Österläge
Hej!

Är tomat ettårig eller kan man övervintra dem? Isåfall hur och är det någon vits, dvs får man mer tomater nästa år?
Lady Hamilton
Tomater sår man nya varje år tummenupp.gif
Aqvakul
Tomatplantan odlas som ettårig!
Österläge
okidoki, vad bra! då åker de i komposten snart... thanks.gif för snabba svar! coolgleam.gif
blomkronan
Jag höststädade faktis i dag och upptäkte att min tomat plata hade skuttit nya skott, så jag tog in den i vitterförådet... tänkte spara den för att se vad som händer... Vet inte om det går men tänkte försöka whist.gif
KURT
Tomaten är flerårig, men det kan nog vara svårt att övervintra plantan. Kanske lättare att ta sticklingar och försöka övervintra dem:

http://forums.gardenweb.com/forums/load/to...4323229872.html
skogstroll
jag sparar mina i komposten smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 19-10-2008, 09:58) *
jag sparar mina i komposten smile.gif

haha det tyckte jag va klämmigt sagt tummenupp.gif
Tesa
Har man ett uppvärmt växthus ch extraljus så skulle det väl gå att spara den och få en betydligt tidigare skörd..eller rent av skörd hela tiden..så gör ju proffsen..
Jag har sparat nån mindre planta inne nåt år och tagit "tjuvarna" som sticklingar på våren för att snabbt komma igång..
Sussie F-Flower
Jag tar tillvara någon av den sort som jag tycker smakar väldigt gott... låter dem mogna och tar fröerna utav den.

(när tomaten är väl mogen så pressar jag den mellan dubbla hushållspappret. Sparar de små kärnorna medan resten går i komposten...)
skogstroll
CITAT (flaxss @ 19-10-2008, 10:29) *
haha det tyckte jag va klämmigt sagt tummenupp.gif

smile.gif vem vet det kanske kommer upp nya i vår
spralle88
Tog in en av sommarens plantor, den stormtrivs i lägenheten och växer så det knakar.. ska bli kul att se om den kommer med fler tomater.. den får stå sålänge den trivs smile.gif
CillaM
En liten kapning av tråden; för många år sedan, när jag bott något år i huset, märkte jag att rören till köksavloppet var tilltäppta. Vid en grävning såg jag att rören, som var av den gamla sorten, cementrör, hade korkat igen med löv som sedan förvandlats till jord. De tidigare ägarna hade kopplat stuprören till samma avlopp (huset var ett sommarhus) men under årens lopp, vi snackar ca 50 år, så hade det hela kollapsat. Till saken hör att jag hade sått mängder med tomater, som jag placerat mellan rosorna för att hålla rådjuren borta. De växte och växte och jag skördade tomater hela sommaren, och som det alltid är så åker tomatrens/fröer ner i diskhon o man spolar. Efter ett tag började det växa tomatplantor på det stället där rören var delvis blottade vid grävningen. Ganska sent på hösten, i oktober kunde jag fortfarande skörda tomater just där smile.gif
rosita
I augusti slängde jag ut min halvförmultnade kompost i jordgubbslandet, ett par veckor senare dök det upp nya små tomatplantor överallt. En växte sig ganska stor innan jag rensade bort dem och den plantan planterade jag i en kruka. Efter några veckor planterade jag den i en hink och den står fortfarande i växthuset i ett övervintringsrum, där jag håller minst 10 grader. Den är nu ca 1 m hög, den blommar och har tomater, både små och stora. Tyvärr verkar luften alltför fuktig för att tomaten ska trivas riktigt bra, 2 tomater har fallit av p.g.a. mögel. Jag hoppas att plantan kommer att klara sig genom hela vintern, så jag åtminstone får tidiga tomater nästa år!
Mu i myllan
Anla ett par nya rabatter i våras och använde stora mängder av kompostjorden som innehöll bl a fjolårets tomatplantor. Gissa om de frösådde sig! Jag har jagat tomatplantor med ogräsräfsan både högt och lågt men till slut gav jag upp. Hela sensommaren har det blommat både här och var och trots det alltför blöta och kalla vädret blev det faktiskt en och annan tomat. Lustigt nog strök de med när rådjuren hittade dem. De blev så ivriga att de inte bara tuggade tomater och plantor utan också orsakade ras i min nybyggda kallmur. Det blir att bygga upp den till våren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon