Full version: Svamp
e_sedell
Jag tänkte ta och kolla hur många som är intresserade av svamp här. Jag har inte varit så intresserad förut men bestämde mig för att gå en kurs för att lära sig mera än de vanliga matsvamparna. Nu är jag fast. Det är jätte intressant. Synd bara att de flesta svampfålket är så strikt bundna till just svamp. De vill inte alls veta av växter....
Åsa, mälardalen zon 2
Svamp är ganska kul, svamp är dock ett ganska brett uttryck håller just nu på och undervisar i en klass om svampsjukdomar och alla finner det inte kul att höra om konidier, sklerotier, klamydosporer och liknande.

Vanlig matsvamp är också kul att plocka, jag känner igen många svampar och känner till många som går att äta men själv plockar jag enbart de jag gillar att äta ex. kantareller, blek taggsvamp, stolt fjällskivling, stensopp (karl johan), trattkantarell, gul trumpetsvamp, svart trumpetsvamp (jag kan även tänka mig at äta murklor men jag hittar aldrig några). Tyvärr har det varit lite för torrt här även iår det finns inte så mycket svamp men jag var i trakterna runt öregrund förra helgen och där hittade jag en del gul trumpetsvamp och ganska många stensoppar.
Ina
Hör också till dom som gillar både svamp och blommor! Börjar att snoka efter kantareller vid midsommar och blir lika frustrerad varje år när det inte finns....

Kantareller, taggisar, soppar (helst stensopp, men strävsoppar av olika slag duger), trattkantareller, trumpetsvampar, röksvampar (blir som svampchips om man steker dom i skivor), bläcksvamp, citronslemskivling, blodriskor... smile.gif
kremlan

Här har du en som är svamptokig, men som även gillar växter i övrigt.
Livet är väl underbart, då man kan ta sin svampkorg och bege sig ut i skogen för att fylla den.
I år finns det svamp i massor, trots den torra, fina sommaren och hösten.

Har ett särskilt album på odla för lite svampbilder.
Svampalbum

Adri-Anne
Champinjoner, citronskivling, fjällskivling, blåmusseron, blodriska, fårticka, trattkantareller och vanlig kantarell. Godast är champinjoner, citronskivling och fjällskivling.
Det är synd att så många ratar champinjonen, av rädsla för att det skall vara vit flugsvamp eller giftchampinjon.
Men det är inte svårt att skilja dessa åt. En vit flugsvamp har ALDRIG färgade skivor, dom är vita. Hos champinjonen är dom svagt brun/rosa eller bruna om svampen är lite äldre. Vit flugsvamp har en påslik strumpa runt foten, det har aldrig champinjonen. Vit flugsvamp luktar rå potatis, champinjoner luktar mandel.Så har den ingen strumpa, har färgade skivor och luktar mandel. då är det ingen flugsvamp.
Giftchampinjon, är nog mycket ovanlig, har själv aldrig stött på en sådan. Den är ännu lättare att identifiera. Skrapa längs foten på svampen, med kniven, gulnar det kraftigt i skrapytan, skall man inte plocka den. Har en enda gång sett en sådan och det var på Irland, här aldrig.
Nina A
oja!
finns det något bättre än att lufsa och braka genom skog och sly,på mosstuvor och fuktig mark?
blicken stint ner i marken,där man letar efter svamp..drömmen är att snubbla över en hel familj med kantareller,trattkantarell eller karl johan
finns inget godare än smörstekta svampar man själv plockat!

jag blir lyrisk och avkopplad av att plocka svamp
finns inget bättre nöje på hösten

att inte svampmänniskor är intresserade av växter tycker jag låter lite mysko?jag känner ett flertal med trädgårdsintresse och som även uppskattar svampplockning

/Nina
yla

Allt som växer älskar jag
hittade o åt dessa häromdagen MMMMMMMMMMMMMM
bergis har jag redan talat om de
men jag har varit i skåne o glömt va jag skrivit laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Adri-Anne
Åååå så fin. Härligt svampår i år. biggrin.gif
Wargen

Jag är lika svamptokig som en hob. laugh.gif . Gillar även att bara titta på dem... wub.gif Den här kolonin hittade jag långt in i mörkaste Hökensås-skogen. Blir avundsjuk när jag ser Oldwolfies bild på fjällskivlingar. Har inte hittat en enda här. sad.gif På Gotland plockade jag mer än jag kunde ta hand om vissa år. De kanske gillar kalk i marken... wink.gif
Ann-Marie på Dal
Svamp är väl härligt!

Att få ge sig ut i skogen och ströva inte bara gå till kända ställen utan bara gå. Blir det då lite i korgen är det ju bonus. Plockar även jag lite av varje. Gick en svampkurs för en massa år sedan och det var jättenyttigt. Man vågar ju smaka lite mer sen tongue.gif .
Men den stolta fjällskivlingen har jag inte lyckats hitta här i Dalsland tyvärr skall ju vara en delikatess sägs det.

Nu är det så torrt i markerna här att det enda jag hittade på sista svampturen var två kantareller och en kremla. Inte mycket för världen. Såg dock för en vecka sedan att trattisarna började komma på ett ställe...bara dom inte torkar bort nu. unsure.gif
yla
CITAT (Wargen @ 16-09-2003, 21:11)
Den här kolonin hittade jag långt in i mörkaste Hökensås-skogen. Blir avundsjuk när jag ser Oldwolfies bild på fjällskivlingar. Har inte hittat en enda här. sad.gif På Gotland plockade jag mer än jag kunde ta hand om vissa år. De kanske gillar kalk i marken... wink.gif

ett år hittade jag 49 stycken stolta fjällisar wooow snacka om lycka
häromdagen hittade jag två stolta fjällisar i skåne i bokskog dom smakade inte bra blääääh blink.gif
kanske ska dom växa på rätt ställen
jag e också som en hobbit smile.gif tongue.gif
Hannele
Jag äter gärna svamp, om jag blir serverad. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon