Full version: Akvariefisk
Chamomille
Den Black mollytjejen vi har sen i vintras ser ut som en sik i färgen unsure.gif Varför blir det så?
Platinum
Ja just BM har ju inte jag så stor erfarenhet av, det kan inte vara så att den har gått i ett akvarium med Silvermollies tidigare då och har såna anlag?
Ramoth
Molly finns i flera färgvarianter och de blandar sig hur lätt som helst.
Har haft stim med uteslutande helsvarta, men ändå fått avkomma som varit både brokig och enfärgat ljus. Det räcker att anlagen finns så kan det dyka upp.
Den "gröna" lär vara den ursprungliga viltfärgen har jag för mej.
Chamomille
Hmm... Jaha... Fast den var ju kolsvart från början. Och alla hennes småttingar är svarta unsure.gif
Lars-Olof Arvids
Eftersom black molly är en odlingsform kan de variera en hel del i färgkvalitet. Har man otur kan sotsvarta ungdjur bli gråaktiga som vuxna. Dessutom kan de bli bleka om de mår dåligt eller går i dåligt vatten. Har du salt i vattnet? Black molly är en bräckvattensfisk som vill ha ca 1-2 msk havssalt (utan jod eller antiklumpmedel) per 10 liter vatten för att trivas. I rent sötvatten är de känsliga och får lätt svampsjukdomar. Detta gör att de inte bör hållas ihop med vilka andra fiskar som helst. Andra ungfödare är inga problem, medan mjukvattensfiskar som tetror och gurami inte trivs med salt i vattnet.

Olle
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-10-2008, 15:22) *
Eftersom black molly är en odlingsform kan de variera en hel del i färgkvalitet. Har man otur kan sotsvarta ungdjur bli gråaktiga som vuxna. Dessutom kan de bli bleka om de mår dåligt eller går i dåligt vatten. Har du salt i vattnet? Black molly är en bräckvattensfisk som vill ha ca 1-2 msk havssalt (utan jod eller antiklumpmedel) per 10 liter vatten för att trivas. I rent sötvatten är de känsliga och får lätt svampsjukdomar. Detta gör att de inte bör hållas ihop med vilka andra fiskar som helst. Andra ungfödare är inga problem, medan mjukvattensfiskar som tetror och gurami inte trivs med salt i vattnet.

Olle

Oj då. Salt? Det visste jag inte. Jag har platy och guppy samt dessa "sugproppar" som jag inte minns namnet på g.gif Fiskarna ser friska ut, fast ska jag hälla i salt tycker du??

Edit: Jag har kardinaltetror också.
Lars-Olof Arvids
Black molly skulle absolut må bättre med salt i vattnet. Platy och guppy mår också bra av det, och för ancistrusmalarna är det säkert inga problem heller. Däremot trivs kardinaltetrorna inte med salt. Det bästa skulle nog vara om du gör dig av med dem eller köper ett annat akvarium att ha dem i, eftersom de har så olika vattenkrav. Tyvärr är zoohandlare ofta dåliga på att informera sina kunder om fiskarnas krav. Många tänker inte lägre än att fiskar som är snälla och inte äter upp varandra går bra att ha tillsammans. Men det är ju faktiskt levande varelser med speciella krav det handlar om. Man bör alltså försöka vara hyfsat påläst när man ska köpa fiskar.

Olle
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-10-2008, 10:39) *
Black molly skulle absolut må bättre med salt i vattnet. Platy och guppy mår också bra av det, och för ancistrusmalarna är det säkert inga problem heller. Däremot trivs kardinaltetrorna inte med salt. Det bästa skulle nog vara om du gör dig av med dem eller köper ett annat akvarium att ha dem i, eftersom de har så olika vattenkrav. Tyvärr är zoohandlare ofta dåliga på att informera sina kunder om fiskarnas krav. Många tänker inte lägre än att fiskar som är snälla och inte äter upp varandra går bra att ha tillsammans. Men det är ju faktiskt levande varelser med speciella krav det handlar om. Man bör alltså försöka vara hyfsat påläst när man ska köpa fiskar.

Olle

Ja, man ska nog vara rejält påläst. Konstigt som sagt att personalen inte frågar vad man har för fiskar när man köper andra. Dessutom fick jag reda på i efterhand att jag har alldeles för litet akvarium för sugpropparna. Fast nu har de levt i 2 år och ser ut att trivas i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon