Full version: Agapanthus
karjo
Hej!

Vi har nyss varit på Madeira och där finns ju massor agapanthus. Jag fick ju så klart några med mig hem, 3 vita och 3 blå, de kanske är 20-30 cm höga med knölen, bladen är alltså avkapade. Hur ska jag sköta dem nu för att de ska överleva och kanske tom blomma till våren/sommaren?
Ska jag plantera dem eller låta dem ligga? Hur ska de sedan förvaras? Och var?

Tacksam för all hjälp! smile.gif
Alexander-VG-zon3
det tar nog en tid nu innan dom kommer blomma . från knöl kan det ta ca 2-8år .

men placera dom svalt-kallt nu i en temp på +1c +10c . i feb tar du fram knölarna och planterar dom i en inte allt för stor kruka med näringsrik men väldränerad jord vattna och placera soligt och varmt . lever dom och är friska så kommer det snart att komma både rötter och blad . ta sedan ut dom när det ute är runt +15c sätt dom då i ett soligt och varmt läge , bränns bladen så bli inte rädd nytt kommer snabbt !! , ta in vid frost . väl ute dygnet runt så ge dom näring en gång i månaden från maj till aug och vattna men låt dom torka upp innan du vattnar igen . när första frosten har kommit låter du bladen vissna ner och placerar plantorna svalt och torrt som innan , i feb och framåt gör du om allt .

karjo
Så jag behöver inte plantera dem innan vintern? Jag förvarar dem bara svalt?
Alexander-VG-zon3
nej jag hade gjort det i feb , men du kan ju prova att plantera dom i jord bara jorden inte innehåller näring .
karjo
ok, då får de ligga, så tar jag nya tag i februari. Tack!
Alexander-VG-zon3
ser dom torra ut kan du ju annars duscha dom lätt . så dom inte torkar in i vinter .
Österläge
Hmm, jag fick några agapanthus av mina föräldrar som var på Madeira i somras, men hon sa att de är härdiga så jag har planterat dem! ohmy.gif

Men i en tråd på Allt om trädgård finns det flera som har dem på friland, så jag behåller dem nog där o hoppas på det bästa... Kan ju skydda dem om det blir kallt.
Aqvakul
Härdigheten är väl lite tveksam. Men jag vet flera som har lyckats väl på friland i zon 1. Förutsättningen är nog att de står i relativt lätt (sandig) jord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Österläge @ 18-10-2008, 21:04) *
Hmm, jag fick några agapanthus av mina föräldrar som var på Madeira i somras, men hon sa att de är härdiga så jag har planterat dem! ohmy.gif

Men i en tråd på Allt om trädgård finns det flera som har dem på friland, så jag behåller dem nog där o hoppas på det bästa... Kan ju skydda dem om det blir kallt.

jag har alla mina utom den brokbladiga på friland i zon 1-2 skåne . dom frodas och blommar väl .

man ska planterar dom i ett varmt och soligt läge . runt knölarna har man väldräneradjord och runt rötterna en jord som håller fukt,näring . för säker övervintrig täck dom . annars klarar sig mina utan skydd är det väldigt regnigt så brukar jag dock ibland skydda dom med ett plast överdrag . .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon