Full version: Julkaktus
Pote2illa
Jag fick råd av flaxss och tepa att inte plantera om mina julkaktusar, som stått ute på balkongen hela sommaren. Jag fyllde bara på lite ny jord. I går slog den första blomman ut. Hela plantorna är översållade med blomknoppar. Nu blir det spännande att se om blomningen är över till jul. Tack ska ni ha båda två! thanks.gif pote2illa
tepa
Hej Pote2illa

Min julkaktus är också full av blommor, som håller på att slå ut. Oj vad vacker den kommer att bli. Vad roligt att det lyckades för dig också. Utevistelsen har definitivt gjort susen.

Hälsn Tepa
blomkronan
Lånar tråden för lite mera frågor...

Kan det vara så att "kärt barn har många namn" ????

Julkaktus är det novemberkaktus som dom säljer ute i affärerna nu??

Att ta skott från den... är det bara att bryta av en bitt och sätta i jorden eller ska den torka först?
tepa
Hej

Julkaktus är nog samma som Novemberkaktus. Antar att dom säljer såna i affärerna nu. Sen finns det Påskkaktus också, likadan den med, fast blommorna på min är orange. Mitt ex av november/julkaktusen har cerise-rosa blommor. Sen har min arbetskollega en variant med vita blommor. Min Påskkaktus har inga knoppar, men det kommer väl i vår, hoppas jag. Det är lite som i affärerna när dom säljer julmust. Till påsk säljer dom samma dryck som påskmust, men byter etikett på flaskan. Någon skillnad torde det nog vara med kaktusarna, eftersom påskkaktusen inte har knoppar, och november dito är full av såna. Min novemberkaktus har nog blommat till påsk också. När man tar skott kan man bryta av en kvist och sätta i sandblandad jord, behöver inte torka. Jag gjorde så en gång med en kvist som gått av, men det blev ingenting. Kanske jag vattnade för lite. Ska nog försöka på nytt.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
den vita är nog en epiphyllum ( finns många färger,sorter )

påskkakatus vet jag inte vad den heter ?

novemberkaktus heter Schlumbergera truncata

julkaktus heter Schlumbergera ×buckleyi

CITAT (Pote2illa @ 18-10-2008, 19:56) *
Jag fick råd av flaxss och tepa att inte plantera om mina julkaktusar, som stått ute på balkongen hela sommaren. Jag fyllde bara på lite ny jord. I går slog den första blomman ut. Hela plantorna är översållade med blomknoppar. Nu blir det spännande att se om blomningen är över till jul. Tack ska ni ha båda två! thanks.gif pote2illa

så roligt att den fått en massa knoppar !
Sunny
De 4 høgtids-kaktusene er :

- novemberkaktus ( Schlumbergera truncata ) på engelsk Thanksgiving Cactus
- julkaktus ( Schlumbergera x buckleyii ) på engelsk Christmas Cactus
- påskkaktus ( Rhipsalidopsis gaertnerii ) på engelsk Easter Cactus eller Sun Rise Cactus
- rosenkaktus ( Rhipsalidopsis rosea ) på engelsk Rose Easter Cactus

I linken nedenfor er der fine bilder og tegninger av alle disse kaktusene :

http://cactus.biology.dal.ca/paulS/christmas/christmas.html

Ps . I meldingen nedenfor fikk jeg hjelp til å sette korrekt svensk namn på en av plantene.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sunny @ 20-10-2008, 19:02) *
- pinsekaktus ( Rhipsalidopsis rosea ) på engelsk Rose Easter Cactus

rosenkaktus tror jag den heter .
Sunny
Takk , flaxss ! smile.gif

Da korrigerer jeg navnet i mitt forrige innlegg så det stemmer overens med det svenske navnet.
Pote2illa
Trevligt att så många hakade på! Nu drar jag mig tillbaka till de inre salongerna, som det heter. Ha det bra allihop. smiley_small_hug.gif
DragonLady
Mina blommar nu för fullt så de är nog oktoberkaktusar allihop giggle.gif

tepa
Vackra, Dragonlady. Skulle vilja ha en vit. Här kommer en nytagen bild på min.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon