Full version: Sparvslag
Monarda
Har länge dreglat över bilder av engelska duvslag, som i mitt tycket är oerhört tjusiga men tyvärr ruskigt dyra. Till slut tröttnade maken över mina suckar och erbjöd sig att snickra ett. Eftersom duvor inte kändes aktuellt och sparvar gärna bor inpå varandra ändrades proportionerna till en mer hanterbar "holk". Här ser ni resultatet, hoppas sparvarna blir nöjda. Ska sätta upp den redan nu så kan dom ha den till övernattningslägenhet under vintern.

PA190522.jpg

CillaM
Oj, vad fin den är! Ser nästan ut som en holländsk mölla, fast i det här fallet hade det kanske inte vart nån större hit med några 'vindkraftsvingar' på
Chamomille
Jösses va fin! bravo.gif Vilket lyxhotell.

Edit: Hur gör ni, alla händiga människor?
KURT
Det framgår inte hur stor håldiameter det är, men den ser lite liten ut för sparvar (ca 5 cm)? Talgoxe eller blåmes är nog troligare besökare.
Monarda
Det figurerar ju så många olika uppgifter om storleken för sparvar, allt från 3,5 till 5 cm. Dom här hålen är ca 4 cm men det går ju att justera, för sparvar vill jag gärna ha. Mesarna har så många andra holkar i min trädgård. I år hade jag en talgoxfamilj i starholken, det fungerade det med.
*Stintan*
Oj vilkent fint "sparvslag". bravo.gif Det kommer dom sägert att gilla. Glöm inte bjuda oss på inflyttningsfest när det blir dags.
Nostalgia
Mycket läckert tummenupp.gif

Var rädd om gubben smile.gif
Monarda
Har faktiskt funderat på att hyra ut honom. Intresserad? naughty.gif
Uggi
Bra jobbat av din make!!
Jag spikar och målar själv om inte trädgården proppsar på.
Wilmer
WOW, så läcker!! Det vore något att ha i trädgården. Han ska inte börja serietillverkning naughty.gif
Monarda
Här ser ni var inspirationen kom ifrån. Bara att plocka fram hammare och spik!

http://www.dovecotes.co.uk/Dovecote%20range.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon