Full version: IKEA
Sidor: 1, 2
Bettis
Vilken förmiddag det blev, jag är helt slut nu. Har en massa DVD filmer som inte får plats i skåpet, nu ligger dom bara på soffbordet för jag har inte vetat vad jag ska göra med dom. I morse gick jag in på IKEA:s hemsida och tittade, jo där fanns en som jag ville ha.

Så efter det att jag hade varit ute med hundarna åkte jag till IKEA i Bäckebol, var där strax före 10, affärerna öppnar ju så himla sent tycker jag eftersom jag alltid är tidigt ute. Jag gick iaf runt och skrotade lite, visste inte att dom hade frukost där, det kostar alltså 10:-!!!!!!!!!!!!!!! då fick man två mindre frallor, en paket med ost,skinka och två skivor salami, färska gurkskivor som man kunde ta hur många som helst, smör, kaffe/tee alltså 10:-, hur kan dom gå runt på det, jag köpte inget men tittade runt lite innan dom öppnade.

Nåväl, jag rusade in och bort till "lagret" började med att försöka hitta den på skärmen dom har där man kan klicka sig runt, nähä där hittade jag den inte.

Fick iaf tag i en kille till slut efter en del letande, han var trevlig och vi gick till en annan skärm, ok han hittade hyllan men, tyvärr den finns inte här nu när vi bygger om crying.gif , ja halva stället var under ombyggnad och där var väldigt rörigt. Den kommer in v45, ja men jag vill ju ha den idag -cry-.gif . ok den finns i Kållered, suck, suck.

Det är lika bra att åka dit, så in i bilen och det fullständigt vräkte ner regn när jag kom ut, tur att jag parkerat så nära.

Väl i Kållered där jag förövrigt inte varit på flera år, kom in genom dörrarna och började gå efter den enda gången jag hittade, passerade kassorna och kom sedan till den andra in/utgången??? hur i helsike kommer jag in i varuhuset -fear-.gif gick tillbaka igen, näää ingen ingång på nedre plan men det fanns en trappa upp, dit vill jag inte jag vet ju vad jag ska ha.

Då fick jag tag i en tjej med gul tröja, Hur kommer man in, genom dörren där borta sa hon??? det var en dörr som såg ut som den gick till lagret, men in genom dörren och då var jag iaf inne sweatingbullets.gif .

Tog en vagn och ilade vidare, kom åter igen till "lagret" röjde runt och hittade inget, då kom en i gul tröja igen, men hon visste inte men slå in namnet på varan på skärmen. Efter att jag gjort det kom det upp en liten kryptisk text om att hör med kundtjänt eller gå till något kundtorg confused.gif haffade samma tjej igen och då skickade hon mig till informationen som är nästan framme vid kassorna, kö tre före mig, väntade väntade. Min tur, "dom finns på andra våningen i avd V-rum", härregud...... och var tror ni att V-rum avdelningen ligger, just det längst bort på andra våningen, ranting.gif . Fram mot hissen, ojojoj folk står i den, småspringer fram och hinner med. Gick förbi barnavd, sängavd, köksavd mm mm. Till slut framme och hittade den, YES YES äntligen. Nu ska man ju bara tillbaka också. Hissen ner gick naturligtvis mitt framför näsan på mig, så det var bara att vänta till nästa tur.

Alla som har varit på IKEA vet ju att man går inte raka vägen tillbaka, nää det är ju serpentinväg, jag kan se mig själv rusandes fram med min kundvagn som en rekyl framför mig. Helt slut och genomvarm kom jag äntligen till kassan och betalade, sedan köpte jag en korv och hämtade andan. 3 1/2 timma tog det allt som allt, just nu står inte IKEA högt i kurs hos mig ninja.gif

Chamomille
Joo, IKEA är roligt flirting.gif På "vårat" kan man ta en genväg ut rakt förbi alla pilar biggrin.gif
Betty
Det var väl bra att du fick tag på det du sökte till slut. bravo.gif Inte illa med två IKEA-varuhus på så pass lagom avstånd, själv får jag åka nästan två timmar till närmaste IKEA och det näst närmaste ligger ca 8 timmar (55 mil) bort... rolleyes.gif

CITAT (Chamomille @ 16-10-2008, 15:05) *
Joo, IKEA är roligt flirting.gif På "vårat" kan man ta en genväg ut rakt förbi alla pilar biggrin.gif

kan man väl på alla IKEA-varuhusen..?
Sussie F-Flower
Hahaha... Jag förstår att dom inte står i hög kurs för dig nu...!!! sweatingbullets.gif

Men det var i alla fall en väldigt rolig berättelse att läsa.
Känner igen alltihopa... Man ska alltid komma ihåg att vara lätt klädd och ha bra skor på sig när man ska springa runt runt på IKEA!!! laugh.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 16-10-2008, 15:07) *
kan man väl på alla IKEA-varuhusen..?

Vet inte. Har inte besökt så många unsure.gif Men i Kungens kurva kan man gå in "bakvägen" och komma ut på si så där 10 min med det man köpt. Sen tar man en korv för 5 kr.... smile.gif Det går också rätt fort biggrin.gif
Aqvakul
Det gäller att ha koll på genvägarna...... yahoo.gif så är IKEA riktigt trevligt....har ni någonsin kommit tomhänta därifrån?
titti49zon6
Hihi, jag är just hemkommen från IKEA och några andra butiker I Haparanda,
där kan man gena om man vet vart man ska och inga hissar, allt på markplan
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 16-10-2008, 15:18) *
Vet inte. Har inte besökt så många unsure.gif Men i Kungens kurva kan man gå in "bakvägen" och komma ut på si så där 10 min med det man köpt. Sen tar man en korv för 5 kr.... smile.gif Det går också rätt fort biggrin.gif

ja... de jag åker med vill inte vara på ikea alls helst... så det är att rafsa åt sig det man ska ha, betala och ta en vego pizza utanför kassan giggle.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2008, 15:22) *
har ni någonsin kommit tomhänta därifrån?

no.gif

Allra oftast blir det 3 paket värmeljus och nån packe servetter.

Och nån lampa och ljusslinga crying.gif

Kristallkrona.... Matta... Stenar... Blommor... Filtar... blink.gif

CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 15:55) *
ja... de jag åker med vill inte vara på ikea alls helst... så det är att rafsa åt sig det man ska ha, betala och ta en vego pizza utanför kassan giggle.gif

Ja, en vegopizza åt jag också förra veckan när jag var där. Men, jag kan inte begripa hur de kan gå runt på priserna de har? 5 kr för korv eller pizza och 5 för dricka (fri påfyllning).
skogstroll
nej man undrar lite över priserna... det där med ett storpack värmeljus känner jag ju igen haha... och nån jättenödvändig äggklocka eller så giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 16:09) *
nej man undrar lite över priserna... det där med ett storpack värmeljus känner jag ju igen haha... och nån jättenödvändig äggklocka eller så giggle.gif

Ja giggle.gif Framför allt finns det jättenödvändiga saker bredvid när man står i kön.
skogstroll
ja är det inte konstigt att man alltid behöver omslagspapper...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 16:27) *

a0a.gif
Aqvakul
Min fru älskar IKEA och kan få abstinens medan hon väntar på IKEA-katalogen.
Lady Hamilton
CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 16:27) *

Jag brukar köpa flera rullar av det bruna omslagspapperet. Det använder jag till alla växtpaket och annat som jag skickar med post. Papperet är lagomt tjockt och går bra att skriva på
skogstroll
ja jag vet... men jag har frisknat till... nu glömmer jag till och med att ta bort lappen "ingen reklam tack" från brevlådan naughty.gif
aanderss
Det gäller att ha koll på genvägarna...... yahoo.gif så är IKEA riktigt trevligt....har ni någonsin kommit tomhänta därifrån?

ja då de har jag
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 16-10-2008, 17:02) *
ja då de har jag

undantaget som bekräftar regeln kanske... giggle.gif
Red Top
IKEA är fantastiskt. När guben min och jag är i Uppsala för att uträtta ärenden brukar vi åka dit för att kolla om det är något vi inte behöver.
Sist vi var där upptäckte vi att vi inte behövde ngr nya köksgardiner, så vi köpte för säkerhets skull ett par giggle.gif

Den billiga korven och läsken, glassen, pizzan är ju ett snällt och smart affärsknep gentemot barnfamiljer. Man blir inte ruinerad när barnen blir hungriga och griniga flirting.gif
Chamomille
CITAT (Red Top @ 16-10-2008, 17:42) *
IKEA är fantastiskt. När guben min och jag är i Uppsala för att uträtta ärenden brukar vi åka dit för att kolla om det är något vi inte behöver.
Sist vi var där upptäckte vi att vi inte behövde ngr nya köksgardiner, så vi köpte för säkerhets skull ett par giggle.gif

a0a.gif
Platinum
Sån tur att du hittade det du sökte och att allt var intakt.

