Jag försöker få en rotbit till en sansevieria att börja "växa". Ett råd från enthusiasterna i USA var att använda undervärme - att skaffa en heatmat. Men var i hela fridens namn hittar man en sådan?
Just nu får den värme från min vetekudde som jag några gånger om dagen värmer upp i micron. Vilket är omständligt.
Har ni tips på hur man fixar 30-35 gradig värme att ställa krukor på?
Åsa, mälardalen zon 2
18-10-2008, 12:12
Sansevieria brukar vara lättrotade även om det kan ta tid innan de nya skotten dyker upp så man brukar inte behöva pyssla med undervärme till dessa.
I sverige under denna årstid bör du nog prioritera ljuset mera än undervärmen. Dåligt och svagt ljus som vi har nu gynnar inte rotning så en lampa till sticklingarna kan nog behövas.
tack Åsa, men det är inget skott jag har utan endast själva roten. Att jag sparat på roten beror på att det är en ovanlig sort av sansevieria. Så för att få igång roten, som legat månader i krukan utan att vare sig få nya rötter eller blad, behöver jag ge den extra omsorg.
Ljus har jag.... men ingen värmematta....
Lady Hamilton
18-10-2008, 13:54
Det finns ju speciella värmemattor som man kan köpa
willabgarden där jag hämtat bildenmen det är inga billiga saker.....själv använder jag mig av ett s k "kuvös"

De brukar finnas att köpa på olika gardencenter
ja usch va dyrt, tusen spänn för en rot! Då kan jag ju beställa flera plantor från Italien....
Jag får väl fundera på kuvös, om ingen bättre ide dyker upp.
Jag blir ledig om några dagar så jag får väl se om det kan finns något värmande på claes ohlsson.
mvh
Eva
Alexander-VG-zon3
18-10-2008, 19:03
finns värmemattor för reptiler , finns att köpa på djuraffären . vet dock ej vad dom kostar .
Lady Hamilton
18-10-2008, 19:08
Ett annat tips kan vara om du ex.vis har ett element som du kunde ställa krukan ovanpå och även arrangera belysningen.
Kanske har ni golvvärme? i så fall kan man använda sig av det också, tvättstuga där du kör torktumlare m.m.. Finns även andra ställen som går att använda Kruxet är belysningen
DykUnderYtan
18-10-2008, 19:13
Värmemattorna för reptiler finns i många storlekar och kostar bara en bråkdel av de som är tänkta för odling, de bör fungera minst lika bra.
freddie
19-10-2008, 17:36
Jag använder en fyrkantig tjock glaslampa från IKEA sokm jag ställer miniväxthuset på (citrussticklingar b.l.a. OBS lampan skall ligga ner så att värmen kommer ut, annars blir det överhettat. 22-30 grader beroende på glödlampans wattantal.
Jag hann inte till IKEA men väl till Claes ohlsson. Där hittade jag en värmedyna för ond rygg. ca 150 kr. Den hade flera olika värmelägen. Fast det stod en lång lista på vad man inte fick göra med den......fast det struntade jag i!
Alexander-VG-zon3
20-10-2008, 15:32
CITAT (freddie @ 19-10-2008, 17:36)

Jag använder en fyrkantig tjock glaslampa från IKEA
vad heter den ?
Jag kan rapportera att min värmematta hittills har fungerat utmärkt. Det är en värmedyna för ryggont som jag ställt ett plåtfat på och sedan sticklingar och så rotbiten i sina småkrukor.
Ibland blir jag orolig att den inte är avsedd för långtidsbruk, man har väl inte en sån på ryggen dygnet runt, men då stänger jag av den en stund. Som tur var hade den flera olika inställningar. Så det är ingen risk att det blir för varmt för växterna.
CITAT (evaisa @ 18-10-2008, 13:58)

Jag försöker få en rotbit till en sansevieria att börja "växa". Ett råd från enthusiasterna i USA var att använda undervärme - att skaffa en heatmat. Men var i hela fridens namn hittar man en sådan?
Just nu får den värme från min vetekudde som jag några gånger om dagen värmer upp i micron. Vilket är omständligt.
Har ni tips på hur man fixar 30-35 gradig värme att ställa krukor på?
Jag brukar (eller rättare sagt provade det i höstas och det fungerade) sätta mina fröer/ sticklingar som skall ha undervärme i pannrummet under en växtlampa och det har funkat.
blomkronan
25-10-2008, 20:02
CITAT (evaisa @ 24-10-2008, 17:44)

Jag kan rapportera att min värmematta hittills har fungerat utmärkt. Det är en värmedyna för ryggont som jag ställt ett plåtfat på och sedan sticklingar och så rotbiten i sina småkrukor.
Jag var clasohlsson men den värmedyna som du hade köpt var slut... instället gick jag till djuraffären och köpte en värmeplatta som är för reptil-djur, som jag fått tips om här i en tråd. Det fanns två sorter en för ökenmiljö och en för tropiskmiljö, jag valde den för tropiskmiljö.
evaisa. Har inte din värmematta tidsinställning? För det har min från OBH nordika den slår av efter 90 min sen får man vänta tills den nästan kallnat innan man kan sätta på den igen!
Blomkronan,
Vad kostade reptilplattan?
nej värmedynan för ryggont har ingen timer men det blir inte heller jättevarm. Den har tre olika värmelägen jag har provat de två minst varma.
Ännu har jag inte kollat om rötterna har fått rötter...... men hoppas...
Nu har jag fått veta att roten som egentligen är ett rhizom , jordstam, reagerar på ljus. Så jag la roten/rhizomet nästan högst upp i krukan.
blomkronan
28-10-2008, 21:34
Jag gav 229:- för den, men den är till för att klistra fast på undersidan av terrarium, den har en skyddsfilm på sig så jag kan inte använda den utan en glasskiva, jag ska till glasmästaren och beställa en glasskiva i lagom storlek med slipade sidor. Innan dess kan jag inte använda den
När jag har börjat använda den ska jag rapportera hur det går...
freddie
30-10-2008, 19:32
CITAT (flaxss @ 20-10-2008, 15:32)

vad heter den ?
Har tyvärr inget namn. Finns nog inte kvar i IKEAs sortiment, köpte för 5-6 år sedan. Men liknande lampor finns säkert. Det är en tjock glaslampa, fyrkantig, med hål längst upp. Lägger man den på sidan och ställer miniväxthus ovanpå får man perfekt undervärme, överskottsvärme slinker ut genom hål på sidan. Temperaturen kan varieras genom val av glödlampa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.