Full version: hr är det med lökar
lissa
Jag har ofta undrat hur man vet vilka lökar och knölar som klarar sig i marken en helt kall och lång vinter. Man ska ju plantera vissa på hösten, tex tulpaner. Men sen läser jag att man ska ta upp lökar innan tjäle och frost tar över..
Jag har alltid trott att alla kan vara i marken året runt, men det kanske finns en tumregel som säger vilka som går och vilka som inte går att ha kvar, om det är så, vilka ska man då INTE ha i marken??? confused.gif
blomkronan
Nu har du lite annat klimat än vad jag har... Men jag bor i zon 2 och lämnar alla lökar ute. Men inte knölar... som Dalhior. Det var förståss länge sedan jag satte vårlökar.. men höstlökarna låter jag vara ute.

Jag har en fråga till dig. Jag har försökt få tag på limefrön. Här hemma finns det inte frön i limeen, har du frön i dina lime du kan köpa nere hos dig??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika för olika lökar och knölar. Tulpaner och dyl är härdigt långt upp i sverige och de behöver kyla och vintervila för att man ska få blommor, men sedan finns det ju lökar/knölar som ursprungligen kommer från länder där det normalt sett inte är så kallt på vintern och dessa måste man plocka upp i sverige ex. dahlia, gladiolus, fresia, montbretia, men i Spanien har ni väl ingen tjäle så där borde man även kunna låta dessa vara kvar i marken.
Alexander-VG-zon3
fast både gladiolus, fresia, montbretia övervintrar hos mig . fast det tillhör väl inte sverige .
lissa
OK Åsa, nu tror jag att jag förstår, det är alltså lökens/knölens originalgener som räknas, och sen beror resten på klimatet man planterar dom i tummenupp.gif ....
och eftersom Flaxss inte bor i det kalla Sverige kan han ha lökarna i jorden hela året runt, precis som jag biggrin.gif biggrin.gif

Blomkronan...Jag vet inte hur det är med frön i Lime,det är en citrs man sällan ser i handeln, men jag ska hålla ögon och öron öppna, och när jag ser en så kollar jag upp det smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 17-10-2008, 19:20) *
och eftersom Flaxss inte bor i det kalla Sverige kan han ha lökarna i jorden hela året runt, precis som jag biggrin.gif biggrin.gif

ja jag har ju en agapanthus i trädgården som är lite försenad som har knoppar och sånt har man inte i ''sverige'' ute åretrunt .

men det beror på vilken art du har hur mycket kyla den tål . hos dig klarar ju sig canna,dahlia m.m sig väl ute .
dahlia har ju också övervintrat hos mig så det borde funka bra hos dig .
lissa
Här ( i Barcelona) övervintrar man dom flesta lökar o knölar i jorden om man vill, och det vill jag göra, Jag vet att man här också tar upp dom och förvarar dom över vintern, men när jag har gjort det, då har dom torkat in totalt, så nu får dom vara kvar, men jag brukar ta upp dom för att se om dom ser friska ut innan dom åker ner igen..
.Min fråga gällde allltså inte direkt mina lökar, utan det var att jag alltid har undrat varför vissa ska upp och andra inte. Nu fick jag ju ett bra svar som har logik.
Din trädgård Flaxss är lika ovanlig som min balkong, det händer saker som inte kan eller bör hända..men gläd dig över alla din knoppar o blommor som kommer o otid.
Min Hibiskus som verkade väldigt svag med bara små blad, är översållad med blommor !! omvända världen totalt biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
svar på din fråga är olika typer av lökar knölar , dom som kräver vinter vill ha vinter . dom som inte tål vinterklimatet måste upp och förvaras frostfritt .

här har jag också alla mina ''inne'' hibiskusar ute i fullblomm !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon