Lilla Birka
Var ute och plockade rödgul trumpetsvamp idag och vid svampstället finns flera olika mossor och lavar. Tog hem två sorter, är det sphagum någon av dem? Sådan som piggar upp orkidéer? confused.gif
Piccante
Där har du två riktiga vitmossor = Sphagnum alltså inga lavar. På långt håll med svaga ögon ser det ut som S. girgensohnii och S. palustre.
Lilla Birka
Ok, tack för snabbt svar, men vilken är det man brukar pigga upp orkidéer med?
Piccante
vilken vitmossa som helst, ta dessa du har hittat.
Lilla Birka
Tack, snälla Markus!
lissa
Nu passar jag på att kapa lite...Ska man låta den torka först, eller kan man använda den grön och fuktig som man hittar den ???
Sussie F-Flower
CITAT (lissa @ 19-10-2008, 01:12) *
Nu passar jag på att kapa lite...Ska man låta den torka först, eller kan man använda den grön och fuktig som man hittar den ???

Färsk Är absolut det bästa!!! Torkad och återuppfuktad det näst bästa!!!
lissa
Där var du snabb tongue.gif ..och vilken tur att jag frågade, jag har alltid trott att den skulle vara snustorr, men fick av någon anledning en känsla av att jag kanske hade fel, och det hade jag alltså. Nu gäller det bara att försöka hitta den.. Tack snälla Sussie för svaret thanks.gif
Sussie F-Flower
Här kommer en länk på lite olika vitmossor.... tror att det var 27 (?) st. hittar inte exakt antal just nu men tror att jag läste det på denna hemsida.... dunno.gif
Både röda och gröna och vita....

http://www.tfe.umu.se/personliga/bt/foto_v...a/mnyFoNat.html
Sussie F-Flower
CITAT (lissa @ 19-10-2008, 01:22) *
Där var du snabb tongue.gif ..och vilken tur att jag frågade, jag har alltid trott att den skulle vara snustorr, men fick av någon anledning en känsla av att jag kanske hade fel, och det hade jag alltså. Nu gäller det bara att försöka hitta den.. Tack snälla Sussie för svaret thanks.gif

Jajjamensan!!! Ibland går det undan må jag säga... laugh.gif

Här finns den överallt! Såg att Blomsterlandet sålde en ask motsvarande ett packat C5 kuvert för 49 kr.

Man skulle kunna göra sig rik på vitmossa, tror jag. Man skulle kunna sälja 1/3 ICA plast-bärpåse/plastkasse (ca 10 liter) för 50 spänn. Låter det vettigt för färsk vitmossa?
Tror att jag ska gå och plocka imorgon....
Man kan ju ha den och duscha på den så att den inte torkar sönder...
Aqvakul
Möjligen en dum fråga. Men inte får man gå ut i skogen och plocka mossa?

Jo, naturligtvis med markägarens tillstånd, men hur många har det.......
Sussie F-Flower
CITAT (Aqvakul @ 19-10-2008, 09:32) *
Möjligen en dum fråga. Men inte får man gå ut i skogen och plocka mossa?

Jo, naturligtvis med markägarens tillstånd, men hur många har det.......

....mina båda syskon har skog.... tummenupp.gif
cia73
Här finns en skogsägare till. happy.gif
Jag har alltid en påse med vitmossa i frysen för akuta behov under vintern. laugh.gif
skogstroll
CITAT (Markus_H @ 18-10-2008, 21:34) *
Där har du två riktiga vitmossor = Sphagnum alltså inga lavar. På långt håll med svaga ögon ser det ut som S. girgensohnii och S. palustre.

vilken koll!! fanns det inte nåt som hette Mossans Vänner förut? smile.gif
Piccante
CITAT (skogstroll @ 19-10-2008, 10:55) *
vilken koll!! fanns det inte nåt som hette Mossans Vänner förut? smile.gif

Jo då http://www.sbf.c.se/MV/ jag har köpt deras vitmosseflora smile.gif
skogstroll
ska börja med att läsa För nybörjaren smile.gif är heltokig i vackra mossor, när jag plockar svamp på hösten klämmer jag mer på mossorna än på svamparna giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (cia73 @ 19-10-2008, 10:39) *
Jag har alltid en påse med vitmossa i frysen för akuta behov under vintern. laugh.gif

-Men Gud, så smart du är!!!
Det har jag aldrig tänkt på.... Då har man ju alltid "färsk".
Tack, tack för tipset! Så ska jag också börja att göra!
lissa
Lyckostar som har sån tillgång på skog med allt som finns däri.....men blir mossan inte förstörd under frysningen, t.ex dill blir ju helt annorlunda i både färg och ( kommer inte på ordet, när man tar i något så har det takt, eller är det inte rätta ordet ?) när den har varit fryst...?
Ska ta en bild på en mossa jag fick av en granne som hon hade i sin julkrubba så att ni kanske kan avgöra om det är spagnum eller annan mossa...Jag brukar ha den på jorden i vissa krukor så att jorden inte ska torka ut så snabbt på ytan. smile.gif
Piccante
CITAT (lissa @ 20-10-2008, 00:08) *
Lyckostar som har sån tillgång på skog med allt som finns däri.....men blir mossan inte förstörd under frysningen, t.ex dill blir ju helt annorlunda i både färg och ( kommer inte på ordet, när man tar i något så har det takt, eller är det inte rätta ordet ?) när den har varit fryst...?
Ska ta en bild på en mossa jag fick av en granne som hon hade i sin julkrubba så att ni kanske kan avgöra om det är spagnum eller annan mossa...Jag brukar ha den på jorden i vissa krukor så att jorden inte ska torka ut så snabbt på ytan. smile.gif

den tar ingen skada av frysning. Vitmossan i naturen står kvar över vintern.
godivaex
Hej! Mossa till orkideer? Det var nytt för mig! Använder man det som gödning? Bara lägger i krukan och vattnar? Eller lägger i vattningsvattnet och låter det dra först?

*stolt* min enda orkide har precis fått en fin stängel med skott på (har aldrig hänt mig förut - de brukar dö) yahoo.gif
Piccante
CITAT (godivaex @ 10-11-2008, 09:12) *
Hej! Mossa till orkideer? Det var nytt för mig! Använder man det som gödning? Bara lägger i krukan och vattnar? Eller lägger i vattningsvattnet och låter det dra först?

*stolt* min enda orkide har precis fått en fin stängel med skott på (har aldrig hänt mig förut - de brukar dö) yahoo.gif

Vitmossa är en beståndsdelarna i vanlig orkidékompost som man köper. Om man har fuktkrävande orkidéer så kan man plantera direkt i vitmossa.
Eva i Höga
CITAT (cia73 @ 19-10-2008, 09:39) *

Så klokt! Jag som slängde min vitmossa som jag fick över i komposten. Nu ska jag ute o plocka lite mer så jag har i frysen. Kanonidé!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon