Söttok06
Dels för att skydda lökarna som jag satte mot kylan och fick för mig att löven bryts ner av maskar och blir till jord så smångom.

Kan jag använda löven att täcka på marken för att hindra att ogräset tittar upp. Tänkte på de ställen jag redan täckt med tidningar? Och ovanpå det lite blandad gödsel? Måste gödseln vara brunnen om jag ska göra det? Jag vill ju inte ha mer ogräs i vår än det redan är.
KURT
Har du tillgång till löv och gödsel så kan du täcka med det, du kommer att förlora endel näring, men det är nog inget större problem. Man brukar dock ofta ta bort det som återstår av löven i rabatterna till våren, så att vårblommorna lättare kommer upp.
Söttok06
Varför försvinner näringen? Och ska man lägga lite gödsle ovanpå löven? Är det för att de ska förmultna snabbare?
Till våren städare jag undan allt som inte förmultnat tänkte jag, som jag ändå brukar göra med det som faller ner från intilligande träd och buskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon