Söttok06
Eller är det mer lämpligt med grus eller sten? Har buskar bakom som insynsskydd och tänkte plantera ett litet träd i ena hörnet, med maxhöjd på 3 meter.
Gräs verkar svårskött tycker jag. Kan man ha Trampnarv som underlag eller finns det något annat som man kan gå på?
NinaVästerplana
Backtimjan är ju trevlig, tramptålig, lågväxande o luktar gott när man går på den! Men den kanske mera lämpar sig för att sätta emellan stenar så man får ett `golv´ som tål lite mer. Säkert bättre för bord- o stolsben om de är i trä.
Lycka till!
NinaVästerplana
Alexander-VG-zon3
CITAT (Söttok06 @ 16-10-2008, 13:56) *
Eller är det mer lämpligt med grus eller sten? Har buskar bakom som insynsskydd och tänkte plantera ett litet träd i ena hörnet, med maxhöjd på 3 meter.
Gräs verkar svårskött tycker jag. Kan man ha Trampnarv som underlag eller finns det något annat som man kan gå på?

vad är det för läge och jord ?

ska det enbart vara till för att gå på ?

Söttok06
Läget är soligt och halvskuggigt närmare trädet och buskarna kan jag tänka mig. Det är alltså på en odlingslott. Har grävt ur ungefär 6x6 kvm för en lite sittplats och ev. för några krukor och en grill.
Jag tänkte sitta så jag går skugga från det lilla trädet ovanför. Det jag hela tiden har varit inne på var att lägga grus där för att det verkar vara billigare än att lägga stenar, men man kan ju blanda.

Det ska tåla att gå på och ha ett lite mindre bord med 4 stolar runt.

Alexander-VG-zon3
timjan,murreva,campanula är tåliga växter som tål att trampas på . du kan ju annars blanda singel,stenar,växter .
Viburnum
Kan man verkligen gå på murreva o campanula? går de inte sönder?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Viburnum @ 18-10-2008, 07:23) *
Kan man verkligen gå på murreva o campanula? går de inte sönder?

ja det kan man . skulle man trampa för mycket så att dom går sönder så växer det tillbaka snabbt .

min mamma hade/har murreva på norrsidan och där har hon både bord/stolar och hundar och människor som går där . den trivs och blommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon