Full version: Ny tvättmaskin
Bee
Igår söndag gick tvättmaskinen sönder. Den var 9 år så det var väl inte helt oväntat. Men det som gick sönder var dörrhandtaget och inte själva maskineriet! Jag hade ett berg av tvätt och första omgången var klar och skulle plockas ut. Så fick jag handtaget, en lite plastbit egentligen, i handen. Vi kom snabbt fram till att det var inte värt att skicka efter reparatör som tar 1500 bara för att komma så det blev en tur till en söndagsöppen affär.

Nu står en ny maskin på plats, en Whirlpool blev det denna gången. Jag har inte varit överdrivet förtjust i det märket men priset var bra och säljaren var duktig och pekade på för- och nackdelar med de olika märkena vi tittade på.
Det har uppenbarligen hänt något på tvättmaskinsmarknaden på de 9 år som gått sen sist. Tex kan de flesta maskinerna ta upp till 7 kg tvätt. Med samma yttermått som de alltid haft. Jag frågade säljaren hur det går till och hon sa något om ny teknik.
Jag körde tre maskiner igår kväll och nu vet jag vad som fått ge vika till förmån för mer tvättgods. Isoleringen! Milde vad högljudd maskinen är! Motorn har ett vinande ljud men det tror jag är Whirlpools signum. Men centrifugen! Huu vad den låter! Jag har aldrig känt behov av att stänga dörren till grovköket av ljudskäl men nu gjorde jag det.
Och den här maskinen skall vi leva med i många år. Hoppas jag trots allt, för det är ett himla bök att trixa in den i vårt lilla grovkök där det är millimeterpassning för få plats med allt.

Är det någon mer här som har Whirlpool? Vad säger ni om ljudnivån? Är ni nöjda för övrigt, tvättresultat osv (så dags att fråga nu biggrin.gif )
Gillan
Jag har inte Whirlpool, men en ganska ny Husqvarna, också 7 kg:s. Det låter också helt katastrofalt när den centrifugerar om jag har på full centrifug, 1400v/minut, har jag däremot på 700 eller 1000 är det en stor skillnad på ljudnivån och det duger väldigt bra.

Du kanske också kan testa något sånt?
blomkronan
Hej Bee
Jag jobbar som försäljare på tvättmaskiner (vittvaror) Så jag kan nog hjälpa dig att svara på dina frågor men tyvärr så har du använt maskinen och då kan man inte lämna tillbaka den...

Jag behöver veta var du köpte den samt vilket modellbeteckning den har och pris, hur många sentrifug varv har den?

Whirlpool har fabriker i usa och polen. I polen tillverkar dom "billiga" maskiner och som du säger så måste tillverkaren ta bort en del på billiga för att dom ska bli billiga och det kan mycke väll vara isoleringen...
Jag rekomenderar aldrig en whirlpool om det kommer in en kund som vill ha råd, dom säljer jag bara om kunden envisas med att han ska ha en men jag avråder alltid. Man måste ju tänka på vad maskinen ska göra och det är att tvätta våra kläder... i en tvätt kan man stoppa in kläder för ett värde av 1500:- om inte mera! Det är ju där vi har den största kostnaden och dom vill man ju vara rädd om...

Du kan prova med att sätta vibrationsdämpare under maskinen små runda gummiklossar som du sätter under fötterna, dom kan du nog köpa där du köpte maskinen.

Några små tips till er andra som ska köpa ny tvättmaskin.

Sentrifug varv antalet säger mycke... ju fler varv den klarar, ju starkare är den uppbyggd, Så en maskin på endast 1000-1200 behöver inte så starka delar, och man slitter ut den ganska fort!!!

//Mari
Bee
Om jag minns rätt så är modellbeteckningen 7837 med tre bokstäver framför...Wxx någonting. Den kostade 5995 vilket väl är ett medelpris. Det fanns betydligt dyrare men också betydligt billigare maskiner. Den kan centrifugera upp till 1600 varv men oljudet var gräsligt. Jag skall testa som Gillan föreslog och välja lägre hastighet.
Jag skall också kolla det där med gummifötter. Vi fick justera ena benet för att få det rakt och det såg ut som en gummifot men helt säker är jag inte. Något måste dock göras för tvättmedelsburken och sköljmedelsflaskan hoppade iväg när centrifugen drog igång. Vi har torktumlaren ovanpå tvättmaskinen av platsskäl.

Jag tittade på den lilla skylten för att skriva upp serienumret (har visat sig vara bra att ha uppskrivet i manualen, inte bara för tvättmaskiner) och där stod att den är tillverkad i Italien. Zanussi-fabrik månne? I så fall är den säkert helt ok kvalitetsmässigt för Zanussi har alltid legat i mittfältet och tillverkat vitvaror som håller i många år. Inget för sk "märkesbögar" men väl för den prismedvetne. Vår torktumlare är just en Zanussi kondenstork och med 9 år på nacken är den helt suverän.

Det där med priset. I broschyren som låg i brevlådan och på stora skyltar i affären stod det 5.995:- i stora bokstäver och med mindre bokstäver stod det "har kostat 7.995:-. Jag frågade säjaren om den har sålts för det högre priset (man är väl misstänksam!) och då sa hon att "det vet jag inte, det är en ny modell och vi har bara sålt den en månad" ! Där fick man återigen bekräftat att det pris man betalar är det "rätta" priset och att något kap gör man sällan.

Edit: Modellen heter nog 7837 och inte 8737 som jag skrev först.
*Stintan*
Jag har en Whirlpool, dock en något mindre och toppmatad. Bor i lägenhet och den står i mitt lilla badrum. Jag är mycke nöjd med den och tycker inte att den låter speciellt högt. Det är väldigt lyhört här men stänger jag dörren så hörs den inte alls, det enda som hörs är när den centrifugerar för då tjuter det lite.
blomkronan
CITAT (Bee @ 20-10-2008, 11:06) *
Edit: Modellen heter nog 7837 och inte 8737 som jag skrev först.

Modell nr har jag inte kollat upp jag är hemma idag. Men...
En maskin för 5995:- och 1600 varv tillverkad i italien... ska vara en bra maskin. Dom har modeller tillverkade i polen med 1200 varv för ca 3000:- jag var rädd för att du hade köpt en sån!

Att dom låter när dom centrifiguerar är normalt, det gör alla maskiner.

Annars har whirlpool en alldeles egen uppbyggnad av trumman den går som i kullager runt trumman, myckt bra hållbarhet. Dom andra snurrar på en axel.

Har du 1600 är det en stark maskin. Men som du säger använd inte 1600 var varje gång!!

800 varv syntetkläder (dom suger inte åt sig så mycke vatten)
800 varv på jeans. Dom koster 1500:- minst vid inköp och kör du dom i 1600 varv slitter du ut dom lika mycke som en månads användning, bättre att det tar lite längre tid vid torkningen.
1200 varv använder man på bomull/blandad tvätt
1600 bara lakan och handukar.

Då håller både maskinen och kläderna längre... yes.gif

(Whirlpool har fabriker överallt i värden men dom flesta tillverkas i usa och polen)

Dom flesta tvättmaskinerna har kolmotorer, det är oftast den som tar slut först, det man ska tänka på när man har en kolmotor i maskinen är att den inte mår bra av att köra maskin efter maskin, den behöver vila (kalna) imellan ca en timme innan man sättter på en maskin igen. Då håller dom längre...
Det är tex LG och Miele som har kolfria motorer.
//Mari
Bee
Tack för infon! Skall komma ihåg det där med vad som bör centrifugeras på vilket varvtal. Det var verkligen nyttig info! Och det skonar inte bara kläderna - det skonar nog också öronen biggrin.gif

Det var också kul att lära om det där med kolet. Vår förra maskin, Selectro, hade kolfria borstar eller vad dom nu kallade det. Det var deras största säljargument. Jag fattade aldrig vitsen eftersom jag inte visste vad det var bra eller inte bra för. Trist bara att dom valde att ha ett så klent handtag på luckan!
blomkronan
CITAT (Bee @ 20-10-2008, 17:04) *
Tack för infon! Skall komma ihåg det där med vad som bör centrifugeras på vilket varvtal. Det var verkligen nyttig info! Och det skonar inte bara kläderna - det skonar nog också öronen biggrin.gif

Det var också kul att lära om det där med kolet. Vår förra maskin, Selectro, hade kolfria borstar eller vad dom nu kallade det. Det var deras största säljargument. Jag fattade aldrig vitsen eftersom jag inte visste vad det var bra eller inte bra för. Trist bara att dom valde att ha ett så klent handtag på luckan!

Har du kvar din gamla maskin den har nog ett bra andrahandsvärde... lägg ut en anonns på blocket kanske någon kunig kan byta handtaget själv..

Kolmotorerna är som en "blyertspenna" till slut tar kolet slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon