Smittan
16-10-2008, 14:31
Fick detta persikoträd i maj och fram till nyligen har det stått ute i dotterns trädgård. Det har inte blommat- är det normalt? Nu har jag tagit in det på min inglasade balkong. Det står i en självvattnande kruka, men jag har inte fyllt på vatten eftersom jag blev tveksam om trädet ska ha vatten nu över vintern? Vad göra? Tacksam för alla tips

P S Bor i Linköping.
Alexander-VG-zon3
16-10-2008, 14:44
hur kallt blir där ?
det brukar inte blomma så bra i kruka och planteras det i marken tar det ca 2-5år innan det börjar blomma mycket igen . men det kräver frost och kyla för att blomma till våren . oftast blommar det tidigt så du får själv pollinera blommorna .
Smittan
18-10-2008, 19:54
Hej o tack för svar.
Jag är nyinflyttad från Norrland så jag här inte säker på tempen, men jag skulle tro från någon minusgrad upp till 10 plus, kanske. Men trädet ska alltså ha frost och kyla menar du? Ursäkta en dum fråga, men hur gör jag om jag själv ska pollinera, som du skriver? Jag läste om Frost och där stod att trädet är självfertilt, vad menas?
Hoppas på svar även på dessa frågor och om vattningen under viloperioden
Tack så mycket
Smittan
Alexander-VG-zon3
18-10-2008, 20:35
ja den behöver frost/kyla . ner till -20c är inga problem . håll den lätt fuktig .
är den självfertil så fixar den det själv .
anne-li i olofstorp
19-10-2008, 10:42
Men,,, ursäkta!
Jag har alltid fått för mig att något som är självfertilt ändå måste pollineras, bara det att det har han och honblommor på samma planta, är det inte så???
För två år sedan köpte jag 2 st persika Frost, ett behöll jag själv och hade i mitt inglasade uterum, men tillskottsbelysning och extravärme på vintern, det blommade och jag fick 4 underbara persikor, (jag gick runt med en pensel och sa bzzzzzzz när det blommade) min dotter fick det andra och det ser numera ut som ett träd som stått ute under massa år, kraftigt och med en otroligt tjock stam, det fick blommor men frosten tog dem. Hon planterade det utomhus i bra läge med en gång.
Mitt har också åkt ut nu och jag hoppas förstås på bra tillväxt OCH persikor.....
Glömde: Vatten, ja jag tänkte mig trädet ute och det fick en skvätt då och då under vintern, mer när det började grönska och en ny kruka och ny jord i februari ungefär.
Alexander-VG-zon3
19-10-2008, 11:39
det finns ju olika blommor både han och hon blommor och dom med bägge .
jag vet inte vad persika frost har för typ av blommor ?!!
annars räcker väl det att skaka trädet eller ta pensel .
men är den självfertil så ska den väl klara av det själv utan något annat träd .
Åsa, mälardalen zon 2
19-10-2008, 11:52
Sjävfertil betyder att växten kan befruktas av eget pollen (det finns massor av växter som har både ståndare och pistill i varje blomma men som måste ha pollen från annan sort för att befruktning ska ske ex. äpple), man brukar dock behöva pollinera med pensel på självferila sorter också, speciellt då de står på inglasad balkong där det är vindstilla och oftast inte innehåller så många pollinerande insekter under blomningstid.
CITAT (Smittan @ 16-10-2008, 15:31)

Fick detta persikoträd i maj och fram till nyligen har det stått ute i dotterns trädgård. Det har inte blommat- är det normalt? Nu har jag tagit in det på min inglasade balkong. Det står i en självvattnande kruka, men jag har inte fyllt på vatten eftersom jag blev tveksam om trädet ska ha vatten nu över vintern? Vad göra? Tacksam för alla tips

P S Bor i Linköping.
Där du bor är det inga problem att ha en persika Frost på friland. Däremot gillar inga persikor dragiga hörn, så sätt den gärna i skyddat söderläge. Jag har ALDRIG pollinerat mitt persikoträd och har ändå haft mer än 100 persikor på en gång. Flugor och insekter vaknar till liv samtidigt som trädet, så det brukar aldrig vara några problem om trädet står skyddat.
Däremot är detta ett friväxande träd, med ett rotsystem därefter. Så ditt träd kommer må ganska dåligt om ett tag. Rotsystemet behöver betydligt större yta än vad en kruka så har du inte en bra lerjord, får du ge extra med kalk samtidigt med blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.