Full version: amaryllis
boxer2
hur förvarar man sin amaryllis över sommaren, när den har slutblommat?
hur och vad gör man då?
tepa
Hej

Jag har haft den ute på altanen under tak, vattnat som en vanlig krukväxt, en liten skvätt en gång i veckan. Näring varannan vecka. Nu när det varit nära noll grader på nätterna har jag tagit den mörkt och frostfritt, slutat vattna, så den får vissna ner. Näringen ska tillbaks till löken. Inte klippa bladen alltså. Sen närmare jul tar jag in den och väntar på blomning i januari, kanske, med lite tur. Vattnas igen en skvätt varje vecka och näring varannan. Köpte den ifjol och den blommade vid nyår. Sen blommade den en gång till i januari. Men nu när den har ett år på nacken kommer den knappast att blomma till jul.

Hälsn Tepa
ingrid fuxwall
Mina stod inne från det att de blommat fram tills dess jag satte igång växthuset och där stod de över sommaren.

Den första blommade i september och nu blommar nummer två. Resten står i källaren och blommar förhoppningsvis till årsskiftet.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon