Passa på o köp fransk dragon som finns i mataffärernas "kryddhylla" på grönsaksavdelningen.
Kruka om och ställ i växthus eller annat skyddad läge över vintern.
På våren sätter den fart och nästa höst är den 10-20 ggr så stor.
Den är förträfflig att använda till "fisksåser".
MaggieA
14-09-2003, 15:47
Köpte fransk dragon i våras och den har nu blivit en trevlig rugge. Om den är etablerad skall den väl klara vintern i rabatten?? Bor i zon 2.
Åsa, mälardalen zon 2
14-09-2003, 18:51
Fransk dragon är tåligare än vad många tror, det finns ganska många som klarar av att odla den ute året runt även så långt upp som zon 6-7 (väldränerat läge + tjockt snötäcke),
Jag har haft Fransk dragon i flera år utan några problem. Bor i zon 2 men i mycket utsatt läge där nordliga Vänervindar ligger på rakt in. Har blivit lika förvånad varje år att den klarat vinterpärsen.
Eva St
Eva i Västerås
15-09-2003, 11:20
Fransk dragon är en stam av den ryska. Det är alltså samma art (artemisia dranunculus), och rysk dragon tål ju "precis vad som helst".
Den franska stammen är väl inte lika härdig, men nog tål den bra mycket. Jag tror att den klarar det mesta bara den har torrt om fötterna på vintern.
En stor skillnad är det. Rysk dragon är bitter i smak.
Den franska en aning pepprig med ton av anis.
Den franska används ofta i de stora köken, den ryska förmodligen bara i Ryssland, då den i mitt tycke är oätlig.
Jag har haft fransk dragon invid stora stenar i mycket väldränerat och torrt läge, och den har klarat sig i zon 3. Växer snabbt gör den verkligen, också sent inpå säsongen.
Jag har den i min kryddblandning, som används bl a i soppor och till pasta.
När kommer bilderna hur de ser ut i kryddspiralen?
Tack för visat intresse Wilhelm! Bilderna kommer så snart jag har tid och lust att pilla med dem.
@Cilla,
Du behöver inte retuchera bort allt ogräs!
nu vill jag också se dom cillla
Perilla
17-09-2003, 07:06
Hej!
Den franska dragonen är en av mina favoritkryddor, prova att krydda kyckling med dragon och citrontimjan - en hit. Har hittills inte haft några problem med övervintringen och dragonruggen blir bara större och större.
Medan vi väntar på att få se Cillas kryddspiral kanske min grannes spiral kan duga så länge. Anlagd förra året - jättefin!
Grannens kryddspiral
Perilla den va fin
tror att jag måste hitta på nåt åt det hållet till nästa sommar
mina kryddor står lite utspridda här o där
men det skulle nog va kul o ha dom samlade
o just vid dammen
snygga stenar hade hon också din granne
jag vet inte hur mycket sten jag släpat hit o dit i mina dagar
men sten är ju så vackert
Ann-Marie på Dal
18-09-2003, 19:40
Har haft min franska dragon med lite vintertäckning på i zon 4 och den växer och frodas. När jag köpte den sa dom på plantskolan att jag skulle räkna den som ettåring men döm om min förvåning när den kom med fina små skott nästa vår
MadeleineB
21-09-2003, 10:13
Jag har haft fransk dragon ute i stockholms skärgård i många år, den har kommit tillbaka fint varje år och är så god så god...
Nu bor jag i Skåne, som ni säkert redan har noterat. Här har jag två vintrar haft fransk dragon i en STOR kruka ute, det har gått bra. Jag har inte täckt och förra vintern var ju väldigt kall, visserligen låg det snö omkring den ett tag, men långt ifrån hela vintern.
Och nu är den större och finare än någon dragon jag någonsin lyckats odla!
Fransk dragon ingår i den klassiska franska örtblandningen "fines herbes" tillsammans med persilja, körvel och gräslök.
Jättegott i omeletter, äggrätter, tomatsallader, annan sallad, över huvud taget när du vill ha något kryddgrönt.
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.