chrille112
Vi har en bärande vägg med stående timmer på cirka 4 meter som vi vill ta bort. Vi har haft kontakt med en konsult+snickare, men har ännu inte fått något pris.

Vad är rimligt att betala för detta tror ni? Vi behöver ingen "uppsnyggning"/borttransport el. dyl, bara hjälp att såga upp väggen och montera balk.
henriks
Beror mest på vad som finns ovanför väggen och hur det ser ut runt om.

en öppning på 4 meter är MYCKET om det är en bärande vägg.

Lite snabb överslagsräkning ger att det behövs en limträbalk på 115*630 om det är yttervägg och 90*360 om det är "hjärtväggen" mitt i huset.

Sen behövs det mer nogranna mått på huset i övrigt för en mer noggrann beräkning.

Det jag vill komma fram till är att det är lite "meck" att få till det plus att balken kostar en bra peng, ytterväggsvarianten bortåt 5000:-

sen tillkommer arbetet och diverse annat material. Skulle nog vara närmast förvånad om det kostar mindre än 10kkr bara att ta upp hålet och montera balken.

Men som sagt, det beror på hur det ser ut i övrigt
chrille112
Tack för svaret! Väggen är 4 m, men sen behövs det väl två "stumpar" som håller uppe balken, så själva öppningen kanske blir 3 m.
Det är hjärtväggen som ska tas ner. Bifogar lite skisser jag fått av konsulten. Dessa baseras dock på att vi trodde det var liggande timmer och att man då kunde lämna kvar ett varv för att slippa avväxling.

Det låter på dig som att man får betala ungefär 10 000 inklusive allt så?

[attachment=26127:avvaxling1.jpg]
[attachment=26128:avvaxling2.jpg]
Ralf
Vill du ha ett fast pris skulle jag som byggare säga 20.000:- exkl målning.
Vad är det för golv för bottenvåningen, betongplatta eller torpargrund, du måste ha något att ställa pelarna på.
chrille112
Målning? Jag vill alltså bara att någon kommer och sågar upp väggen och lyfter balken på plats, all målning/reparation osv sköter jag själv.
Ditt pris är ungefär det dubbla mot vad Henrik säger?

Det är torpargrund. Eftersom detta är hjärtväggen borde väl grunden vara dimensionerad för denna belastning redan? Man förändrar ju inte lasterna, bara flyttar dem lite...
henriks
Ralf har en poäng.... Om du vill ha ett fast pris kan du räkna med att snickaren saltar kalkylen ordentligt eftersom han absolut inte vill hamna i situtionen att han får jobba gratis på grund av felräkning av tidsåtgången

Samt - ja, 10kkr borde räcka till att ta upp hålet (med motorsåg eller liknande), växla av och lyfta balk på plats förutsatt att du tar hand om uppröjning, städning, efterarbete med återställning och målning mm.

chrille112
Jag är inte ute efter ett fast pris, utan mer en uppskattning på ungefär vad det kan tänka kosta. Om det i slutändan går på timpenning och diffar på några tusen är ett mindre problem.

Huset har torpargrund. Måste man göra förstärkning i grunden (typ en extra plint?) för att detta ska hålla?
henriks
beror på hur det ser ut, men skulle knappast tro det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon