Full version: Estetik och realism.
Zidane
Jag köpte en kamelia japonica i går , kom hem och planterade ut den i trädgården.

Jag gillar estetik i trådgården men det är lite sämre med realism, tyvärr.

Kommer det att gå?

Finns det någon som provat på Kamelia på friland?
Alexander-VG-zon3
jag har haft ett par olika sorter sedan 04 en del har dött en del har torkat ihjäl en del har sorken tat och en del lever än idag . och dom tål mellan -10c -22c beroende vilken sort man får tag på .

här är några sorter som är tåliga
http://camellia-ics.org/_ics/ackerm1.htm

jag odlar mina i fel läge så det är inte alla år dom mår så bra . odlar mina i ett öppet,blåsigt,soligt,varmt,torrt läge ( sådant läge ska dom inte ha !) . men dom brukar blomma på hösten tidig vinter eller under feb-maj . jag ska flytta mina till ett bättre läge snart .

ska du ha den på friland ska du plantera den i ett skyddat öst läge eller nord/öst läge . i en jord som har lågt ph och som håller fukt och näring men som ändå inte är blöt . skydda plantorna med väv när det går under -5c -10c . och du måste vattna dom tidigt på våren . sköter du dom så här så kommer dom överleva . dom blir mycket tåliga när dom är etablerade och växt till sig och har fått varit med om några vintrar . dom två senaste vintrana har mina inte fått skydd men då har dom tåligaste kvar som klarat sig och börjar vänja sig .

kamelia gillar fukt,svalka och ingen vind . knoppar som visar färg tål inte frost .
Zidane
CITAT (flaxss @ 17-10-2008, 13:34) *
jag har haft ett par olika sorter sedan 04 en del har dött en del har torkat ihjäl en del har sorken tat och en del lever än idag . och dom tål mellan -10c -22c beroende vilken sort man får tag på .

här är några sorter som är tåliga
http://camellia-ics.org/_ics/ackerm1.htm
[b]jag odlar mina i fel läge så det är inte alla år dom mår så bra . odlar mina i ett öppet,blåsigt,soligt,varmt,torrt läge ( sådant läge ska dom inte ha !)
.men dom brukar blomma på hösten tidig vinter eller under feb-maj . jag ska flytta mina till ett bättre läge snart .

ska du ha den på friland ska du plantera den i ett skyddat öst läge eller nord/öst läge . i en jord som har lågt ph och som håller fukt och näring men som ändå inte är blöt . skydda plantorna med väv när det går under -5c -10c . och du måste vattna dom tidigt på våren . sköter du dom så här så kommer dom överleva . dom blir mycket tåliga när dom är etablerade och växt till sig och har fått varit med om några vintrar . dom två senaste vintrana har mina inte fått skydd men då har dom tåligaste kvar som klarat sig och börjar vänja sig .

kamelia gillar fukt,svalka och ingen vind . knoppar som visar färg tål inte frost .

Bra, då har jag gett dem en perfekt start genom att placera dem i ett helt fel läge!

Underbart!

Vad gäller härdigheten så kunde jag inte hitta min variant "Debbie" men jag tror det stod ngt ( på Plantagen i Tagene , Hisingen ) där jag köpte den om att den skulle tåla ner till -15....vi får se hur det går.

Tack för ditt inlägg flaxss.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zidane @ 17-10-2008, 14:03) *
Bra, då har jag gett dem en perfekt start genom att placera dem i ett helt fel läge!

Underbart!

Vad gäller härdigheten så kunde jag inte hitta min variant "Debbie" men jag tror det stod ngt ( på Plantagen i Tagene , Hisingen ) där jag köpte den om att den skulle tåla ner till -15....vi får se hur det går.

Tack för ditt inlägg flaxss.

jag har med tittat på den sorten , tänkte jag ev skulle slå till nu under Rean ( om jag får tid att åka dit ) . jag hade inte litat allt för mycket på vad plantagen i Tagne skriver , dels stavar dom fel och många av deras plantor tål väldigt mycket frost .

deras plantor har ju åtminstone varit ute hela sommaren så dom är ju härdade . och jag tror du kan flytta den nu till ett bättre ställe den har nog inte rotat sig än . men skydda den för att vara säker även om den tål -15c så bättre att skydda vid -5c -10c .
Anders zon 1
Jag har också odlat en kamelia på friland i 6-7 år och det har gått hyfsat bra. Blomknopparna brukar dock frysa bort. Från början hade jag den i ett skyddat västerläge där den bara fick sol sent på eftermiddagen på somrarna och där trivdes den förträffligt. Gjorde sedan misstaget vid en flytt att placera busken i ett skyddat, soligt söderläge vilket den INTE gillade. Bladen torkade och fick solskador både på sommaren och vårvintern. Efter ett par år i det läget fick jag ha den på rehabilitering i kruka i växthus en säsong. Sedan planterade jag den på nordsidan av huset och nu ser den ut att trivas mycket bättre (inga blomknoppar än dock - kan möjligen vara för mörkt). På vintern brukar jag skydda den med löv kring "fötterna" och vinterväv, säckväv eller dylikt (funkar nog mest som skydd mot vinden).
Alexander-VG-zon3
mina blommar men bladen och tillväxten är det värre med . som du skrev så blir bladen väldigt fula i ett soligt läge . plus blir den väldigt stressad av värme,torka .
Zidane
CITAT (flaxss @ 18-10-2008, 15:48) *
mina blommar men bladen och tillväxten är det värre med . som du skrev så blir bladen väldigt fula i ett soligt läge . plus blir den väldigt stressad av värme,torka .

Jag har inte så många lägen att välja på , i stort sätt hela trädgården ligger i västerläge.

Vi kör på!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zidane @ 18-10-2008, 16:11) *
Jag har inte så många lägen att välja på , i stort sätt hela trädgården ligger i västerläge.

Vi kör på!

västläge tål den nog , du kan ju placera den bakom om du har större träd,buskar så den får mer nord eller öst läge . mina står ju i syd-väst . och så förbättrar du jorden om den är torr . viktigt är ju att skydda den från vind under vintern .
Evin
Min tillbringar sin andra vinter utomhus. Fick den till nyår i fjor, då den fick stå ute i kruka nergrävd i en större krukplantering. Fick en plats i höstas i västerläge, med eftermiddagssol.
Får se hur den trivs i sommar.
'Hur höga kan de bli i Sverige?
Alexander-VG-zon3
trivs dom riktigt bra och är i ett skyddat läge utan att frysa ner skulle jag tro 2-3m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon