Österläge
Fick några lökar/knölar av Mamma som hon köpte på Madeira, men hon kom inte riktigt ihåg vad de hette... Någon som kan hjälpa mig?

[attachment=26085:madeira_1.JPG]

[attachment=26086:madeira_2.JPG]

På andra bilden är det ju doftliljor (fast Mamma hade skrivit Wahtonia på påsen..?), men jag undrar vad de röda längst till höger heter. Och på första bilden, både de röda (tror inte det är samma på båda bilderna) och de gula med röda ståndare. Någon av de röda heter kanske Bovibicia eller nåt sånt? Har några anteckningar men hittar inget när jag googlar så hon har nog skrivit av lite galet... wink.gif

Hoppas nån kan hjälpa mig! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Första bilden, de orange till vänster ser ut som Montbretia (Crocosmia)bör plockas upp under vintern i Sverige, de kan dock övervintra på gynnsamma platser i Skåne.

De röda på andra bilden till höger skulle kunna vara Watsonia vilket är ganska likt det din mor skrev på de vita, men namnet kanske skulle ha hamnat på de röda.

Ska fundera på vad de gula kan vara.
Åsa, mälardalen zon 2
Nu tror jag att jag et vad den gula är, jag tyckte att knölarna/rotbitarna på bilden var väldigt lika ex. galanga som hör till ingefärssläktet så jag tittade på ingefärssläktet och där fanns en blomma som ser ut som din = kanonviska (Hedychium gardnerianum)
Azur
argh. Hur raderar man ett inlägg?
Österläge
thanks.gif Åsa! Det ser ut att stämma, och det är säkert så att Watsonia syftar på de röda men hamnade på fel påse!

Är det några av dem som klarar en vinter i zon 2, ev med skydd? Mamma säger att försäljaren sa att alla skulle klara ner till -18, men det kan ju vara ett försäljningsknep... wink.gif Jag fick några av varje av de här, plus afrikas blå o vita lilja. Jättekul, men ännu roligare om de kan var ute, eftersom jag precis grävt ner dem... Men annars är det ju bara att gräva upp dem igen! sweatingbullets.gif
Alexander-VG-zon3
Montbretia - odlas i väldränerad jord i ett soligtläge tål ner till -20c -25c -30c beroende vilken sort . mina klarar vintern utan problem . täck den för att vara säker , detta är en knölväxt som dör lättare milda och regniga vintrar än torra och kalla och stabila .

Watsonia - tror jag inte är härdig . övervintras inne +10c

Hedychium - tror jag inte heller är härdig . övervintras inne +10c .

doftliljor - klarar sig ute i väldräneradjord och om man ev täcker den i zon 1-2 vill odlas soligt och varmt .
Österläge
Åsa - mamma säger att det är en vit blomma på bilden under namnet Watsonia på den påsen hon köpte, kan det finnas vita sådana också? Alltså att hon köpte både röda o vita av samma sort? Doftliljor (som det väl är på bilden) heter väl nåt annat?

Ang härdigheten så tror jag att jag helt enkelt chansar o de som klarar sig gör det, resten får vara... orkar inte hålla på o gräva upp o ner växter varje vinter... Men jag kan ju täcka dem o hoppas på det bästa!
Bassam
-Det är inte bra att man chansa, man ska tänka på tid och pengar, de som skriver att den här klara så och så.
-De skriver det efter flera hundra prövning, för att de servera dig bra, man ska lita på dem.
- H: Bassam
Bassam
Till den som vill ta bort vad skrev:
1 tryck på din namn , det kommer din text och står under ändring.
2 tryck på ändring det kommer redigera.
3 tryck på redigera , sen du kan markera text och tryck på ta bort.
4 skriva någon bokstäver och skicka.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon