h_p_wiehen
Jag skulle bli glad om någon kunde berätta för mig vad det är för en växt som finns på bilden.
/hans peter

Aqvakul
Rönnsumak (Rhus typina)
Lena i Torslanda
bara en liten korrigering
Viktigt med rätt stavning när man söker
Rhus typhina
h_p_wiehen
Tack snälla för informationen.
/hans peter
CillaM
Den skulle jag ta och flytta, om det vore min planta. Innan den blir alltför stor och ohanterlig.
Nästa år ska jag också ha en sån, planterade Rhus typhina hos mamma för ett tag sedan, såå snygg!
Aqvakul
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-10-2008, 17:05) *
bara en liten korrigering
Viktigt med rätt stavning när man söker
Rhus typhina

tror nog att det går bra att söka på Rönnsumak.....
Lena i Torslanda
Oavsett vilket - ska man använda de vetenskapliga namnen är det bra om de är rättstavade. Mycket är jag slarvig med men aldrig det. Kollar alltid innan jag förmedlar till någon annan. Som du själv säger - det är bara att söka på Rönnsumak så hittar man stavningen.
HelenJ
CITAT (CillaM @ 19-10-2008, 17:30) *
Den skulle jag ta och flytta, om det vore min planta. Innan den blir alltför stor och ohanterlig.

Lämplig tid att göra det är nu innan det blir tjäle.

Rönnsumak har en tendens att svara med stora mängder rotskott när man skadar rötterna på den. Det kanske inte är något problem för dig, men du bör vara medveten om det när du sedan ska plantera det igen.

Aqvakul
Det finns ytterligare några "problem" med rönnsumak förutom rotskotten. Den har faktiskt ganska lätt för att blåsa omkull när den blivit lite större, om den står i ett utsatt läge. Den verkar också vara synnerligen populär hos rådjuren. Annars är det en alldleles underbar växt, som är anspråkslös både vad avser jordmån och bevattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon