Ogreme
Hej alla bön odlare yahoo.gif

Jag fick den knasigaste iden ska berätta lite kort:

Jag spelar poker på heltid och har just satt upp mitt kontor och har lite långtråkigt på nätterna när man sitter och väntar på kort , så en kväll satt jag och käka vattenmelon och funderade på om man kunde sätta en melon kärna och få meloner .

sak som gjort sticker dan efter och köper gjort krukor pinnar och ja " nybörjar" sättet på konsum.

1. torkade frönen

2. la dom i blöt bomull

3. satte dom i varsin kruka

4 varsin lampa .

5.... jag trodde givet vis att inget skulle hända . men då HÅLLA I HATTEN på 3 dagar sköt dom där upp ur jorden och växer som ogräs dom är nu 10cm höga och jag har ingen aning om vad jag ska göra HAHA .

Så behöver lite hjälp! ska jag klippa dom för att dom ska grena sig, ska jag stötta dom på nått speciellt sätt ??
Näring? större krukor? kan jag ens odla dom här inne? Lästa nått om pollinering va e de och hur funkar de ?

Som sagt jag har ingen aning har aldrig odlat nått innan utom mitt skägg giggle.gif

Jag slänger med en bild på dom så ser ni hur jag har riggad de nu .

Den vänstra heter Herr Krok och den högra Herr Stolt kompiskram.gif
Mycket tacksam för hjälp
Mvh Robban
[attachment=25963:094.JPG][attachment=25964:095.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte du behöver bry dig om pollinering, melonplantor brukar tyvärr inte leva någon längre tid inomhus i den torra rumsvärmen och det dåliga ljuset (det ska vara riktiga superlampor för att man ska kunna ge den ljusstyrkan melon vill ha och av dina alltför rangliga plantor som inte kan hålla sig uppe själva ser man redan att de inte verkar ha tillräckligt med ljus). Det går bättre att lyckas med melonodling framåt maj, då man har chans att sätta ut dem en bit in i juni.

annars till dina frågor:

Nej man behöver inte klippa för att plantorna ska grena sig.

Melon har skilda han och honblommor (honblommorna bildas bara vid optimalt klimat), honblomman har en liten frukt bakom blomman det har inte hanblomman. För att pollinera tar man frömjöl från hanblomman och placerar i mitten av honblomman.

Krukstorlek: När man odlar dem i kruka under sommaren brukar lagom storlek vara 10-15 liter tänk på att melon är lite känslig för omplanteringar.

Melon klättrar av sig själva de behöver bara något att klättra på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon