Berith
Vad är det här för djur? Käken är ca 3 cm och håren kanske 1 cm.
Fyndet gjordes på en väg i öppen mark, och det ser ju ganska 'färskt' ut.

[attachment=26104:DSCN9166x.jpg]
[attachment=26105:DSCN9167x.jpg]
Piccante
gissar att det är någon växtätare/ gnagare.
Gossen Ruda
Håller med Markus, gissar på ekorre.
Berith
Ok! Den hittades på en stor öppen plats, så det troliga är väl att den fångats av en rovfågel som sen lämnat resterna där, för detta var det enda som fanns kvar.

thanks.gif
KURT
Tanduppsättningen brukar vara det bästa att använda när man identifierar kranier.
Berith
CITAT (KURT @ 20-10-2008, 07:52) *
Tanduppsättningen brukar vara det bästa att använda när man identifierar kranier.

Ok, och här ser man väl på framgaddarna att det är en gnagare? Och storleken på hela käken att det är en ekorre?
KURT
Man kan identifiera djur genom att bara räkna antalet tänder, se t ex detta schema för amerikanska däggdjur:

http://wildwoodtracking.com/skulls/dentalformulae.html
Berith
Det där tål att studeras närmare. yes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 21-10-2008, 07:55) *
Ok, och här ser man väl på framgaddarna att det är en gnagare? Och storleken på hela käken att det är en ekorre?

Jag tittade i min bok Däggdjur i färg. Där finns förutom färgbilderna även bilder på hur kraniet ser ut hos många djur. Att det är en gnagare syns på gnagarframtänderna och sen uppehållet mot kindtänderna. Sen är det lutningen på framtänderna som pekar mot ekorren som har dessa ganska rätvinkligt mot käken. Övriga gnagare har mera utstående framtänder. Så var det storleken och det övriga utseendet också.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2008, 10:14) *
Jag tittade i min bok Däggdjur i färg. Där finns förutom färgbilderna även bilder på hur kraniet ser ut hos många djur. Att det är en gnagare syns på gnagarframtänderna och sen uppehållet mot kindtänderna. Sen är det lutningen på framtänderna som pekar mot ekorren som har dessa ganska rätvinkligt mot käken. Övriga gnagare har mera utstående framtänder. Så var det storleken och det övriga utseendet också.

tummenupp.gif Tack för den infon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon