Full version: Anemone cylindrica
Gåsis
Jag sådde för ett par år sedan anemone cylindrica för jag tycker den är så vacker. Tyvärr vill den inte alls övervintra hos mig i zon sju. Inte en enda liten planta överlevde första vintern. Har någon förslag på andra anemone som är lika vackra men kanske lite härdigare?

/Åsa
Margith
Nu ställer du en omöjlig fråga: lika vackra som cylindrican??
Smaken är som baken, det vet jag att du vet a0a.gif

Men tomentosan överlever iaf i Luleå... duger den?
Själv tycker jag att den är underbar wub.gif
Gåsis
Jag har väl aldrig ställt en omöjlig fråga whist.gif
Men en tomentosa skulle inte vara helt fel den heller. Den var jättevacker.

/Åsa
Anki V
I fjol vår satte jag ut 14 plantor A. tomentosa på olika ställen på tomten. Alla blommade redan första hösten....men ingen överlevde vintern.

Skam den som ger sig!
Jag kommer att så den i år också och prova plantera den i väldigt sandblandad jord och utföra div. andra trick för att få den att överleva.

/Anki
Gåsis
Hm, du menar alltså jag har fel inställning g.gif Jag får göra en Anki - på´n igen - och sen en äkta norrlänning - det här går aldrig, jag tar en annan 000.gif

/Åsa
Margith
Äsch, var tomentosan inget säkert kort heller?
Men jag såg den i en kommunal plantering i Luleå förra hösten, jag lovar crying.gif
När jag såg den skaffade jag mig ett gäng av dem, hälften planterade jag hemma hos mig i z6, hälften gav jag till mor (som bor i krokarna av Anki V).
Lever mina nästa år lovar jag att jag delar med mig av dem till dig Gåsis tummenupp.gif
Anki V
Jag tror inte den "kalla zonen" är det största problemet.

Enl. vad jag läst om höstanemoner på andra forum så lär den vara en lite kinkig växt. Det är nog lite mer åt hållet trivs den eller trivs den inte. Jag har jusett helt fantastiska höstanemoner både i z 5 och 6 så jag vet att det går.

Jag tänkte att om man försöker flera gånger så kanske det någon gång gror ett litet frö som kan trivas hos mig.

/Anki
Eva 33c
Ja hos mig är i allafall cylindrican ett säkert kort medan tomentosan inte velat övervintra alls än. Fast de är ju väääldigt olika i uppsyn... Jag gillar cylindrican men den är ju inte precis prålig, mera skojig. Vill du så den igen kan jag gå ut och kolla om det finns frön kvar. Den självsår sig rätt bra så jag brukar aldrig ta vara på fröna utan gräver upp småplantor på våren istället. Kanske jag ska skicka dig en liten planta i vår?
[attachment=25962:anemone_cylindrica.jpg]
Gåsis
Jag tar jättegärna en liten planta till våren. Vanligen lider jag av dåligt minne men det här ska jag komma ihåg. Tack! Vill verkligen att den ska kunna bo hos mig för jag gillar den som sagt.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon