malin72
jo nästa torsdag åker jag på kort semester till Grekland yahoo.gif
Hur var det nu??? Ok att ta med sin frön men kanske inte sticklingar g.gif eller??
Jag hoppas att något fortfarande blomar där nere men det är kort om tid jag åker hem på sö igen men kamsera går nog varm denna gång med ska ni se a0a.gif
bara det att jag för första gången ska flyga själv -fear-.gif och tom lämna barnen i sverige -cry-.gif ...men det var vila jag skulle göra och njuta whist.gif
Håller ni tummarna nu om att något blommar och att jag kanske kommer hem med nåt skojj tummenupp.gif
blomkronan
Jag är INTE avundsjuk sick.gif Jag tycker det är SÅ skönt när det blåser småspik i ansiktet crazy.gif
I tråden "frön från thailand", finns en del av svaren.
Men var jag har förstått är det olika regler för olika länder.

När jag var i grekland växte pelagonerna som buskar överallt dom kan du nog ta frö av nu, oliver kan du nog hitta. Jag säger nog... för jag vet ju inte vilka växter dom har dit du ska åka och jag var inte så stor att jag hade inte mitt frösamlarintresse då dunno.gif Men du kommer hitta lite av varje flirting.gif. Kul hoppas du kommer tillbaka till tråden och berättar var du hitta.

Trevlig resa sick.gif
Chamomille
Usch va tråkigt det låter [attachment=25996:Gäsp.gif] Hur kan man lämna detta vädret?

Jag skulle nog ha tjuvat fröer ifall jag såg några. Det kan väl inte göra nåt whistling.gif

Trevlig resa [attachment=25997:hejåhå.gif] Grekland gillar jag yes.gif
Azur
Som jag förstod det (obs!) var frön och sticklingar OK, men absolut ingenting med rötter eller jord.

blomkronan
Om du ska ta sticklingar? lägg dom inte i resväskan som åker i lastutrymmet... där är det för kallt. Ta dom i handbagagert, men då finns det risk för att dom kollar i tullen, kanske du kan hitta någon "suverni" (hur stavas det) som du kan stoppa sticklingen i så den inte syns... snacka om smuggel giggle.gif

Frön får man nog ta, men kolla vad som gäller för grekland, kanske du får ta med sticklingar...

(Jag åker till thailand i vinter... giggle.gif )
Chamomille
CITAT (blomkronan @ 17-10-2008, 00:56) *
(Jag åker till thailand i vinter... giggle.gif )

Det lät ju trist också sleeping.gif

biggrin.gif

Där finns massor av lustiga fröer och sticklingar wink.gif
blomkronan
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 01:03) *
Det lät ju trist också sleeping.gif
biggrin.gif

Där finns massor av lustiga fröer och sticklingar wink.gif

Ja jag har följt med i tråden "frön från thailand" hon har lagt ut bilder på fröna, och att det har växt, jag kommer jaga frön hela tiden crazy.gif Mina barn (ungdomar 13 och 14 år) har äntligen förstått att jag tycker om växter, så jag kommer nog få med familjen på min jakt... det tycker jag är kul. åååå vad jag längtar, värme och sol.
Chamomille
Jaa, jag älskar Thailand. Vart ska du?
Vi var på nån ö.. På besök.. Ehh... Koh Samet tror jag den hette och där gick vi ut i skogen. Där fanns fullt med fröer som vi snodde. Fast de jag sådde grodde inte no.gif Fast de kanske fick ligga för länge hemma. Svårt att veta hur man ska göra och vad det var för fröer blush.gif
blomkronan
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 01:47) *
Jaa, jag älskar Thailand. Vart ska du?
Vi var på nån ö.. På besök.. Ehh... Koh Samet tror jag den hette och där gick vi ut i skogen. Där fanns fullt med fröer som vi snodde. Fast de jag sådde grodde inte no.gif Fast de kanske fick ligga för länge hemma. Svårt att veta hur man ska göra och vad det var för fröer blush.gif

Vi ska till... jag vet inte hur det stavas? Kau lack! i två veckor yahoo.gif Jag har aldrig varit i thailand. Jag har varit massor i spanien, grekland och cypern. Men som jag har fått höra, så ska thailand vara... något alldeles extra yahoo.gif

