Full version: Saganaki
Ingrid Zon3
Jag köpte en förpackning Saganaki (grekisk ost) när jag handlade i fredags. Antar att namnet lockade fram något minne av en ljummen kväll på Kreta med en massa smårätter och vin på en uteservering. wub.gif
Svårt att återskapa just det, just nu och just här kanske. Dock tänkte jag steka osten men blev lite osäker på recepten jag hittat.

Kan man steka den helt utan panering? hur gör man då?
Andra recept med saganaki är också välkomna.
Molngrabb
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-10-2008, 19:46) *
Jag köpte en förpackning Saganaki (grekisk ost) när jag handlade i fredags. Antar att namnet lockade fram något minne av en ljummen kväll på Kreta med en massa smårätter och vin på en uteservering. wub.gif
Svårt att återskapa just det, just nu och just här kanske. Dock tänkte jag steka osten men blev lite osäker på recepten jag hittat.

Kan man steka den helt utan panering? hur gör man då?
Andra recept med saganaki är också välkomna.

Jag skulle gissa på att man nog måste omsluta den med någon form av panering eftersom den ju faktiskt smälter inuti paneringen. Det är ju inte som Halloumi som kan grillas eller stekas direkt. Hoppas att detta hjälpte något. flirting.gif
Eva i Höga
Det var länge sen jag gjorde saganaki (nu blev jag sugen) men då använde jag fetaost i ca 0,5 cm tjocka skivor och vände dem i vetemjöl (kanske vände jag dem i uppvispat ägg först) och sen i med dem i stekpannan. Supergott, måste göra detta till helgen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon