneta z5-6
16-10-2008, 15:50
Red Top= det är gråvitt
Atamon skall jag prova, // Agneta
Jag hr läst att det går bra med kanel också, men det var när man har nysått förstås, men sen var det , (ojdå, nu kommer jag inte ihåg namnet) en odlare som berättade om hur man kloonar lökar, och hon sa att man skulle sätta kanel på snittytorn för att förhindra sjukdomar....Jag har just "kanelat" en massa småfjäll som jag hade, och jag har även pudrat lite på jorden på en frösådd för något år sedan....
Lady Hamilton
17-10-2008, 06:43
CITAT (lissa @ 17-10-2008, 01:56)  ...... men sen var det , (ojdå, nu kommer jag inte ihåg namnet) en odlare som berättade om hur man kloonar lökar..... Kan det vara MammaMattsson du menar? och denna tråd Förökning av olika lökar!.............
Red Top
17-10-2008, 14:21
CITAT (Agneta z5-6 @ 16-10-2008, 16:50)  Red Top= det är gråvitt
Atamon skall jag prova, // Agneta Om det är gråvitt, behöver det inte vara mögel. Det kan lika gärna vara utfällning av det gödningsmedel du använder. Pröva att röra runt lite i det översta jordlagret. Det brukar hjälpa. Nu på hösten vintern använder du ju inte så mkt gödning, och då försvinner det av sig själv.
CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2008, 07:43)  Kan det vara MammaMattsson du menar? och denna tråd Förökning av olika lökar!.............Tack LadyH, just den tråden avser jag...det där med att komma ihåg namn har jag lite svårt för, men däremot kommer jag ihåg vad jag har läst, konstigt egentligen... Red Top, när det är en utfällning av gödslet, blir det lite segt , nästan som om det vore spindelnät, eller kan man vara säker på mögel om det har hinnan ?
Red Top
17-10-2008, 20:53
CITAT (lissa @ 17-10-2008, 20:30)  Tack LadyH, just den tråden avser jag...det där med att komma ihåg namn har jag lite svårt för, men däremot kommer jag ihåg vad jag har läst, konstigt egentligen...
Red Top, när det är en utfällning av gödslet, blir det lite segt , nästan som om det vore spindelnät, eller kan man vara säker på mögel om det har hinnan ? Om det är segt och har en hinna kan det mycket väl vara mögel. Lite för fuktigt i jorden kanske.=)
Lady Hamilton
17-10-2008, 21:10
CITAT (lissa @ 17-10-2008, 20:30)  Tack LadyH, just den tråden avser jag...det där med att komma ihåg namn har jag lite svårt för, men däremot kommer jag ihåg vad jag har läst, konstigt egentligen...  Jag har träffat henne därför kommer jag ihåg både henne å tråden
Red top..Tack för hjälpen, nu vet jag var, och när jag ska pudra med kanel i framtiden.. LadyH..Ja det blir ju lättare att komma ihåg namn på personer man har mött, och den tråden var ju dessutom väldigt bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|