Full version: Agapanthus
karjo
Hej!

Vi har nyss varit på Madeira och där finns ju massor agapanthus. Jag fick ju så klart några med mig hem, 3 vita och 3 blå, de kanske är 20-30 cm höga med knölen, bladen är alltså avkapade. Hur ska jag sköta dem nu för att de ska överleva och kanske tom blomma till våren/sommaren?
Ska jag plantera dem eller låta dem ligga? Hur ska de sedan förvaras? Och var?

Tacksam för all hjälp! smile.gif
flaxss
det tar nog en tid nu innan dom kommer blomma . från knöl kan det ta ca 2-8år .

men placera dom svalt-kallt nu i en temp på +1c +10c . i feb tar du fram knölarna och planterar dom i en inte allt för stor kruka med näringsrik men väldränerad jord vattna och placera soligt och varmt . lever dom och är friska så kommer det snart att komma både rötter och blad . ta sedan ut dom när det ute är runt +15c sätt dom då i ett soligt och varmt läge , bränns bladen så bli inte rädd nytt kommer snabbt !! , ta in vid frost . väl ute dygnet runt så ge dom näring en gång i månaden från maj till aug och vattna men låt dom torka upp innan du vattnar igen . när första frosten har kommit låter du bladen vissna ner och placerar plantorna svalt och torrt som innan , i feb och framåt gör du om allt .

karjo
Så jag behöver inte plantera dem innan vintern? Jag förvarar dem bara svalt?
flaxss
nej jag hade gjort det i feb , men du kan ju prova att plantera dom i jord bara jorden inte innehåller näring .
karjo
ok, då får de ligga, så tar jag nya tag i februari. Tack!
flaxss
ser dom torra ut kan du ju annars duscha dom lätt . så dom inte torkar in i vinter .
Österläge
Hmm, jag fick några agapanthus av mina föräldrar som var på Madeira i somras, men hon sa att de är härdiga så jag har planterat dem! ohmy.gif

Men i en tråd på Allt om trädgård finns det flera som har dem på friland, så jag behåller dem nog där o hoppas på det bästa... Kan ju skydda dem om det blir kallt.
Aqvakul
Härdigheten är väl lite tveksam. Men jag vet flera som har lyckats väl på friland i zon 1. Förutsättningen är nog att de står i relativt lätt (sandig) jord.
flaxss
CITAT (Österläge @ 18-10-2008, 21:04) *
Hmm, jag fick några agapanthus av mina föräldrar som var på Madeira i somras, men hon sa att de är härdiga så jag har planterat dem! ohmy.gif

Men i en tråd på Allt om trädgård finns det flera som har dem på friland, så jag behåller dem nog där o hoppas på det bästa... Kan ju skydda dem om det blir kallt.

jag har alla mina utom den brokbladiga på friland i zon 1-2 skåne . dom frodas och blommar väl .

man ska planterar dom i ett varmt och soligt läge . runt knölarna har man väldräneradjord och runt rötterna en jord som håller fukt,näring . för säker övervintrig täck dom . annars klarar sig mina utan skydd är det väldigt regnigt så brukar jag dock ibland skydda dom med ett plast överdrag . .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon