Går det att identifiera denna lilla planta, troligen något träd eller buske, som självsått sig bland krassen. Varje bladskaft har fem blad.
Mvh anilin
Närbild på bladen
Närbild på bladet.
Piccante
19-10-2008, 13:53
ask
Tror inte det är ask, asken har parvis fler blad.
Mvh anilin
skogstroll
19-10-2008, 15:44
hassel?
ankiironninge
19-10-2008, 16:45
CITAT (skogstroll @ 19-10-2008, 16:44)

hassel?
håller nog med skogstrollet hassel
Jag tror inte det är varken eller. Liten vild fläder tycker jag det ser ut som
Anders zon 1
20-10-2008, 22:44
Hassel är det absolut inte. Jag håller nog med Markus om att det ser ut som en liten askplanta. Möjligen skulle det kunna vara en fläder, men jag tycker inte riktigt att det stämmer.
Big Gardener
21-10-2008, 06:23
Kolla om den verkligen har förvedad stam. Jag tror det är kirskål
Tack för svar, det är varken fläder eller kirskål eller ask, känner igen de arterna. Stammen är förvedad. Ska försöka ta bättre foto, men nu ösregnar det.
Mvh anilin
Tog nya foton trots regnet. Bladen är i ungefär samma storlek som rosblad. Men inga taggar på stjälken.
Närbild
Aqvakul
21-10-2008, 13:51
redan när jag såg bilden första gången så fick jag associationer till HALLON, fast de har väl taggiga stjälkar.....
Anders zon 1
21-10-2008, 16:46
Jag tippar nog i alla fall på att det är en liten ask. Hallon är det inte och den förvedade stammen utesluter kirskål. Bladen på växten verkar vara motsatta (= sitter arrangerade parvis mitt emot varandra längs grenarna) och parbladiga (d v s bladen består i sin tur av motsatta småblad), vilket stämmer med ask. Det stämmer i och för sig med fläder också, men jag tycker som sagt inte riktigt att det ser ut som fläder. Som hos många träd skiljer sig ofta småaskars blad en del från stora askars så man ska undvika att lägga för mycket vikt vid exakt hur dom ser ut (t ex hur spetsiga eller stora småbladen är i förhållande till hela bladet). Hur ser knoppen i toppen på plantan ut? Asken har karaktäristiska svartbruna knoppar och gråaktiga/grågröna unga grenar - se länkar:
http://www.nature-diary.co.uk/2004-05-07.htm och
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/olea/fraxi/fraxexc.html
Alexander-VG-zon3
21-10-2008, 17:06
tror inte att det är ask . men jag vet inte säker thelloer .
Piccante
21-10-2008, 17:09
Säger som Anders, askens knoppar är lätta att känna igen, det kan man titta på. Det kan inte vara någon fläder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.