Oj, nu låna vi tråden till thailand snack...

malin72
Vi kanske kan byta frön med varandra??
Samla lite extra... så samlar jag lite extra kompiskram.gif
Chamomille
Ja, nu lånade vi tråden blush.gif

Gud vad roligt för dig att åka dit! Jag har varit där 3 gånger och jag bara GILLAR DET! Vi har alltid landat och startat i Bankok och varit där 3 dagar bägge hållen. Älskar den staden. Sen har vi flygit eller tagit taxi någon annan stanns till nån beach smile.gif
blomkronan
Har du bara varit där i tre dagar åt gången?? räker det det är ändå några timmars flygtid dit, därför tog vi två veckor. Så vi ska hinna uppleva så mycket som möjligt. Vi har hotell men vi tänkte åka runt lite ta en taxi eller buss någonstans ta dagen som den kommer ta in på hotell någon annan stans och sen vidare... vet inte var ! för vi kommer ta dagen som den kommer... det gillar jag om man har resan planerad har man för höga förväntningar, nu har vi inga!! så det vi kommer få vara med om, kommer vi nog uppskatta mera.
Chamomille
CITAT (blomkronan @ 17-10-2008, 02:15) *
Har du bara varit där i tre dagar åt gången?? räker det det är ändå några timmars flygtid dit, därför tog vi två veckor. Så vi ska hinna uppleva så mycket som möjligt. Vi har hotell men vi tänkte åka runt lite ta en taxi eller buss någonstans ta dagen som den kommer ta in på hotell någon annan stans och sen vidare... vet inte var ! för vi kommer ta dagen som den kommer... det gillar jag om man har resan planerad har man för höga förväntningar, nu har vi inga!! så det vi kommer få vara med om, kommer vi nog uppskatta mera.

Nämen... giggle.gif Jag menar att vi har varit i Bankok 3 dagar när vi kommit dit sen 3 dagar innan vi åkte hem (shopping och livat) Där emellan har det väl varit några veckor till. Sista gången var vi där ca 4 veckor. Jag kanske skriver lite oklart....
Ja, åk runt och titta - jätteskoj. Och ifall man vill är det bara att gå in på ett hotell och boka. Vi har släpat våra resväskor runt halva Thailand biggrin.gif Har aldrig bokat nåt förutom nån gång dessa dagar man kommer till Bankok. Spännande smile.gif
blomkronan
Oj, denna tråd blev kapad... ninja.gif av nattugglor... giggle.gif

Chamomille
Hade bet dig gå ut på chatten om jag kunde... med min "java" vill inte funka...

Har du samlat frön när du var nere? Vi fick en så billig resa ink hotell, vi hade först tänkt att ta bara flygstolar och hitta hotell när vi kommit ner, men nu fick vi hotell på köpet! 4 personer för 41.000:- det ska vara billigt!? eller?

Chamomille
CITAT (blomkronan @ 17-10-2008, 02:43) *
Oj, denna tråd blev kapad... ninja.gif av nattugglor... giggle.gif

Chamomille
Hade bet dig gå ut på chatten om jag kunde... med min "java" vill inte funka...

Har du samlat frön när du var nere? Vi fick en så billig resa ink hotell, vi hade först tänkt att ta bara flygstolar och hitta hotell när vi kommit ner, men nu fick vi hotell på köpet! 4 personer för 41.000:- det ska vara billigt!? eller?

Ja, vad gör vi vakna så här dags giggle.gif
Hmm.. Ja, det är nog inte så dyrt i dagens läge. Vi betalade 15000 (totalt) första gången vi åkte, och då ingick ett inrikesflyg och 3 hotellnätter i Bankok. Sista gången var det 23000. Okej, vi hade lite snyggare stolar i flygplanet på vägen hem wink.gif
Fast sista gången var det asdyrt allting, vet inte vad som hände efter tsunamin (vi var där då) och då var det billigt, men inte förra året no.gif Det gick på 50 loppor för oss 2 för hela resan -fear-.gif I och för sig snålade vi inte, men ändå...

Ja, vi plockade fröer i skogen (fråga mig inte vad för några) och sen stal jag fetbladsväxter på en balkong vi bodde på sleep.gif De sistnämnda lade jag i handbaggaget i en liten burk med vatten och hushållspapper.
Edit igen: Tss, nu börjar jag bli trött rotfl.gif Vi bodde inte på en balkong...
Gillan
CITAT (malin72 @ 16-10-2008, 23:13) *
jo nästa torsdag åker jag på kort semester till Grekland yahoo.gif
Hur var det nu??? Ok att ta med sin frön men kanske inte sticklingar g.gif eller??
Jag hoppas att något fortfarande blomar där nere men det är kort om tid jag åker hem på sö igen men kamsera går nog varm denna gång med ska ni se a0a.gif
bara det att jag för första gången ska flyga själv -fear-.gif och tom lämna barnen i sverige -cry-.gif ...men det var vila jag skulle göra och njuta whist.gif
Håller ni tummarna nu om att något blommar och att jag kanske kommer hem med nåt skojj tummenupp.gif

Grattis till en välbehövlig kortsemester Malin kompiskram.gif . Hoppas du får massor med ljus och värme så att batterierna blir uppladdade igen tummenupp.gif ......hoppas du får massor av denna

Det där med fröer och sticklingar kan du läsa om på jordbruksverkets hemsidor, men jag har för mig att jag kom fram till att man kan ta med fröer från Grekland. Du kan till och med ta med plantor om de är E-märkta om jag inte minns fel. Vill du vara säker ska du läsa på.
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 16-10-2008, 23:13) *
...jo nästa torsdag åker jag på kort semester till Grekland yahoo.gif
Hur var det nu??? Ok att ta med sin frön men kanske inte sticklingar g.gif eller??......

Vad kul Malin att du får komma i från ett par dagar. Ta nu inte med dig fler frön än du hinner så giggle.gif ......tänk på att det blir trångt till våren när du "bara! skall så både den ena å det andra......... whist.gif
Maggan H
Lyckost Malin, njut i härliga Medelhavet! Tänk på att att det blir kyligt om kvällarna bara. Vi var på Cypern i okt i fjol, denna veckan faktiskt. Jag var också på jakt men min man var livrädd att vi skulle åka fast i tullen så jag smugglade bara hem frö från Eldkrona, som växer i häcka där. Och pelargoner, ja du, de växte också som häckar! Jag såg bouganvillea i massor och många andra oidentifierade växter.

[attachment=25999:Cypern_o...2007_103.JPG]
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 17-10-2008, 08:40) *
Lyckost Malin, njut i härliga Medelhavet! Tänk på att att det blir kyligt om kvällarna bara. Vi var på Cypern i okt i fjol, denna veckan faktiskt. Jag var också på jakt men min man var livrädd att vi skulle åka fast i tullen så jag smugglade bara hem frö från Eldkrona, som växer i häcka där. Och pelargoner, ja du, de växte också som häckar! Jag såg bouganvillea i massor och många andra oidentifierade växter.

[attachment=25999:Cypern_o...2007_103.JPG]

Tog du frön från denna Blyblomma också?
Alba
Åh vilken härlig resa du har att se fram emot.

Jag håller tummarna för att du får fint väder och hittar mååånga fina fröer.
Och du....glöm inte kameran.

Lycka till.
stennie
Hoppas du får en jättetrevig resa.
När vi har varit utomlands har jag nästan alltid tagit skott och fröer av allt möjligt och det har alltid åkt i bagaget i lastutrymmet.
bl.a Blyblomma, Shersmin, Oleander, pelargoner och Kaprifol har alla överlevt på detta viset.
Kanske har jag bara haft tur.....
malin72
thanks.gif allihopa oj vad man längtar ner nu...skriker väl på sambon så fort jag ser något som blommar STANNA BILEN sos.gif som att dom inte redan har kaos med bilar runt Aten slap.gif
Jag är så rädd för tull tull folket så jag måste nog läsa på jordbruksverkets sidor blush.gif annars ser man ut så här sweatingbullets.gif när man väl är hemma igen fniss
Kom på en sak eftersom att jag säkert inte kommer veta vad det är för något jag tar så ser det kankse lite skojj ut...först fota sen knipsa... ninja.gif
Chamomille
CITAT (malin72 @ 17-10-2008, 12:57) *
thanks.gif allihopa oj vad man längtar ner nu...skriker väl på sambon så fort jag ser något som blommar STANNA BILEN sos.gif som att dom inte redan har kaos med bilar runt Aten slap.gif
Jag är så rädd för tull tull folket så jag måste nog läsa på jordbruksverkets sidor blush.gif annars ser man ut så här sweatingbullets.gif när man väl är hemma igen fniss
Kom på en sak eftersom att jag säkert inte kommer veta vad det är för något jag tar så ser det kankse lite skojj ut...först fota sen knipsa... ninja.gif

Jaha, ni ska till Aten? Kul, där har jag inte varit. Ska ni åka vidare någonstanns med båt eller ska ni stanna i stan?

Du ska inte oroa dig (tror jag giggle.gif ) Sno fröer och lägg i något praktiskt. Fickan? Eller nåt gammalt tomt sminketui (eller vad det heter). Jag hade ju levande blommor i handbaggaget biggrin.gif
malin72
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 13:02) *
Jaha, ni ska till Aten? Kul, där har jag inte varit. Ska ni åka vidare någonstanns med båt eller ska ni stanna i stan?

nej så här är det..sambon åker ner på jobb dit då och då (eller lite väl mycket i år) hm jo iallflall..denna gång så kände vi att jag skulle få följa med några dagar...så han jobbar på fre och då ska jag gå i Storstan ensam -fear-.gif (höll på att bli rånad sist) sen är han nog ledig på lö och vi åker nog runt med bilen..inget är planerat utan vi tar det som det kommer..men att vi åker utanför stan är säkert..finns så mycket vackert att se där utanför inte mitt inne nono.gif bara bilar, hus och massa folk..jo visst man kan handla med whist.gif men för blommornas skull åker vi nog iväg tummenupp.gif
men nu blev jag lite sugen på att ta någon ö med...men vi får nog spara på den karramellen yes.gif
Chamomille
CITAT (malin72 @ 17-10-2008, 13:08) *
nej så här är det..sambon åker ner på jobb dit då och då (eller lite väl mycket i år) hm jo iallflall..denna gång så kände vi att jag skulle få följa med några dagar...så han jobbar på fre och då ska jag gå i Storstan ensam -fear-.gif (höll på att bli rånad sist) sen är han nog ledig på lö och vi åker nog runt med bilen..inget är planerat utan vi tar det som det kommer..men att vi åker utanför stan är säkert..finns så mycket vackert att se där utanför inte mitt inne nono.gif bara bilar, hus och massa folk..jo visst man kan handla med whist.gif men för blommornas skull åker vi nog iväg tummenupp.gif
men nu blev jag lite sugen på att ta någon ö med...men vi får nog spara på den karramellen yes.gif

Oh va roligt det låter. Nu blev jag sugen på en resa...
Det där med rån. Huh. Första gången jag var i Thailand så åkte det förbi en moppe med 2 snubbar. Han ryckte tag i en väninnas handväska i förbifarten, fast hon höll i hårt så dom fick inte med sig den -fear-.gif Jag har aldrig handväska utan fickor som är stängda...
Hoppas ni får kul smile.gif Och varmt biggrin.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2008, 08:59) *
Tog du frön från denna Blyblomma också?

Sorry, jag fick inte för maken! devil.gif Visst är den fin, visste inte att det var en Blyblomma heller för den delen, tack för tipset.
malin72
kom på en sak till.... whist.gif kaffefilter måste jag ju ha med i väskan tillsammans med pennan och kameran för att plocka frön a0a.gif a0a.gif vad kommer dom tro om mig då rtfm.gif psyket nästa...jag har just nu en lite lustig bild framför mig i huvudet sos.gif w00t.gif
blomkronan
Malin72
Förlåt att jag "kapa" din tråd i natt, var övertrött...

Aten är så stort, dom har väll parker runtom i stan, fredagen då du ska vara själv, kanske du kan köpa en glass och njuta av växterna i parken... med kaffefilter och kamra tummenupp.gif

Trevlig resa... //Mari
Maggan H
Och vi förväntar oss en fullständig reseskildring när du kommit hem Malin, både vad gäller fröer, bilder och väder alla tider på dygnet! angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon