Full version: Estetik och realism.
Zidane
Jag köpte en kamelia japonica i går , kom hem och planterade ut den i trädgården.

Jag gillar estetik i trådgården men det är lite sämre med realism, tyvärr.

Kommer det att gå?

Finns det någon som provat på Kamelia på friland?
flaxss
jag har haft ett par olika sorter sedan 04 en del har dött en del har torkat ihjäl en del har sorken tat och en del lever än idag . och dom tål mellan -10c -22c beroende vilken sort man får tag på .

här är några sorter som är tåliga
http://camellia-ics.org/_ics/ackerm1.htm

jag odlar mina i fel läge så det är inte alla år dom mår så bra . odlar mina i ett öppet,blåsigt,soligt,varmt,torrt läge ( sådant läge ska dom inte ha !) . men dom brukar blomma på hösten tidig vinter eller under feb-maj . jag ska flytta mina till ett bättre läge snart .

ska du ha den på friland ska du plantera den i ett skyddat öst läge eller nord/öst läge . i en jord som har lågt ph och som håller fukt och näring men som ändå inte är blöt . skydda plantorna med väv när det går under -5c -10c . och du måste vattna dom tidigt på våren . sköter du dom så här så kommer dom överleva . dom blir mycket tåliga när dom är etablerade och växt till sig och har fått varit med om några vintrar . dom två senaste vintrana har mina inte fått skydd men då har dom tåligaste kvar som klarat sig och börjar vänja sig .

kamelia gillar fukt,svalka och ingen vind . knoppar som visar färg tål inte frost .
Zidane
CITAT (flaxss @ 17-10-2008, 13:34) *
jag har haft ett par olika sorter sedan 04 en del har dött en del har torkat ihjäl en del har sorken tat och en del lever än idag . och dom tål mellan -10c -22c beroende vilken sort man får tag på .

här är några sorter som är tåliga
http://camellia-ics.org/_ics/ackerm1.htm
[b]jag odlar mina i fel läge så det är inte alla år dom mår så bra . odlar mina i ett öppet,blåsigt,soligt,varmt,torrt läge ( sådant läge ska dom inte ha !)
.men dom brukar blomma på hösten tidig vinter eller under feb-maj . jag ska flytta mina till ett bättre läge snart .

ska du ha den på friland ska du plantera den i ett skyddat öst läge eller nord/öst läge . i en jord som har lågt ph och som håller fukt och näring men som ändå inte är blöt . skydda plantorna med väv när det går under -5c -10c . och du måste vattna dom tidigt på våren . sköter du dom så här så kommer dom överleva . dom blir mycket tåliga när dom är etablerade och växt till sig och har fått varit med om några vintrar . dom två senaste vintrana har mina inte fått skydd men då har dom tåligaste kvar som klarat sig och börjar vänja sig .

kamelia gillar fukt,svalka och ingen vind . knoppar som visar färg tål inte frost .

Bra, då har jag gett dem en perfekt start genom att placera dem i ett helt fel läge!

Underbart!

Vad gäller härdigheten så kunde jag inte hitta min variant "Debbie" men jag tror det stod ngt ( på Plantagen i Tagene , Hisingen ) där jag köpte den om att den skulle tåla ner till -15....vi får se hur det går.

Tack för ditt inlägg flaxss.
flaxss
CITAT (Zidane @ 17-10-2008, 14:03) *
Bra, då har jag gett dem en perfekt start genom att placera dem i ett helt fel läge!

Underbart!

Vad gäller härdigheten så kunde jag inte hitta min variant "Debbie" men jag tror det stod ngt ( på Plantagen i Tagene , Hisingen ) där jag köpte den om att den skulle tåla ner till -15....vi får se hur det går.

Tack för ditt inlägg flaxss.

jag har med tittat på den sorten , tänkte jag ev skulle slå till nu under Rean ( om jag får tid att åka dit ) . jag hade inte litat allt för mycket på vad plantagen i Tagne skriver , dels stavar dom fel och många av deras plantor tål väldigt mycket frost .

deras plantor har ju åtminstone varit ute hela sommaren så dom är ju härdade . och jag tror du kan flytta den nu till ett bättre ställe den har nog inte rotat sig än . men skydda den för att vara säker även om den tål -15c så bättre att skydda vid -5c -10c .
Anders zon 1
Jag har också odlat en kamelia på friland i 6-7 år och det har gått hyfsat bra. Blomknopparna brukar dock frysa bort. Från början hade jag den i ett skyddat västerläge där den bara fick sol sent på eftermiddagen på somrarna och där trivdes den förträffligt. Gjorde sedan misstaget vid en flytt att placera busken i ett skyddat, soligt söderläge vilket den INTE gillade. Bladen torkade och fick solskador både på sommaren och vårvintern. Efter ett par år i det läget fick jag ha den på rehabilitering i kruka i växthus en säsong. Sedan planterade jag den på nordsidan av huset och nu ser den ut att trivas mycket bättre (inga blomknoppar än dock - kan möjligen vara för mörkt). På vintern brukar jag skydda den med löv kring "fötterna" och vinterväv, säckväv eller dylikt (funkar nog mest som skydd mot vinden).
flaxss
mina blommar men bladen och tillväxten är det värre med . som du skrev så blir bladen väldigt fula i ett soligt läge . plus blir den väldigt stressad av värme,torka .
Zidane
CITAT (flaxss @ 18-10-2008, 15:48) *
mina blommar men bladen och tillväxten är det värre med . som du skrev så blir bladen väldigt fula i ett soligt läge . plus blir den väldigt stressad av värme,torka .

Jag har inte så många lägen att välja på , i stort sätt hela trädgården ligger i västerläge.

Vi kör på!
flaxss
CITAT (Zidane @ 18-10-2008, 16:11) *
Jag har inte så många lägen att välja på , i stort sätt hela trädgården ligger i västerläge.

Vi kör på!

västläge tål den nog , du kan ju placera den bakom om du har större träd,buskar så den får mer nord eller öst läge . mina står ju i syd-väst . och så förbättrar du jorden om den är torr . viktigt är ju att skydda den från vind under vintern .
Evin
Min tillbringar sin andra vinter utomhus. Fick den till nyår i fjor, då den fick stå ute i kruka nergrävd i en större krukplantering. Fick en plats i höstas i västerläge, med eftermiddagssol.
Får se hur den trivs i sommar.
'Hur höga kan de bli i Sverige?
flaxss
trivs dom riktigt bra och är i ett skyddat läge utan att frysa ner skulle jag tro 2-3m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon