Full version: Den stora flytten
Miko
Vi ska flytta ett tjugotal rosor p g a dräneringsarbete och har läst massor på nätet om hur man ska gå till väga. Problemet är att alla verkar säga olika saker. T ex var noga med att få med alla fina rötter. Hur vi än försöker gräva med rejäla marginaler runt rosen slutar det ändå med att vi får upp nakna centimetergrova pinnar till rötter utan minsta tendens till finare rötter. När man ser de nakna stackarna känns det som om loppet är kört. Inte kommer de att ta sig igen. Vi har köpt massa rosjord och brunnen kogödsel som vi blandar med den gamla jorden. För så har vi tolkat att man kan göra, men är osäkra på om det är rätt heller. En del säger att man ska flytta under senhöst ca Nov men på Plantagen sa de att det är för sent och att de måste flyttas snarast om de ska ha en chans att etablera sig innan vintern.
Frågar är gör vi rätt? Kan de klara sig? eller är vi helt ute och cyklar.
Det är dyrt med rosjord och arbetsamt och det skulle nog kännas rätt dystert om de inte klarar flytten.

Tacksam för vägledning
Miko
Kajsa
Ser att du bor i Sthlm, snäll zon. Tror det kommer gå jättebra flytta rosorna i höst, men visst försök gör det närmaste veckorna, när frosten ev. kommer blir det svårare. Hösten är bästa tiden och jag tror Plantagen har fel. Har flyttat rosor här ganska nyligen och har gjort så även andra höstar, våren är sämre med mera vattna och passa om man inte bor i zon 5 - 6. Kupa upp rosorna med jord, kompost när det är klart så dom får lite extra skydd. Om rötter går av vilket dom gör kan dom klara sig bra ändå, grävde upp en stor klätterros i våras där hela roten gick av på mitten och alla smårötter försvann, den planterades i ny jord och jag var ledsen men den repade sig snabbt och blommade i sommar då hårt nerklippt, men sicken kämpe.
Miko
Åh det låter ju bra. Hoppfullt. Tack. Hur mycket av grenverket kan man klippa tror du? En del av rosorna är två meter höga!
Kajsa
Klipp ner det ni måste för flytten för att kunna hantera rosorna, ju större desto svårare, grova handskar och jackor på, man kan göra sig illa på alla taggar/grenar. Kan ni knyta ihop grenar på klängrosorna om dom är " lagom stora " annars får man klippa ner dom rejält. Klängrosor som blommar en ggn på gamla grenar, klipps dom ner får man vänta ett år på blommor. Att flytta rosor är ju alltid ett litet nödläge och inte så enkelt. Går mycket av i rötterna när dom grävs upp klarar rosen inte alla sina grenar, då är det bara klippa in dom, skulle ta ros för ros och göra det så skonsamt det bara går. Dom rosor ni får med det mesta av rötterna desto roligare, klipp inget på dom, det kan ni göra i vår om det behövs.

Så här klipptes min stora klätterros ner tidigt i våras, den var bred och ca 3 m hög, roten gick av högt upp, roten hade borrat sig ner till Kina, den satt som sten !!!! Jag funderade på soptunnan men ångrade mig och grävde ner rosen på den plats det var tänkt och i juli blommade rosen, så snopen jag blev. Vi byggde en ny uteplats här och det var nödvändigt flytta rosen. Inte en gren av dessa torkade in, kanske är rosor tuffare än man tror.
Stiffe
Ja, ja, jag är lite sent ute med kommentaren, men det beror på att min dator har varit havererad en månad el två!? Nåväl, lyssna på Stenmark - Dä ä bar å kör! Hela hösten fram till tjälen. Enda orsaken till att tjälen stoppar är för att det är så f...at svårt att gräva. När rosen har lagt ner verksamheten på hösten så växer inte rötterna. Följaktligen är det trams med att de ska ner i backen tidigt. Snarast är risken att de börjar växa och sedan knäcks om vintern slår till hårt och oförhappandes. Här i skåne (zon 3) är det bara ett fåtal rosor som har gått riktigt i ide än.

Själv har jag precis införskaffat ett tjugotal barrotade rosor som ska planteras. De ligger ute och väntar. Inget vattenbad här inte. Har de slutat växa för säsongen så klarar de sig på den (mkt rikliga) fukt som är i luften så här års. Blir det högtrycksbetonat (torrt) höstväder så får man vattna/duscha dem en gång/dag. Annars är det bara nattfrosten som man måste hålla koll på.

För ett par år sedan grävde jag upp två Minette som stod och tynade i ett stengäre på tomten. Grävde och grävde förresten, det var i stort sett bara sten överallt (därav namnet stengäre - häpp! smile.gif ). Resultatet blev ett 20-tal "buskar" bestående av en 1-1.5m lång gren med en ca 10-15cm lång rotbit, (dvs den grova fortsättningen på grenen under jord). Dessa grenar/buskar spettade jag bara ner i ny jord på annat ställe, utan att klippa ner dem ett dugg! Samtliga tog sig och växte så det knakade. Men så är ju Minette en tuffing, nästan i klass med vildrosorna. Sådant spelar förstås också in.

/S
Thé
Stiffe, du krossar mina illusioner! Jag lever i förhoppningen att mina höstplanterade rosor under vintern står och får rötter (om det inte är smällkallt, förstås) så att de sedan kan skjuta fart tidigt jämfört med vårplanterade. New Dawn motsäger mig i och för sig på den punkten...
AnnammA
Det där med att klippa ner vid förflyttning och omplantering på hösten, vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig... Helst ska man ju inte klippa på hösten, för då kan sätta igång tillväxten, och när kylan kommer, så är det ju inte så bra för rosen, att den inte är i dvala längre. Visst är inte det feltänkt av mig?
Thé
Det beror väl på hur sent på hösten? Alla barrotade rosor man sätter på hösten är ju nerklippta. Har de bestämt sig för att vila börjar de inte växa igen bara för att man klipper ner dem. Så tror jag.
AnnammA
CITAT (Thé @ 13-11-2008, 09:39) *
Det beror väl på hur sent på hösten? Alla barrotade rosor man sätter på hösten är ju nerklippta. Har de bestämt sig för att vila börjar de inte växa igen bara för att man klipper ner dem. Så tror jag.

Usch, nu chansar jag bara...Men är det inte så, att de nya barrota har klippts under sommaren, när de tagits upp från rosfälten.(Vad jag förstått, tar det två år att okulera upp en ros...Okuleringen sker i juli/aug, sedan grävs ymp med värdplanta ner på rosfält, som får växa till sig till nästa sommar, då man "skördar" de nya rosplantorna.) Och sedan förvaras de i kylrum, så att de inte vegeterar...Någon som vet om jag har rätt eller fel, eller lite aning? (Raskarums rosenplantskola brukar ha okuleringskurs i aug. Jag har väl varit lite sugen på att prova på, det och Roskrafts sticklingsförökningskurs...)
Thé
Jag vill också gärna veta. Jag inbillade mig att rosorna grävdes upp på hösten när de slutat växa (eller tillväxten åtminstone avtagit) och att det är därför de levereras i oktober, eller så.

Så här skriver Knud på rosenposten: Den absolut bedste måde at få roser godt etableret på, er ved at plante friskopgravede planter med al oplagsnæringen i behold direkte fra marken i oktober - november, eller fra kølehus frem til maj måned.

Det står visserligen inte rakt ut, men jag får en lite romantisk bild av att rosorna grävs upp "direkt ur marken" i oktober och sedan skickas till mig - nästan utan att märka av omställningen whistling.gif Friskopgravede måste ju betyda nyupptagna.
Stiffe
Nu är jag riktigt sent ute med inlägget, men datorn har varit ett havererat sorgekapitel tills nu idag när jag nästan hunnit installera om allting efter reparationen.

Appropå sen - den 21:e dec lyckades jag äntligen få ner den sista rosen i backen. Det var Duchesse de Rohan tror jag, kan förstås också ha varit Youlande de Aragon, nåja spelar roll. På juldagen spettade jag ner något 50-tal lökar, och idag de sista liljelökarna (självklart vackra och väldoftande orientliljor smile.gif ).

Jag brukar tillhöra årets sista kunder hos Raskarums plantskola, så en viss insikt i verksamheten har man fått på kuppen. Där är det så att om man kommer i oktober så får man oftast sin ros uppgrävd medan man väntar. Kommer man senare, dvs nov, så brukar de ha hunnit gräva upp det mesta som är beställt. Då ligger det barrotade rosor i drivor i deras uthus. De vattnas normalt bara en gång om dagen, men det kan variera beroende på temperatur och blåst och luftfuktighet. På många sitter de fortfarande gröna bladen kvar. Vill man ödsla tid på det så kan man ta bort bladen, men det är inte nödvändigt.

Thé: Jag är en amatör och färsking, så jag kan ha fel, men rimligtvis händer det lika lite under marken som ovanför under vilosäsong. Rötterna får ju "näring" av bladen genom deras omvandling av solenergi till "växtenergi". Något som ju bara försigår under växtsäsongen. Däremot påstås det, (och här har jag inte funnit någon anledning att tro annorlunda), att höstplanterade växter som redan står i backen börjar att växa fortare/tidigare på våren (än vårplanterade).

AnnammA: Du har nog rätt när det gäller stora plantskolor som Rosenposten, dvs alla "färdiga" plantor grävs upp samtidigt och de som inte säljs direkt åker in i ett kylrum. Så gör inte Raskarum så vitt jag vet, eftersom de är små. (Det är dyrt och utrymmeskrävande med kylrum). De låter nog överblivna rosor stå kvar i landet till nästa säsong, (och växa sig extra stora och feta = praktexemplar!).

/S
Bassam
Tack för frågan:
¨rosor kan stanna ute hela året, de behöver ej övervintra.
H:Bassam
AnnammA
CITAT (Stiffe @ 27-12-2008, 20:22) *
Nu är jag riktigt sent ute med inlägget, men datorn har varit ett havererat sorgekapitel tills nu idag när jag nästan hunnit installera om allting efter reparationen.

Appropå sen - den 21:e dec lyckades jag äntligen få ner den sista rosen i backen. Det var Duchesse de Rohan tror jag, kan förstås också ha varit Youlande de Aragon, nåja spelar roll. På juldagen spettade jag ner något 50-tal lökar, och idag de sista liljelökarna (självklart vackra och väldoftande orientliljor smile.gif ).

Jag brukar tillhöra årets sista kunder hos Raskarums plantskola, så en viss insikt i verksamheten har man fått på kuppen. Där är det så att om man kommer i oktober så får man oftast sin ros uppgrävd medan man väntar. Kommer man senare, dvs nov, så brukar de ha hunnit gräva upp det mesta som är beställt. Då ligger det barrotade rosor i drivor i deras uthus. De vattnas normalt bara en gång om dagen, men det kan variera beroende på temperatur och blåst och luftfuktighet. På många sitter de fortfarande gröna bladen kvar. Vill man ödsla tid på det så kan man ta bort bladen, men det är inte nödvändigt.

Thé: Jag är en amatör och färsking, så jag kan ha fel, men rimligtvis händer det lika lite under marken som ovanför under vilosäsong. Rötterna får ju "näring" av bladen genom deras omvandling av solenergi till "växtenergi". Något som ju bara försigår under växtsäsongen. Däremot påstås det, (och här har jag inte funnit någon anledning att tro annorlunda), att höstplanterade växter som redan står i backen börjar att växa fortare/tidigare på våren (än vårplanterade).

AnnammA: Du har nog rätt när det gäller stora plantskolor som Rosenposten, dvs alla "färdiga" plantor grävs upp samtidigt och de som inte säljs direkt åker in i ett kylrum. Så gör inte Raskarum så vitt jag vet, eftersom de är små. (Det är dyrt och utrymmeskrävande med kylrum). De låter nog överblivna rosor stå kvar i landet till nästa säsong, (och växa sig extra stora och feta = praktexemplar!).

/S

Kul, att få den infon, Stiffe. Jag har aldrig varit senare än i augusti på Raskarum, så därför har jag alltid köpt uppkrukat, och egentligen har de väl inte heller öppet så långt ut på hösten(?) Jag vet att de brukar öppna officellt vid midsommar, och då är det fint att åka dit och se många ut av rosorna i blom eller på gång.
Mmm - det är nu man ibland kan hitta liljelök till reapris i plantskolorna. Jag fyndade några Lilium Regale vid adventstiden, men då hade marken här inte frusit än, och det var lätt att gräva ner dem. I går kupade jag de flesta rosorna, och har planer på att klä in stamrosorna, för jag tror det är dags för det nu i min varma zon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon