Tullia
Om man nu ska fröså avenbok själv, (Som expriment, innan man ger upp - och köper plantor.) är det bara att börja traska runt och se om man hittar ett uppvuxet avenbokträd (...) och sedan återkomma vid lämplig årstid och plocka fröer? De måste ganska snabbt i jorden va? (Det går inte att skicka efter på grund av detta?)

Var ska man lämpligen leta? När?

Någon i Tullingeområdet som har något tips? coolgleam.gif
KURT
Frågan är väl bara om de sätter frö så långt norrut? Dessutom finns ju avenbok främst som häckväxt så långt norrut, och de lär väl också sätta frö sämre än vildväxande träd, men i södra Sverige bör det inte vara något problem att fröså avenbok:

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/Temp...e____19274.aspx
Tullia
Hmmm, sätter den bara frö i zon 1 då typ?

Om man då skulle hitta någon avenbok i en park i Malmö, så får man ta och plocka dem vid rätt tidpunkt och sedan snabbt ta sig upp till sin zon 3 och plantera. Sedan gäller det då att vara extra försiktig med dem när de gror. Skapa en extra gynnsam zon i trädgården typ.

Det känns som om det blir många om och men... Men kul att spekulera!

(PS: Länken funkade inte.)
KURT
Den sätter fröer säkrare i zon I, men den sätter fröer i zon II också. Och avenbok är ju ett vildväxande träd .

Tullia
Oj, oj!

Med tanke på den omständiga processen vid frösådd kan man knappt tro att trädet överlever själv ute i naturen! rolleyes.gif

Tanken att själv så känns mer och mer absurd, men kan inte låta bli att lockas...

Tack för dina svar.

Om jag lyckas hitta en avenbok kanske jag gör ett "halvhjärtat" försök med lätta sneglingar åt frösåddsbeskrivningen. Går det så går det.
KURT
Behandlingen som beskrivs ovan, är bara för att man skall få optimal sådd om man sår stora mängder. Det går utmärkt att härma naturen, och bara så färska frön nu på hösten, men det tar oftast lång tid innan de gror. Köper man barrotsplantor så kan man få dem för 15-30 kr/st.
Solstorm
Känner du ingen som du kan få ta sticklingar av? Jag har sticklingsförökat dem utan problem, tar man stora sticklingar så går det ju mycket fortare att få rejäla plantor. Att föröka själv är ju det som är roligt. Inte blir man en snålfia för det.
Myosotis
Men alltså jag bor i zon 3 och jag har en avenbok och det blir massor av frön på den! Vissa år kommer det upp en massa bebisar i rabatterna som jag måste ta bort. Du kan få frön av mig om du vill (reservation för att där kanske inte är något i dem, har inte kollat faktiskt, men det var ju sen frost).

Vet inte om de måste komma i jorden fort, men det är ju bara att testa.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 21-10-2008, 19:19) *
Vet inte om de måste komma i jorden fort, men det är ju bara att testa.

Efter vad jag förstår tål dom att torka, så det är nog inte väldigt bråttom
Tullia
KURT: Jo, jag misstänkte att naturen tog det lite coolare... flirting.gif
Med lite överslagsräkning kommer jag fram till en summa på ca 10 000:- i vår trädgård bara för avenboken. Tror jag ska ge frösådd en chans ändå.

Solstorm: Wow, så det går? Då är jag villig att göra ett försök ändå. Får spana in någon häck i grannskapet och snacka in mig med ägarna, sedan får jag återkomma med frågor här. Ingen dör ju av att testa. Vilken månad ska det ske?

Myosotis: Jag vill jättegärna ha fröer av dig! Jag vet inte om det är för sent i år - annars nästa år. Vi får komma överens om något sätt. (Jag kanske skickar dig ett vadderat kuvert o d?)

Huggorm: Bra, tack!

Tack, alla, för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon