Hej matälskare.
Är det någon som har ett bra recept på syltade gröna tomater att ge mej?
Myosotis
18-10-2008, 09:49
Har några recept på annat av gröna tomater om du är intresserad, bl.a. en kryddsås som är jättegod bl.a. till ris.
JA, Jag e väldigt intresserad.
Det lät ju supergott!!
Myosotis
18-10-2008, 10:27
Jaha vad synd, då måste jag ju skriva det

Kommer sen!
Biggan_
18-10-2008, 10:30
Syltade gröna tomater
1 kg Små gröna tomater
Lagen:
3 dl vatten
1 1/2 dl 24%-ig ättika
4 dl vit sirap
2 bitar hel kanel
2 bitar muskotblomma
6 hela kryddnejlikor
Skölj tomaterna och ta bort blomfästet. Pricka eller rulla tomaterna över ett rivjärn. Förväll tomaterna i 5 minuter i kokande vatten. Lägg dem på väl rengjorda burkar. Koka upp samtliga ingredienser till lagen. Häll den varma lagen på tomaterna. Låt stå 3 dygn. Koka upp lagen ytterligare en gång. Sila bort kryddorna och häll lagen på tomaterna. Förslut och förvara kallt.
(Jag brukar inte sila ifrån kryddorna.)
CITAT (Biggan_ @ 18-10-2008, 11:30)

Syltade gröna tomater
1 kg Små gröna tomater
Lagen:
3 dl vatten
1 1/2 dl 24%-ig ättika
4 dl vit sirap
2 bitar hel kanel
2 bitar muskotblomma
6 hela kryddnejlikor
Skölj tomaterna och ta bort blomfästet. Pricka eller rulla tomaterna över ett rivjärn. Förväll tomaterna i 5 minuter i kokande vatten. Lägg dem på väl rengjorda burkar. Koka upp samtliga ingredienser till lagen. Häll den varma lagen på tomaterna. Låt stå 3 dygn. Koka upp lagen ytterligare en gång. Sila bort kryddorna och häll lagen på tomaterna. Förslut och förvara kallt.
(Jag brukar inte sila ifrån kryddorna.)
Tack för det Biggan, det skriver jag av o sparar.
CITAT (Myosotis @ 18-10-2008, 11:27)

Jaha vad synd, då måste jag ju skriva det
Kommer sen!
Hallå????
Vart tog du vägen Myosotis?
Pote2illa
20-10-2008, 07:46
Jajamensan, här kommer ett gammalt recept på grön tomatmarmelad, något moderniserat: 1 kg tomater, 1 citron,0,5 dl vatten, 10 små bitar ingefära (torkad), 4 tsk pektin, 1 krm citronsyta, 1 liter socker.Beredning: Tvätta tomater och citron noga. Skär i grova bitar. Plocka bort så många citronkärnor som möjligt. Mal i köttkvarn. Koka med vattnet cirka 5 min. Rör ut jpektin och citronsyra i 4 msk av sockret. Tillsätt blandningen under omrörning. Koka cirka 2 minuter. Tillsätt resten av sockret. Koka cirka 5 minuter. Enkelt, snabbt och gott. Lycka till!
Myosotis
20-10-2008, 08:14
CITAT (jahi @ 19-10-2008, 14:44)

Hallå????
Vart tog du vägen Myosotis?
Här är jag! [attachment=26168:huhu.gif] Sorry, jag glömde.
1,5 kg gröna tomater
500 g lök
2 msk salt
3,75 dl vinäger
500 g socker
1 tsk ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 msk curry
1 msk mjöl
Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö salt över och låt stå över natt. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger och socker och koka i 45 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.
Myosotis
20-10-2008, 10:18
Chutney
1 kg gröna tomater
350 g lök
100 g dadlar
350 g socker
2,5 dl vinäger
½ msk mjöl
1 msk senap
1 tsk curry
2 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk ingefära
Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö rikligt med salt över och låt stå över natten. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger, socker och hackade dadlar och koka i 35 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka under omrörning 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.
Myosotis
20-10-2008, 12:08
Hittade ett till chutneyrecept som är nästan identiskt men innehåller paprikapulver också.
Det låter strålande gott.Nu hade jag velat haft fler gröna tomater o provat allt gott.
Men det blir väll fler år.
Tack för marmeladen åxå, Pote2illa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.