Henrik_
18-10-2008, 07:53
Jag har tänkt att bygga ett lågt spjälstaket och tänkte använda mig av stolpspjut, jordankare eller vad man nu vill kalla dem.
Vad man bör välja för virke finns det många åsikter om.
Jag kan få furu gratis, vilket naturligtvis inte känns helt fel eftersom staketet blir ganska långt.
Men reglar och stolpar kanske är mer utsatta och borde byggas i gran eller något annat?
Eller kan jag bygga hela staketet i furu bara jag ser till att måla det regelbundet?
Det känns ju onödigt att ta till tyckimpregnerat
henriks
18-10-2008, 08:02
Kärnved i tall står sig bra mycket längre än gran i alla fall.
Henrik_
18-10-2008, 09:33
Jo, men om jag inte använder kärnveden från furun?
Aqvakul
18-10-2008, 09:53
Furu är väl helt OK, och gratis - ännu bättre!
Henrik_
19-10-2008, 10:39
Okej, då kan det ju tänkas att jag använder kärnvirke där det finns störst risk för röta och så kör jag resten med "vanligt".
Tack för hjälpen!
Chansen att få tag på tjärnved är minimal Detta beror på att tjärnved innehåller rätt mycket råda vilket ställer till problem för våra moderna sågverk Jag föreslår att du tar gran som raktigenom är mycket hållbarare än furu. Du kan ju också fundera på lärk till de mest utsatta delarna
Fågelvägen
21-10-2008, 10:39
LasseB, du skrev "Chansen att få tag på tjärnved är minimal". Det fattar jag inte! Varje barrträd har väl kärnved innerst, den del av trädstammen där årsringarna är tätast? I byggvaruhandeln verkar t.ex. de flesta 100x100 dimensionerna vara sågade av mitten på trädstammen.
Menar du kanske att det är svårt att hitta bräder av kärnved?
Att gran är hållbarare (utomhus) än furu har jag också hört. Vet inte om det har testats?
Jo jag uttyckte mig lite för komprimerat
att få tag på bräder i kärnfuru kan vara svårt dessutom är kärnveden i en fura endast en liten del av hela trädet, och som sagt sågarna väljer att såga lite klenare saker i det som inte är kärna till alla fönsterrenoverares stora förtret. Gissar att högst 15 % av en fura är kärna
Om vi backar bandet lite och tittar på gärdgårdar så är stolparna av en och de snedliggande "pinnarna" av gran, allt binds ihop av grangrenar ingen en furpinne så lång ögat når. Jag vill gärna tro att detta beror på hållbarhet och inte på tillgänglighet på material
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.