Någon mer än jag som råkat ut för saknandes ikea-plugg? Fast korven är ju billig och god förstås wink.gif
Ingrid Zon3
Nix, inga saknade pluggar nånsin, och jag har köpt mycket av dom. Jag är faktiskt riktigt impad.

"svenska folket skruvar och muttrar"
Chamomille
CITAT (Ingrid Zon3 @ 16-10-2008, 22:57) *
Nix, inga saknade pluggar nånsin, och jag har köpt mycket av dom. Jag är faktiskt riktigt impad.

"svenska folket skruvar och muttrar"

giggle.gif
Red Top
IKEA har humor oxå.
I Uppsala bygger de ett nytt varuhus intill det gamla. På en stor skylt står det:
Här skruvar IKEA ihop ett nytt varuhus
Chamomille
CITAT (Red Top @ 16-10-2008, 23:16) *
IKEA har humor oxå.
I Uppsala bygger de ett nytt varuhus intill det gamla. På en stor skylt står det:
Här skruvar IKEA ihop ett nytt varuhus

Haha... a0a.gif
Aqvakul
Det här med att det saknas skruvar och muttrar, felborrade hål mm är nog mest en skröna från en förgången tid. Minn uppfattning är att det numera alltid är helt OK och att monteringsanvisningarna är ypperliga.
Pia L
Det är nog vanligare med att det är fel lappar på kartongerna, en bekant skulle köpa två små bokhyllor......när hon skulle montera ihop dom så blev det två skötbord!! unsure.gif confused.gif
Red Top
CITAT (Pia L @ 17-10-2008, 09:46) *
Det är nog vanligare med att det är fel lappar på kartongerna, en bekant skulle köpa två små bokhyllor......när hon skulle montera ihop dom så blev det två skötbord!! unsure.gif confused.gif

a0a.gif
Berith
Vi har inget IKEA nära här... crying.gif
Bettis
Genvägar ja, det andra Ikea som jag var på hade jag inte varit på många år, jag var lite för trött och stressad för att undersöka var dom kunde vara, det var bara att springa på unsure.gif . Vad jag glömde skriva var att hur irriterande (ta inte illa upp men jag var stressad) är inte dessa barnfamiljer som ska gå på rad rakt över gången, jag vet inte hur många gånger jag fick säga "ursäkta mig, kan jag komma förbi" crying.gif , måste dom gå på ett led i snigelfart över gången där man ska gå?

Dagens elände var ju naturligtvis inte slut med detta, diskmaskinen 1år gammal gick sönder -cry-.gif . Så idag håller jag på att plocka ur disken och diska för hand. Det hade väl varit ok men vi renoverade köket i våras och det är liksom inte gjort för större mängder med handdisk, jag har inte ens ett diskställ och bara en liten diskbänk blink.gif .

Så i morse sa jag till gubben att så länge maskinen är sönder diskar du och jag lagar maten, jag gör inte både och

nono.gif , innan han åkte till jobbes skrev han upp märke och modell, så han ringer nog direkt giggle.gif , han gillar inte att diska.

Pia L
Det är tur att man inte är IKEAberoende som dottern, hon bara "måste" gå på IKEA minst en gång i månaden.
Jag bodde 3 km ifrån IKEA i sundsvall och flyttade 14 mil uppöver, jag kan inte påstå att jag saknar den stressiga miljön på IKEA
Bettis
CITAT (Pia L @ 17-10-2008, 10:32) *
Det är tur att man inte är IKEAberoende som dottern, hon bara "måste" gå på IKEA minst en gång i månaden.
Jag bodde 3 km ifrån IKEA i sundsvall och flyttade 14 mil uppöver, jag kan inte påstå att jag saknar den stressiga miljön på IKEA

Jag håller med dig, där är ofta stressigt man måste se till att vara där tidigt (om man kan). Vad jag tycker är konstigt är att man kan komma en varm sommar dag lördag/söndag och köra förbi, då ser man att det är FULLT crazy.gif på parkeringen, vad gör folk där då blink.gif .
Pia L
Bettis : varma sommardagar svalkar sig allt folk på IKEA, regniga dagar håller dom sig torra på IKEA, kalla vinterdagar värmer dom sig på IKEA.....inte undra på att det är fullt på parkeringen jämt !!

Och vad det gäller småbarnmammor (oftast mammor faktiskt) så ÄR det faktiskt irriterande då man har bråttom och dom går och strosar i bredd så att man inte kan komma förbi ens UTAN vagn.
Chamomille
CITAT (Bettis @ 17-10-2008, 10:48) *
Jag håller med dig, där är ofta stressigt man måste se till att vara där tidigt (om man kan). Vad jag tycker är konstigt är att man kan komma en varm sommar dag lördag/söndag och köra förbi, då ser man att det är FULLT crazy.gif på parkeringen, vad gör folk där då blink.gif .

Ja och så kan man undra vad folk gör där en kväll datum 25 confused.gif
cic
CITAT (Berith @ 17-10-2008, 10:12) *
Vi har inget IKEA nära här... crying.gif

Stackars.. Fast det är måååånga västgötar som besöker mitt varuhus här i Jönköping. Kanske ta en sväng nån helg? Eller du kanske har närmre till Gbg?

Chamomille
CITAT (Pia L @ 17-10-2008, 10:56) *
Bettis : varma sommardagar svalkar sig allt folk på IKEA, regniga dagar håller dom sig torra på IKEA, kalla vinterdagar värmer dom sig på IKEA.....inte undra på att det är fullt på parkeringen jämt !!

Och vad det gäller småbarnmammor (oftast mammor faktiskt) så ÄR det faktiskt irriterande då man har bråttom och dom går och strosar i bredd så att man inte kan komma förbi ens UTAN vagn.

Jaa, ska det vara så svårt att flytta på sig lite... sleeping.gif
Myosotis
CITAT (Pia L @ 17-10-2008, 09:46) *

rotfl.gif
*Stintan*
Jag har aldrig förstått mig på att just IKEA skulle vara så lockande. Själv tycker jag att det är skitjobbigt att besöka IKEA dom gånger jag måste p.g.a. att bågot bara finns just på IKEA. Helst tar jag i sådana fall med mig mina döttrar och så placerar jag mig självmed en kopp kaffe eller fler i kafeterian medan dom knatar runt och leter efter det vi skulle köpa. I bästa fall kommer vi hem med något av det vi tänkt från början men oftast så är det helt andra onödiga grejer. Synd att man inte har lite Kamprad i blodet giggle.gif
Cathis

Kan man det? ohmy.gif

Jag har alltid med mig en massa när jag varit på IKEA, har ju nästan 8 mil till Jönköping, men vad gör väl det giggle.gif
Berith
CITAT (cic @ 17-10-2008, 13:02) *
Stackars.. Fast det är måååånga västgötar som besöker mitt varuhus här i Jönköping. Kanske ta en sväng nån helg? Eller du kanske har närmre till Gbg?

Vi åker till Örebro (för att man har andra ärenden också), men jag gillar Västerås mycket mycket bättre än Örebro.

Får fundera på att slinka in i Jönköping när man är där nån gång... g.gif
Aqvakul
Chamomille
giggle.gif Ja, just så, fast det finns en genväg naughty.gif
Aqvakul
Chamomille
a0a.gif
Aqvakul
pejori
CITAT (Aqvakul @ 18-10-2008, 17:39) *

Precis så är IKEA i Kållered, fast bilden missar..."hämtas här" "betalas först och hämtas vid bytesdisken"...eller "hämtas där och betalas vid utgången" eller "i informationen vid ingången"...Ingen hit att handla där alltså crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Lilla Birka
Jag har faktiskt bara i år varit inne på olika IKEA-varuhus vid fyra tillfällen och lyckats komma därifrån utan att handla en enda pryl! yahoo.gif Detta pga av att alla besöken har varit för att äta lunch bara. Hittar man genvägar går det ganska smidigt och de har bra mat till hyfsade priser. Sedan få man förstås köra skygglappsmetoden vid utgången och skärpa sig så klarar det sej fint utan shopping.
Fel! duh.gif Kom att tänka på att vid ett av de här tillfällena köpte jag faktiskt ett paket med lingonmoussebitar, de är suveränt goda! Fast det var ju utanför kassorna, i kiosken eller vad man nu ska kalla det för.
Aqvakul
Du har karaktär du LB!!!!
Lilla Birka
CITAT (Aqvakul @ 18-10-2008, 20:44) *
Du har karaktär du LB!!!!

Inte så mycket karaktär som en tilltagande ovilja att ha mera prylar att damma! giggle.gif
Aqvakul
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon