Full version: SOS vad gör jag
lissa
Hej, Som jag skrev, en bit gick av när jag pillade lite på jorden ( med en stor handske) just där den föds, och antagligen tog jag med handsken utan att märka det, och en bit ramlade alltså bort...väldigt liten , men jag vill inte att den går förlorad.
Jag hade klippt ner den totalt i slutet av Sep ser jag av korten jag tog då, och nu har den börjat växa ordentligt, ( ska sätta in kort på hela växten nästa gång)
Nu undrar jag vad som är bäst ( påminner er om att jag inte är bra på sticklingar) sätter jag den i vatten eller jord ?
Den har en liten pyttesko , eller vad det kallas, och jag vet inte om det gör till eller från i det här läget, men om ni klickar på bilden kanske det syns bättre än vad jag kan berätta. Hoppas att ni kan hjälpa mig..
Det är en Viticella... confused.gif
[attachment=26162:DSCN7417.JPG][attachment=26163:DSCN7415.JPG]
octachoron
Jag har bara lyckats med att rota klematisticklingar i jord, INTE i vatten.

Håller på med att få ett oavsiktligt avrivet toppskott från en clematis tangutica (gullklematis) att rota sig.
Jag tog en skarp kniv och skar av skottet precis under nedersta noden (bladfäste) för att få en bättre snittyta.
Sedan satte jag sticklingen i en kruka med såjord och vattnade väl, täckte sedan jordytan med grövre sand för att behålla fuktigheten i jorden.
Hela krukan placerades sedan i ett miniväxthus i rumstemperatur, detta för att det inte ska avdunsta för mycket vatten från sticklingen.
Nu är det bara att hoppas på det bästa.

Kanske ska nämna att toppskott av klematis inte rekommenderas att ta sticklingar av, de anses för veka att klara sig:-(

Lycka till!
lissa
Tack för beskrivning och hjälp. Jag ska oma ihåg det till nästa gång. Tyvärr så var den alldeles slapp och död i morse när jag kollade upp glaset där jag hade satt den i väntan på råd. Den var antagligen alldeles för vek och färsk för att orka med delningen från plantan. Jag tippar att den kanske hade tittat fram för 2-3 dagar sedan, så om du säger att dom är svåra öht, då är det inte så konstigt att den strök med..tråkigt, men på sätt och vis är det bättre att det hände innan jag började att hoppas på att det skulle lyckas..Tack igen, och lycka till med din stickling smile.gif
Bassam
det är bästa tid för att öka rota sticklingar VÅR.
H:Bassam
lissa
Tack för ditt svar Bassam, men i mitt fall var det en bit som ramlade av av misstag, men den var så ny att den ine orkade många timmar utan sin "mamma" och den dog väldigt snabbt..
Bassam
nästa gång om händer samma sak , du kan direkt sätta den i en kopp vatten , tills du kan bestämma vad du ska göra med.
OBS: på den här rummet försöka vi ge snabb svar .
H:BASSAM
CillaM
CITAT (lissa @ 24-10-2008, 22:48) *
Tack för ditt svar Bassam, men i mitt fall var det en bit som ramlade av av misstag, men den var så ny att den ine orkade många timmar utan sin "mamma" och den dog väldigt snabbt..

Jag bröt av några av misstag och satte dom direkt i en kruka med såjord. Nu har jag växthus, det kanske underlättade, men sticklingarna rotade sig. Vår, sommar och ev. tidig höst verkar då funka med att ta sticklingar från clematis.
lissa
Jag tror at min stickling var alldeles för ung, den hade nog varit ovanför jarden 1 eller högst 2 dagar, så den var alldeles ljusgrön, och nästan slak när den kom in från balkongen. Hade den varit någon vecka gammal kanske det hade gått..Hoppas att dina fortsätter att trivas i sitt växthus... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon