Söttok06
18-10-2008, 22:15
Sen har jag en bit som jag bara haft tidnigar på utan någon ovanpå. Det har blvit glipor så att ogräset och annat kommer igenom.
Nu min fråga: Ska jag täcka en omgång till med tidningar på "glipområdet", sen lägga på Barkmull. Och ovanpå detta ställa pallkragar att odla i så länge. Tills ogräset under dött och tidningarna förmultnat.
Jag vill alltså inte odla i pallkragar sedan utan göra planteringar direkt i jorden. Bara tills ogräset har dött.
Eller ska man ta den jobbiga vägen och gräva om allt, rensa ogräs som sjutton och plantera potatis på ett större område till att börja med. Eller kan Solrosor vara ett alternativ?
Måste göra något radikalt nästa vår. Så att det blir mer uppodlat på lotten än nu. Jag har grävt bort ogräsjorden för det har varit ett enda snår med rötter i kokorna. Men känner att det blir lite för dyrt att fylla igen med köpejord, mull och gödsel.
Du kan täcka marken med durkslag, sen kan du täcka på barkmull eller tidningar.
H: Bassam
Bassam: Ta dig en titt på den här länken
Durkslag och den här
ännu mer
CITAT (Bassam @ 28-10-2008, 23:00)

Du kan täcka marken med durkslag, sen kan du täcka på barkmull eller tidningar.
Det är ofta väldigt svårt att förstå vad du menar Bassam. Kan du inte använda något översättningsprogram om du känner att du inte har full koll på svenska språket? Eller skriva på engelska?
Det är ju dumt om du ger bra tips och sen ingen förstår dem...
Men jag ska förklara mitt förslag:
1 täcka marken på nät som har små hål.
2 sen täcka på tidningar eller annan.
[attachment=26637:n_t.jpg]
Jag tror att de flesta inte vill gräva ner metallnät i trädgården.
Tack för svår, i allfall kan ni bestämma själva, men jag ska säga om ni använda metallnät, ni ska inte ge ogräs chansen för att gro exat när har metallnät mycket små hål, plus när metallnät lösas med vatten ge järn som växter behöver, om ni täcka den med barkmull ser ut fint.
Obs: som jag säga ni bestämmer själva, man kan köpa dem från byggnad affären, plus kan ni göra stor hål på de och plantera utan ogräs problem.
Rosmarin
30-10-2008, 14:46
CITAT (HelenJ @ 29-10-2008, 19:51)

Det är ofta väldigt svårt att förstå vad du menar Bassam. Kan du inte använda något översättningsprogram om du känner att du inte har full koll på svenska språket? Eller skriva på engelska?
Det är ju dumt om du ger bra tips och sen ingen förstår dem...

Bassam, jag tycker att du är modig som delar med dig till oss av dina goda kunskaper trots att språket är svårt ibland.

Fortsätt!!!
Jag bor i Frankrike och det är inte alltid jag vågar kasta mig in i en diskussion med okända på det ohämmade sätt som du gör. Med folk jag känner skrattar vi gott åt mina "språkgrodor" ibland, men det bjuder jag på.
Vänliga hälsningar, Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 30-10-2008, 14:46)

Bassam, jag tycker att du är modig som delar med dig till oss av dina goda kunskaper trots att språket är svårt ibland.

Fortsätt!!!
Javisst, men just när man ska förklara hur något ska göras är det extra viktigt med tydlighet, särskilt i ett medium där man inte har hjälp av kroppsspråk, minspel och tonfall! Annars kan det bli väldigt fel, kanske till och med farligt.
Rosmarin
01-11-2008, 11:43
CITAT (HelenJ @ 31-10-2008, 14:04)

Javisst, men just när man ska förklara hur något ska göras är det extra viktigt med tydlighet, särskilt i ett medium där man inte har hjälp av kroppsspråk, minspel och tonfall! Annars kan det bli väldigt fel, kanske till och med farligt.
Om du verkligen inte förstår vad som menas så får du väl be personen som har tipsat att förtydliga sig tycker jag.
Det är ju alltid ens eget ansvar att kolla upp innan man utför en åtgärd att denna inte är olämplig på något sätt eller som du säger "farlig". På ett forum är detta extra viktigt då man ju inte känner alla deltagarna personligen!
Obs! att detta är så som jag resonerar och du är inte tvungen att hålla med mig!
Jag säger som HelenJ. Det är oerhört viktigt att man är klar i sitt språk och vad man kan och vill förmedla i sin kommunikation till andra. Och det är alltid den som som har svårt med kommunikationen som måste förtydliga, vi har inte tankeöverföring, än. Säger någon durkslag men menar nät, ja då har man korsöverföring av kommunikation, då både durkslag och nät är ord i svenska språket, men det är inte vad som skulle framföras. Menar man häst så säger man häst, menar man ko, så antar jag att man menar ko också. Med tanke på hur många olika språk svenskar faktiskt får höra runt omkring sig nu för tiden så är det inte konstigt att man blir totalt förvillad/förvirrad över någon som vill framföra en mening men som egentligen inte säger ett dyft i sin förklaring.
Jättebra att våga försöka tala på annat språk men det innebär inte alltid att man kommunicerar.
mikamika
15-11-2008, 16:01
Måste väl vara täckduk som Bassam menar, eller sk geotextil som man använder vid vägbyggen. Det hindrar ju ogräset att ta sig igenom och man kan klippa hål i det för planteringen av större växter.
I täckväven är det ju fullt av fina små hål som släpper igenom vatten men inga ogräs i bästa fall.
Mika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.