kny
Hej jag hoppas någon kan hjälpa mig! När det gäller lättskötta växter har jag allt annat än gröna fingrar. jag har provat allt med min aloe vera, jag har låtit bli att vattna den för att jag övervatytnade den från början, och då blev den inget bra, och nu har jag vattnat den och gödit den lite också men den verkar inte bli bättre för det. borde jag plantera om den eller något? det har blivit som en krater runt roten :S

hjälp mig snälla! jag lyckas bara hålla min basilika och mungbuske levande annars hehe
Red Top
Plocka försiktigt ut den ur krukan och kolla om den har någon rot överhuvudtaget.
Aloe dör oftast av övervattning.
Om den har någon rot kvar, låt den ligga och torka några dagar. Plantera den sen i sandblandad jord, fukta lite på ytan och "glöm bort den i minst en vecka. Sen kan du titta till den. Om den fortfarande lever kan du fukta jordytan lite och gärna duscha växten med en sprayflaska.
Ingen gödning!
Om du klarar av att hålla liv i basilika inomhus, ska du nog klara detta oxå=)
kny
Åh! Tack! Nu ska jag försöka, den har en rot och den är ju inte helt död heller :) grön fortfarande men slokar en väldig massa. Ska låta den ligga nu ett par dagar. tänkte även plantera den i en lite större kruka också. Stackarn hade ju bara en jätteliten.

Jo min basilika är snart ett träd från att ha varit en sån liten tanig från ica :) Och blommar gör den också. Den är jag stolt över :)

Tack för hjälpen!
blomkronan
Hej kny
Kan man få se en bild på din basilika?? Jag tycker det lätt roligt, hur länge har du haft den och hur sköter du den? Jag brukar spara mina färska kryddor men jag får dom aldrig att överleva!! (på vintern inomhus) Jag har nog för lite ljus, planterar du om dom? Det har jag förståss inte gjort slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon