Full version: Passiflora edulis
CillaM
Jag undrar om det finns intresse för Passiflora edulis-sticklingar, jag kommer inte beskära den förrän senare, kanske i slutet av oktober eller en bit in i november, men det vore bra att veta om intresse finns?

Om så är fallet PM:a mig.
blomkronan
Klart intresse finns...
Jag försökte få mina sticklingar att gro men det gick inte... plantan var döende när jag tog sticklingar. Nu vill jag ta sticklingar av min enda planta som överlevt men vet inte hur man gör??

Om jag kan få mina att gro byter jag gärna med dig tummenupp.gif Min erfarenhet är att om jag köper en planta klarar den inte av min hem... för den har växt uppi ett växthus, den dör... hemma hos mig -cry-.gif men om jag tar sticklingar klarar dom sig mycket bättre 000.gif

Så ett byte framöver... GÄRNA smiley_small_hug.gif

Men tips på HUR man ska ta sticklingar behöver jag. //Mari

ps. Massor av nya skott har växt ut på min nu, ska jag klippa av under och över skottet eller ska jag spara en bitt över eller under skottet?
Sussie F-Flower
CITAT (CillaM @ 17-10-2008, 21:53) *
Jag undrar om det finns intresse för Passiflora edulis-sticklingar, jag kommer inte beskära den förrän senare, kanske i slutet av oktober eller en bit in i november, men det vore bra att veta om intresse finns?

Om så är fallet PM:a mig.

Ja!!!
Jag har en massa just nu (10 el.11) men det ser ut som att jag är på väg att få ohyra på dom. ????
Det har liksom blivit små små vita/ljusgröna fläckar på bladen.
Mina är bara 1,5-2 dm hög. Om dom går veck vill jag gärna ha EN reserv i alla fall.
Måste du göra dig av med dom omgående, eller?
blomkronan
Hej Sussie
Vi skicka svar, samtidigt giggle.gif
Jag byter gärna med dig mé bara jag kan få mina att go först. Tror inte att dom klarar att åka post utan rötter. Hu fick du rötter på dina? var... klippte du?? hur många cm ovan och över skottet. Ivatten eller direkt i jorden???
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 17-10-2008, 22:19) *
Hej Sussie
Vi skicka svar, samtidigt giggle.gif
Jag byter gärna med dig mé bara jag kan få mina att go först. Tror inte att dom klarar att åka post utan rötter. Hu fick du rötter på dina? var... klippte du?? hur många cm ovan och över skottet. Ivatten eller direkt i jorden???

Ja, i samma minut!!! Vad ska man säga om det...? flirting.gif

Jag har bara gjort ren kärnorna/fröerna från vanlig köpt passionsfrukt från ICA. Använde en te-sil.
Därefter fick dom torka ca 2 veckor då jag hade läst i en "gammal" bok att man skulle göra så.
Tidigare har jag sått direkt, men utan resultat.

Fröerna/Småkärnorna grodde med några dagars mellanrum. Totalt så tog det nog närmare tre- fem veckor från frö 1 till det sista fröet.

Jag har inte klippt något alls då jag läste i "gammelboken" att man inte skulle det....
Vet inte vad som är rätt eller fel... Utvecklingen går ju förhoppningsvis framåt så jag litar hellre på Odla än vad jag litar på boken... (tror jag...)
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 17-10-2008, 21:07) *
Klart intresse finns...
Jag försökte få mina sticklingar att gro men det gick inte... plantan var döende när jag tog sticklingar. Nu vill jag ta sticklingar av min enda planta som överlevt men vet inte hur man gör??

Om jag kan få mina att gro byter jag gärna med dig tummenupp.gif Min erfarenhet är att om jag köper en planta klarar den inte av min hem... för den har växt uppi ett växthus, den dör... hemma hos mig -cry-.gif men om jag tar sticklingar klarar dom sig mycket bättre 000.gif

Så ett byte framöver... GÄRNA smiley_small_hug.gif

Men tips på HUR man ska ta sticklingar behöver jag. //Mari

ps. Massor av nya skott har växt ut på min nu, ska jag klippa av under och över skottet eller ska jag spara en bitt över eller under skottet?

sticklingar gror inte , det är bara frön som gror . köpe plantorna brukar klarar av att komma hem , men köper du dom nu ska dom sättas i olika vintervilor dvs köper du en blå så vill den ha svalt annars mår den dåligt . lättare att få dom att anpassa sig på våren-sommaren .

