jahi
Hej matälskare.
Är det någon som har ett bra recept på syltade gröna tomater att ge mej?
Myosotis
Har några recept på annat av gröna tomater om du är intresserad, bl.a. en kryddsås som är jättegod bl.a. till ris.
jahi
JA, Jag e väldigt intresserad.
Det lät ju supergott!!
Myosotis
Jaha vad synd, då måste jag ju skriva det wink.gif

Kommer sen!
Biggan_
Syltade gröna tomater

1 kg Små gröna tomater

Lagen:
3 dl vatten
1 1/2 dl 24%-ig ättika
4 dl vit sirap
2 bitar hel kanel
2 bitar muskotblomma
6 hela kryddnejlikor

Skölj tomaterna och ta bort blomfästet. Pricka eller rulla tomaterna över ett rivjärn. Förväll tomaterna i 5 minuter i kokande vatten. Lägg dem på väl rengjorda burkar. Koka upp samtliga ingredienser till lagen. Häll den varma lagen på tomaterna. Låt stå 3 dygn. Koka upp lagen ytterligare en gång. Sila bort kryddorna och häll lagen på tomaterna. Förslut och förvara kallt.

(Jag brukar inte sila ifrån kryddorna.)
jahi
CITAT (Biggan_ @ 18-10-2008, 11:30) *
Syltade gröna tomater

1 kg Små gröna tomater

Lagen:
3 dl vatten
1 1/2 dl 24%-ig ättika
4 dl vit sirap
2 bitar hel kanel
2 bitar muskotblomma
6 hela kryddnejlikor

Skölj tomaterna och ta bort blomfästet. Pricka eller rulla tomaterna över ett rivjärn. Förväll tomaterna i 5 minuter i kokande vatten. Lägg dem på väl rengjorda burkar. Koka upp samtliga ingredienser till lagen. Häll den varma lagen på tomaterna. Låt stå 3 dygn. Koka upp lagen ytterligare en gång. Sila bort kryddorna och häll lagen på tomaterna. Förslut och förvara kallt.

(Jag brukar inte sila ifrån kryddorna.)

Tack för det Biggan, det skriver jag av o sparar.

CITAT (Myosotis @ 18-10-2008, 11:27) *
Jaha vad synd, då måste jag ju skriva det wink.gif

Kommer sen!

000.gif
jahi
Hallå????
Vart tog du vägen Myosotis?
Pote2illa
Jajamensan, här kommer ett gammalt recept på grön tomatmarmelad, något moderniserat: 1 kg tomater, 1 citron,0,5 dl vatten, 10 små bitar ingefära (torkad), 4 tsk pektin, 1 krm citronsyta, 1 liter socker.Beredning: Tvätta tomater och citron noga. Skär i grova bitar. Plocka bort så många citronkärnor som möjligt. Mal i köttkvarn. Koka med vattnet cirka 5 min. Rör ut jpektin och citronsyra i 4 msk av sockret. Tillsätt blandningen under omrörning. Koka cirka 2 minuter. Tillsätt resten av sockret. Koka cirka 5 minuter. Enkelt, snabbt och gott. Lycka till!
Myosotis
CITAT (jahi @ 19-10-2008, 14:44) *
Hallå????
Vart tog du vägen Myosotis?

Här är jag! [attachment=26168:huhu.gif] Sorry, jag glömde.

1,5 kg gröna tomater
500 g lök
2 msk salt
3,75 dl vinäger
500 g socker
1 tsk ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 msk curry
1 msk mjöl

Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö salt över och låt stå över natt. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger och socker och koka i 45 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.
Myosotis
Chutney

1 kg gröna tomater
350 g lök
100 g dadlar
350 g socker
2,5 dl vinäger
½ msk mjöl
1 msk senap
1 tsk curry
2 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk ingefära

Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö rikligt med salt över och låt stå över natten. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger, socker och hackade dadlar och koka i 35 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka under omrörning 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.
Myosotis
Hittade ett till chutneyrecept som är nästan identiskt men innehåller paprikapulver också.
jahi
Det låter strålande gott.Nu hade jag velat haft fler gröna tomater o provat allt gott.
Men det blir väll fler år.
Tack för marmeladen åxå, Pote2illa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon