|
Har en tonåring som jämt är förkyld (virusinfektioner). Tröttande och skolan blir lidande.  Finns det någon Klok Gumma/Gubbe på Odla som har något tips hur man stärker immunförsvaret?
blomkronan
20-10-2008, 16:04
Ett gamalt knep är ju vitlök. Man luktar ju inte så gott men är han/hon ändå hemma från skolan så kan ni ju prova. C-vitaminer. I havtorn finns det mycke c-vitaminer. Om ni tycker om grönt te, köp med havtorn i och blanda i honung. Honungen förstärker antioxidanterna, mineralerna och vitaminerna. Jag brukar köpa av leverantören Karls kaffe, Kustfägring heter blandningen den smakar inte så mycke "hö" den är helt ok...
lycka till
Hmmm jag såg på tv4 nyheterna deras morgon program om massa huskurer, där fanns ju vitlök och whiskey med ni kanske kan kolla det på nätet har för mej det gick i torsdags på morronyheterna
Tack "blomkronan": Det teet ska genast införskaffas.  Samt c-vitamin och vitlök. "Pjater": Kollade in TV4 på webben. Margareta Winberg rekommenderade vitlök i öronen och en yllemössa på. Det skulle jag vilja se.  Ingefära låter Ok men whiskey har jag hört ska ha andra effekter...
blomkronan
20-10-2008, 16:48
Vitlök i öronen på en tonåring...  skulle inte tro det!!! Ett annat sätt är att syresätta blodet, snabb promenad med armarna flaxande fram och tillbaka!
ängsvädd
20-10-2008, 17:59
Vad äter han för kost? Mycket frukt o grönsaker är immunförsvarshöjande, helst kravmärkt.
"blomkronan": Går det lika bra med disco?  Headbanging är kanske för kraftig medicin?
Bra kostvanor,motion,undvika stress,god sömn,lära sig slappna av (yoga),vara ute i friska luften då stärker du ditt immunförsvar med enkla medel.
Vegetarian (med B12-tabletter), stressigt-ja, god sömn-nä, har prövat yoga-gillar det. Motion-gärna gym och löpning men är så ofta sjuk att det blir ingen regelbundenhet, tyvärr. Tack för alla tips!
ängsvädd
20-10-2008, 18:48
Motionera ska man nog inte göra om man har virusinfektioner - promenader utan att överanstränga sig skulle jag tro.
Försöka variera den vegetariska kosten mer. Kanske börja äta fisk o skaldjur?
Minskad stress o ökad sömn - ja, jag vet, det är inte lätt.
Som 20-åring var jag väldigt ofta förkyld. En läkare på ett privatsjukhus i Göteborg gav mig en spruta gammaglobulin och recept på ett par sprutor till, som en annan läkare på vårdcentralen i min hemkommun skulle ge mig efter ett tag. Dosen var enorm
Efter det var jag inte förkyld en enda gång på flera år.
Red Top
20-10-2008, 18:51
Klippte ur det här från en tidigare tråd om förkylning, som jag svarade i.
" Jag tror inte heller att man kan bli frisk av diverse huskurer när man väl är förkyld.
Ingefära, citron och honung tror jag dock på. Har i 2 års tid, dagligen, druckit grönt te(går bra med annat oxå) med c:a en msk riven färsk ingefära, 2-3 msk pressad citron och en rejäl klick honung.
Började med det när någon sa att det kan lindra reumatiska besvär, som jag har.
Huruvida det hjälper mot reumatismen vet jag inte, eftersom jag samtidigt tar skolmedicinska bromsmediciner. Däremot har jag inte varit förkyld en enda gång under två år. Trots att många i min omgivning varit drabbade.
Förr var jag jämt förkyld, eftersom jag har kraftigt nedsatt immunförsvar.
OBS! Teet får inte vara skållhett när man har i honungen. Då förstörs vissa ämnen i den.
Det är dock med huskurer som med skolmedicinen. Alla blir inte hjälpta av samma sak.
Platinum
20-10-2008, 19:30
Och ni har varit i kontakt med läkare gällande den kroniska förkylningen? Kanske är det så att sonen reagerar på något i kosten eller i omgivningen, så att det som verkar som en virusförkylning egentligen är överreagens mot något?
