Dingovalle
Jag läser i Karin Berglunds "Din trädgård" om plantering av klematis och nu känns allt så krångligt. Att åstadkomma en grop som är 60x60 cm är illa nog i min trädgård där lera och sten dominerar. Nåväl, nu har jag grävt så djupt det går. Men jag fattar inte vad som menas med att "plantans överkant ska hos de storblommiga sorterna komma 10-20 cm under markytan." Kan man inte utgå ifrån plantan man köpt? Kan inte plantan sitta på samma djup som i krukan som följde med? Sand har jag gått om. Hur djupt ned ska sanden vara? Det här med beskärningen verkar jättekrångligt. Klippa ned eller inte. Finns det inga enkla tumregler. Jag kommer aldrig ihåg vilken klematis som blommar när. Sånt här gör mig nervös.
Tacksam för enkla instruktioner :-)
Dingovalle
Gunilla T
Inte alls krångligt men viktigt att man gör rätt för att ge Clematis bra förutsättningar att växa och frodas.

Clematis skall ha stor planteringsgrop som ska fyllas med bra och näringsrik jord - det lönar sig att skämma bort en Clematis! Plantan skall sättas någon dm djupare än krukan den står i för att stimulera nya skott att komma upp.

Det brukar rekommenderas att sätta grus (bättre än sand) närmast rothalsen när man planterar, detta för att det inte skall bli för blött precis vid rothalsen- anses även motverka vissnesjukan som Clematis kan drabbas av.

När det gäller klippning så är tumregeln - tidiga vårblommande sorter klipps ner efter blomning - senblommande sorter klipps sen höst eller vårvinter. För att veta exakt vilken klippgrupp din Clematis tillhör måste man veta namnet.

Man måste inte klippa Clematis men det främjar nya skott och om man inte klipper blir växterna så småningom risiga och blommorna hamnar allt högre upp. Ibland räcker det med att bara putsa bort torra och risiga grenar.

På våren gödslar du din Clematis och låter den inte torka.
Bettan & Doris
Jag planterar mina Clematisar precis som alla mina andra blommor inga jättegropar eller så
oj- jisses som dom växer t om mina grannar har undrat vad jag "matar" dom med, men det är bara vanlig
skötsel och ser till att ha någon planta framför som skyddar närmast jordsjälken. yes.gif
Dingovalle
Så skönt att höra, för jag lycka sällan gräva några jättegropar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon