jag har haft ett par olika sorter sedan 04 en del har dött en del har torkat ihjäl en del har sorken tat och en del lever än idag . och dom tål mellan -10c -22c beroende vilken sort man får tag på .
här är några sorter som är tåliga
http://camellia-ics.org/_ics/ackerm1.htmjag odlar mina i fel läge så det är inte alla år dom mår så bra . odlar mina i ett öppet,blåsigt,soligt,varmt,torrt läge ( sådant läge ska dom inte ha !) . men dom brukar blomma på hösten tidig vinter eller under feb-maj . jag ska flytta mina till ett bättre läge snart .
ska du ha den på friland ska du plantera den i ett skyddat öst läge eller nord/öst läge . i en jord som har lågt ph och som håller fukt och näring men som ändå inte är blöt . skydda plantorna med väv när det går under -5c -10c . och du måste vattna dom tidigt på våren . sköter du dom så här så kommer dom överleva . dom blir mycket tåliga när dom är etablerade och växt till sig och har fått varit med om några vintrar . dom två senaste vintrana har mina inte fått skydd men då har dom tåligaste kvar som klarat sig och börjar vänja sig .
kamelia gillar fukt,svalka och ingen vind . knoppar som visar färg tål inte frost .