Annars så tror jag på att äta starkt kryddad mat (vitlök, chili, ingefära osv), varva att äta/dricka varmt och kallt, vila varvat med röra sig lagomt. Inte vistas bland andra människor för fort, nedsatt immunförsvar gör en mer mottaglig.
Oj, så mycket tips man får.  Jo, vi har varit hos läkare. Vi varierar nämligen de "vanliga" förkylningar med halsfluss.  Visst har jag frågat om det finns något att göra men nej, det är alldeles normalt... Gammaglobulin tror jag inte är möjligt att få, då måste man nog ha en immunbristsjukdom. Brukar försöka med fisk, lax kan gå an.
Finns det koffeinfritt grönt te? Jag tål inte koffein.
Platinum
20-10-2008, 20:23
CITAT (faith @ 20-10-2008, 21:13)  Finns det koffeinfritt grönt te? Jag tål inte koffein. Grönt te innehåller nog oftast koffein. Rött te är däremot koffeinfritt och finns smaksatt på olika vis om du har tillgång till en te/kaffebutik typ Kahls.
CITAT (mojan @ 20-10-2008, 21:01)  Gammaglobulin tror jag inte är möjligt att få, då måste man nog ha en immunbristsjukdom. Det hade inte jag. Var "bara" förkyld väldigt ofta. Det kostar inget att fråga - gammaglobulin gjorde susen. Jag lovar.
Bästa sätten jag känner till att stärka immunförsvaret är att få många sjukdomar (t.ex. jobba på dagis) och att aldrig någonsin använda penicillin.
Anki på Öland
20-10-2008, 22:32
Omega-3 och D-vitamintillskott sägs skall kunna hjälpa mot dåligt immunförsvar. ANki
CITAT (Azur @ 20-10-2008, 21:59)  Bästa sätten jag känner till att stärka immunförsvaret är att få många sjukdomar (t.ex. jobba på dagis) och att aldrig någonsin använda penicillin. Varför skulle en låg antibiotika användning och högt imunförsvar vara kopplat? Antibiotika använder man till bakterier och itne allmänt bara för man är sjuk. Dessutom tycker jag att antibiotikaanvändningen är alldeles för hög, vi vill inte få fler resistenta stammar av MRSA! Jag känner mer att immunförsvaret lättare kan försvara sig mot virussjukdommar som det tidigare har bekämpat eller tror sig bekämpat (tex genom vaccinering) Men vet inte hur det är i frågan om bakteriersjukdommar, G+ som G-, om de stärker immunförsvaret. Dessutom en person med nedsatt immunförsvar ska ju inte se till att bli sjuk, men lär säkert bli det om man inte har tillräckligt immunförsvar ändå. Men skit samma. Man kan läsa om antibiotikaresistens på http://www.apoteket.se/rd/d/6242Men apoteket har ett bra piller som stärker immunförsvaret, just vid förkylningar, Esperitox, skitbra! http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopo...on=showProdInfo
CITAT (Tobb @ 20-10-2008, 23:48)  Varför skulle en låg antibiotika användning och högt imunförsvar vara kopplat? Men det är det. Vid kortvarig användning är effekten lika kortvarig, men när man tagit antibiotika under lång tid får man också nedsatt immunförsvar under lång tid. Olika antibiotika har också olika effekt. Annat som också sänker immunsystemet, dvs gör en mer mottaglig för infektion, är t.ex. stress, hård fysisk aktivitet, sömnbrist, depression, och näringsbrist, men effekten är svårkvantifierbar och individuell. PS: namnet "penicillin" används i dagligt tal som en informell benämning på antibiotka. Du verkade inte känna till det.
blomkronan
20-10-2008, 23:42
CITAT (mojan @ 20-10-2008, 19:00)  "blomkronan": Går det lika bra med disco?  Headbanging är kanske för kraftig medicin?  Om discot är utomhus undvik Headbanging...  CITAT (Red Top @ 20-10-2008, 19:51)  Klippte ur det här från en tidigare tråd om förkylning, som jag svarade i.
OBS! Teet får inte vara skållhett när man har i honungen. Då förstörs vissa ämnen i den. [/i] Håller med, men vill tillägga att grönt te skall bryggas i 70 max 80 gradigt vatten, även det gröna teet blir "skadat" i varmare vatten.
CITAT (Azur @ 21-10-2008, 00:33)  Men det är det. Vid kortvarig användning är effekten lika kortvarig, men när man tagit antibiotika under lång tid får man också nedsatt immunförsvar under lång tid. Olika antibiotika har också olika effekt. Annat som också sänker immunsystemet, dvs gör en mer mottaglig för infektion, är t.ex. stress, hård fysisk aktivitet, sömnbrist, depression, och näringsbrist, men effekten är svårkvantifierbar och individuell. PS: namnet "penicillin" används i dagligt tal som en informell benämning på antibiotka. Du verkade inte känna till det. "For delayed hypersensitivity and the natural killer-cell activity the number of statements is too small for any single antibiotic to be conclusive. There are three markedly immuno-enhancing antibiotics (imipenem, cefodizime and clindamycin) and eight markedly immuno-depressing antibiotics (erythromycin, roxithromycin, cefotaxime, tetracycline, rifampicin, gentamicin, teicoplanin and ampicillin). "Vad jag får ut av de sista raderna i sammanfattningen är att det finns både och... Men att det inte finns några slutgiltiga fakta som kan berätta sanningen. Även om de flesta av testerna är in vitro borde man få någorlunda resultat? Jag kan dock inte öppna den andra länken. Jag vet att penicillin är det vardagliga namnet på antibiotika, men det är lite som att säga smör om margarin, eller kanske grönsak om gurka (även om de flesta är gröna) Med penicillin sker egentligen "bara" inhibition av cellväggssyntes, och när cellerna försöker växa ändå kommer de att spricka. Så det fungerar bara på vuxna celler, inte på färdigvuxna celler. Även om alla förstår vad man pratar om, så blir man lite insnöad när man pluggar! Likt en datortekninker som förstår någon som säger att internet inte fungerar, när användarens dator inte har uppkoppling mot nätet. Dock fungerar internet lika bra för det, och inte alls är paj...
ängsvädd
21-10-2008, 17:54
Jag vill bara lägga in en liten varning ang. rådet med D-vitamin - det är ett fettlösligt vitamin, kan alltså inte kissas ut utan det lagras i levern - det är farligt att överdosera och det är lätt hänt när man tar det via kosttillskott.
Dito Verde
21-10-2008, 20:28
Jag vill komma med två inlägg
1. Ett mycket bra och sedan sekler beprövat sätt att stoppa onödig smittspridning är att ha en god handhygien. Särskilt viktigt att tvätta händerna innan man äter, särskilt när man äter med händerna typ frukt, macka etc. Det är händerna som är våra allra största smittspridare. Det är få smittämnen som svävar långt och länge i luften. Våra vanligaste förskylningsvirusar faller ganska snart ner efter en hostning eller nysning. (fast står man precis framför så är risken stor så klart)
2. Antibiotika kan visst sänka immunförsvaret. Vi är fulla av bakterier över hela kroppen. Bara i vår tarm har vi fler bakterier än celler i kroppen. Då förstår man hur viktiga de är för oss. Vår normalflora av bakterer är ett oerhört viktigt skydd mot infektioner. De ser till att inga "inkräktare" kommer och breder ut sig. En stabil normalflora är det bästa vapnet vi har mot fiender. Antibiotika är toppen när det behövs, men oftast blir normalfloran rubbad av kuren. Många av våra goda bakterier stryker ju med. Vips har vi en instabil normalflora. Efter ett tag är den uppbyggd igen men under tiden kan vi vara mera infektionskänsliga.
Vi bygger upp vår normalflora genom att stöta på bakterier under vår barndom. Ju tidigare desto bättre. Vi behöver altså våra vardagsinfektioner som barn. MEN... vi behöver inte fler än nödvändigt. Det måste finnas en balans. Vi vill inte ha det som i början av seklet när barnadödlighet var jättestor av vad man idag ser som bagatellinfektioner.
Handtvätt är drför en mycket effektiv, billig och enkel åtgärd.
/p
Jag har läst och lärt.  Det sista rådet från Dito Verde kom jag själv också på tidigare idag. Handtvätt ofta samt inte bita på naglarna eller peta i näsan (dvs vidarebefordra ev förkylningsvirus och annat till slemhinnorna.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|