du klipper ca en halv cm över ett blad par . är det skott så toppar du dom efter 4bladpar . om du ska beskära alltså , är där inget bladpar längst ut så kommer den delen dö till det understa paret . då nya grenar/skott kommer där bladen sitter .

ska du ta sticklingar så klipper du istället precis under bladparet för där bladen sitter det är där rötterna kommer . sticklingar placerar du enklast i jord i ett utrymme som håller varmt,fuktig,ljust då brukar dom rota sig .

frösådd sår jag färska frön direkt varmt,soligt,fuktigt har alltid haft 100% grobarhet från köpfrukt rensade frön . andra frön sår jag direkt jag får dom .
blomkronan
Strul med uppkopplingen... jag har hållt på en timme innan jag kom tillbaka. suck sad.gif

Jag menade inte frön jag menade ta stickling från planta, jag skrev fel när jag sa gro...
Så klart jag menade gro... rötter.

Min planta ser ut så här
[attachment=26065:DSC01013.JPG][attachment=26066:DSC01018.JPG][attachment=26067:
DSC01016.JPG]
och jag vill få flera, har massor av sånna skott som skjuter ut överallt!!

Var ska jag klippa? ska jag sätta i vatten först eller sätta i jorden direkt???

Tacksam för svar...
Alexander-VG-zon3
du ska klippa precis under bladet , där bladet sitter kommer rötterna .

fast dina skott tycker jag ser lite för små ut för att ta som sticklingar . plus rotar dom sig bättre till våren .
CillaM
Vitmossa, sådan som phalaenopsisar, orkidéer, gärna vill ha, funkar jättebra för att rota sticklingar. Så gör jag själv och det är 90% av sticklingarna som får rötter. Ett glas, det måste komma ljus in för att sticklingarna ska rota sig, vitmossa och vatten. Funderar på att klippa ner edulisen idag eller i morgon.
blomkronan
Mina skott har växt fram på bara några dagar, dom växer så det knakar bravo.gif Jag ska göra som ni säger jag vill ju ha flera...
Jag väntar lite så dom hinner växta till sig lite till och sen ner i mossa.

Nu måste jag bygga flera hyllor i fönstret så jag kan få plats laugh.gif , men det är så mycke roligare att sköta och se en planta man har "gjort" själv, än dom blommor man köper "färdiga".

Tack för alla tips... Fluxss och Cilla
Monaxe
Fick sticklingar av dej Cilla i januari på Odla träffen i Älvängen, 3 stycken.
ALLA tog sej med råge och har under sommaren vuxit jättemycket.
Klantig som jag var satte jag alla sticklingar i sama kruka, det är alltså ganska trångt i den krukan nu.

Ska jag klippa ner eller vänta med det till våren.? Har tagit in hela krukan nu eftersom jag inte har plats för den i uterummet i vinter, men den verkar inte klaga på rumstemperaturen heller.
Sällsynt tacksam planta!
Men ska jag låta den sträcka ut i vinter eller ska jag klippa den nu? Skulle behöva mer plats...
CillaM
Klipp ner den en bit, en stor del av bladen kommer falla i takt med att ljuset försvinner, eller du kanske har den under lysrör? Jag måste klippa ner min annars får inget annat plats under ljusrampen så stor är den. Önskar jag hade ett riktigt uterum med lagom temp, får bli nästa projekt när jag blir rik.

CITAT (Monaxe @ 18-10-2008, 17:44) *
Fick sticklingar av dej Cilla i januari på Odla träffen i Älvängen, 3 stycken.
ALLA tog sej med råge och har under sommaren vuxit jättemycket.
Klantig som jag var satte jag alla sticklingar i sama kruka, det är alltså ganska trångt i den krukan nu.

Ska jag klippa ner eller vänta med det till våren.? Har tagit in hela krukan nu eftersom jag inte har plats för den i uterummet i vinter, men den verkar inte klaga på rumstemperaturen heller.
Sällsynt tacksam planta!
Men ska jag låta den sträcka ut i vinter eller ska jag klippa den nu? Skulle behöva mer plats...

CillaM
Idag klippte jag ner edulisen, tröttnat på den. 20 sticklingar är klippta, även om jag har mängder med rankor kvar men jag kan inte härbärgera sticklingar som jag gjorde förra året. Vill ni ha så PM mig mig under 2 dagar, annars åker resten i komposten. Dessutom går det jättebra att få fler sticklingar i ett paket.

Nu är de borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon