helenaberggrund
19-10-2008, 19:30
Hej,
Har hela sommaren varit på jakt efter plantor av vitpytta i alla plantskolor i Uppsala, utan resultat. Här om dagen passerade jag dock en koloniträdgård där blomman jag söker växte. Jag var fräck nog att plocka åt mig 3 - 4 frökapslar (av de drygt 4000 som fanns), trots att jag inte riktigt vet om det är ok att göra så eller inte. Nåväl. Nu till min fråga. Hur ska jag bära mig åt för att få dessa små fröer att bli till plantor nästa år. När ska de sås, hur, varmt, kallt, täckning etc.
Jag hoppas att någon har några råd att ge mig, för jag älskar verkligen denna vackra växt.
mvh
Helena
Eva 33c
19-10-2008, 19:43
Vitpyttan tillhör de lätta perennerna att så. I våras sådde jag frö till dubbel vitpytta den 9 mars inomhus. Det tog 5 dagar så hade de tittat upp. Dessa plantor hann tom blomma lite grann redan denna sommar. Men sår man så tidigt som i början på mars bör man nog ha möjlighet att ge tilläggsbelysning (=lysrör) under tillväxten. Annars kan man så nån månad senare och då kan nog fönsterljuset faktiskt räcka till om det kniper. Sen avhärdar man plantorna framåt maj-juni och låter de bo ute. Man kan ju så i krukor på våren som får stå ute direkt också. De gror de när temperaturen räcker till och man behöver inte bekymra sig om avhärdning och sånt. Att så direkt i rabatten går bra i teorin, men i praktiken brukar det vara svårt att skilja de små plantorna från nygrott ogräs, och så sår man alltid för tätt och måste gallra bort .
Allmänt så sår jag "alla" frön i en kruka med såjord. När de sedan fått ett par riktiga blad så skolas de om en och en i varsin kruka med plantjord. Nästa steg blir ut i rabatten. Jag täcker tunnt, för det mesta med vermiculit men jord funkar bra det med. Håll sådden fuktig.