Crossmyheart
Hej jag har fått tusentals små baggar ca 5-8mm långa och kryper runt husgrunden finns det nån som vet vad det är och om det är nått skadedjur?
mvh
skogstroll
påminner starkt om mina Riddarskinnbaggar som inte gör nån skada på huset. Fast när jag tittar mer på nätet ser det ut som en eldlus...

Här är lite info: http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...ldlus.6025.html
Crossmyheart
Tack för ett snabbt svar och skönt att det inte verkar vara någonting att oroa sig för ....
Piccante
Eldlus, riddarskinnbagge har ett korsliknande mönster på baken.
skogstroll
läste nånstans att de är en form av skinnbaggar och inte löss
Piccante
CITAT (skogstroll @ 19-10-2008, 16:11) *
läste nånstans att de är en form av skinnbaggar och inte löss

De är skinnbaggar ja. "Lus" är ett mindre smickrande namn som vissa insekter har fått.
Hasse Lager
Jag tycker det ser ut som en helt vanlig Kardinalbagge. Jag har haft en del sådana hemma i min trädgård, de kan vara ganska trevliga att se på men de äter upp en hel del i grönsakslandet tyvärr.
Vet någon vad man ska göra åt det?

/H L
LasseB
Är beredd att sätta en krona på att det inte är kardinalbagge dom är mer homogena i färgen och inte så fläckiga bakdelen på Kardinalbaggen är inte så rund heller
det finna 10 varianter i Sverige så jag kan ha fel
Azur
Det är med 100% säkerhet en Eldlus, inte en kardinalbagge.

Förutom färgen så skiljer de sig bl.a. på att Eldlusen inte är en skalbagge, utan en skinnbagge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon