Full version: Snart halloween :)
Sidor: 1, 2, 3, 4
skogstroll
CITAT (Wilmer @ 24-10-2008, 22:39) *
Pumpasoppa är min favorit, men i år no.gif Fast jag tror jag frös in lite pure så någon omgång kan det bli. Det var nog för kallt eller något i somras, hårt när man är van att vara "över" självförsörjd, jaaaa.

ja jag fick inga bra pumpor själv (de blev mest dekoration) men fick två smarriga pumpor av grannen varav den ena blev rostade pumpakärnor + pumpasoppa och den andra blir dekoration smile.gif
Grå
*morr* De gör gasbinda av alldeles för hög kvalitet nu för tiden... det är mer som bandage ju.
Nu har gjort första omgången spöken, men som sagt, gasbindan var för tjock för att det skulle bli riktigt bra och så gjorde jag för korta armar.
Jag ska se om jag hittar tunnare variant på måndag och prova en gång till. Om stärkningen blir bra vet jag inte, jag hittade ett recept på 4½ dl florsocker och 1½ dl vatten och så koka det tills det blir genomskinnligt.
Inte vet jag hur länge det dröjer innan det torkar, men jag hoppas att det gör det innan hundarna äter upp dem rolleyes.gif

[attachment=26408:Spöken_1.JPG]
Grå
CITAT (*Stintan* @ 24-10-2008, 21:40) *
giggle.gif Behövs det fler häxor hos dej? Jag har ju gjort mitt redan men jag tycker det är kul att se vad andra gör så kan jag tipsa mina kära döttrar sen. Förresten så såg jag Martha på TV idag när hon gjorde en urläcker stoooor spindel.

På tal om spindlar Stintan... vad sägs om en ytterdörr som denna? wink.gif

[attachment=26410:Spindlar.jpg]
Martha Stewarts Aracnophobia

Den dörrskylten skulle passa fint hos mig året om biggrin.gif
Monaxe
Hmm, mina spöken ser mest ut som en hög med gasbindor som råkat hamna lite snett...

Ett tips, fråga efter gas VÄV inte gasbinda, väven är mycket tunnare och ska inte vara elastisk.

Jag gjorde stärkelse på måfå av potatismjöl....hade nog kunnat stärka vartenda lakan och varenda duk jag äger och har med den satsen!

Värst var att få rent köket efteråt från alla klumpar av geleliknande potatismjöl...

Men kul var det, och nu står 2 stycken lite krymplinglika spöken på mitt matbord och försöker skrämmas.... sweatingbullets.gif
Grå
CITAT (Monaxe @ 25-10-2008, 17:49) *
Ett tips, fråga efter gas VÄV inte gasbinda, väven är mycket tunnare och ska inte vara elastisk.

....ooops... blush.gif

Jag var MYCKET tydlig på apoteket idag att jag ville ha gasbinda... dåså. biggrin.gif
blomkronan
Anton wacko.gif Alfons... Jag snurra till det dunno.gif Be Alfons om ursäkt det var inte meningen att såra honom kram2.gif

Vilka finna spöken, jag har massor med gardiner som ligger på vinden det kan nog bli ett och annat spöke av dom thanks.gif för tipset. Använde du ståltråd under?

Jag måste få dela med mig av var jag gjorde förra året. Jag var ut och skaffa grenar som jag satte över köksbordet. I den satte jag en ljusslinga med små, små ljus. Klippte ut spöken i vitt paper och fladdermöss av svart papper och med sytråd hängde upp dom i trädet drog lite spingelnät över grenen. Det blev succé hos gästerna... naughty.gif Jag lätt grenen hänga kvar ända till påsk... giggle.gif fast utan spöken.. bara ljusslingan. Till påsk hängde jag påskägg och en massa fjädrar. Tyvärr hade jag ingen kamra då, så det finns inga kort, tyvärr.
Grå
CITAT (blomkronan @ 25-10-2008, 18:33) *
Anton wacko.gif Alfons... Jag snurra till det dunno.gif Be Alfons om ursäkt det var inte meningen att såra honom kram2.gif

Vilka finna spöken, jag har massor med gardiner som ligger på vinden det kan nog bli ett och annat spöke av dom thanks.gif för tipset. Använde du ståltråd under?

Jag måste få dela med mig av var jag gjorde förra året. Jag var ut och skaffa grenar som jag satte över köksbordet. I den satte jag en ljusslinga med små, små ljus. Klippte ut spöken i vitt paper och fladdermöss av svart papper och med sytråd hängde upp dom i trädet drog lite spingelnät över grenen. Det blev succé hos gästerna... naughty.gif Jag lätt grenen hänga kvar ända till påsk... giggle.gif fast utan spöken.. bara ljusslingan. Till påsk hängde jag påskägg och en massa fjädrar. Tyvärr hade jag ingen kamra då, så det finns inga kort, tyvärr.

Ingen fara, Alfons delar gärna ett ben eller två med dig, trots missförståndet wink.gif

Nu är det jag som får tacka dig för tipet! En snygg gren av exempelvis körsbär, ek, en eller annat vackert trädslag måste ju vara helt ljuvligt att hänga över bordet och dekorera efter säsong! Jag är så dödligt trött på mina smide- (metallslöjd) ljuskronor...
Ramred
CITAT (Grå @ 25-10-2008, 17:15) *
*morr* De gör gasbinda av alldeles för hög kvalitet nu för tiden... det är mer som bandage ju.
Nu har gjort första omgången spöken, men som sagt, gasbindan var för tjock för att det skulle bli riktigt bra och så gjorde jag för korta armar.
Jag ska se om jag hittar tunnare variant på måndag och prova en gång till. Om stärkningen blir bra vet jag inte, jag hittade ett recept på 4½ dl florsocker och 1½ dl vatten och så koka det tills det blir genomskinnligt.
Inte vet jag hur länge det dröjer innan det torkar, men jag hoppas att det gör det innan hundarna äter upp dem rolleyes.gif

[attachment=26408:Spöken_1.JPG]

Tycker inte alls du ska morra åt dina spöken, dom ser kanonfina ut!
Grå
CITAT (Ramred @ 25-10-2008, 18:47) *
Tycker inte alls du ska morra åt dina spöken, dom ser kanonfina ut!

Morrar bäst som morrar högst du vet, lika bra att sätta dem på plats direkt... wink.gif
Tack för komplimangen, men de blev ju inte som jag tänkt mig, eftersom jag använde fel material. Vill ha dem lite skirare liksom... Men är det bara så att stärkelsen funkar som den ska så går de ju att använda smile.gif
*Stintan*
Jamen Grå du är ju bra på att göra skyltar så en sån fin som på bilden kan du säkert åstadkomma. Urläcker dörr förresten.

Och så tycker jag att dina spöken ser alldeles jättefina ut så de så.
DragonLady
Ja de blev jättesöta tummenupp.gif jag håller på med ett pärlspöke giggle.gif
Grå
CITAT (DragonLady @ 25-10-2008, 21:06) *
jag håller på med ett pärlspöke giggle.gif

pärlspöke.... bilder fordras både på den och på Monaxes hemsökta matbord! smile.gif
Du kanske skulle göra ett spöke i slipade swarowskikristaller och döpa henne till Miss Monroe? wink.gif
Monaxe
Japp, här kommer bildbevis på mina MYCKET vingliga spöken, hade för mycket av stärkelsen och för lite av gasväven...
Tror jag ska göra ett nytt försök i början på veckan wink.gif

hallowen.JPG

*Stintan*
Jättefina ju bravo.gif
Platinum
Vilka fina spöken ni gjort, riktigt spooky...

Grå
CITAT (Monaxe @ 25-10-2008, 21:36) *
Japp, här kommer bildbevis på mina MYCKET vingliga spöken, hade för mycket av stärkelsen och för lite av gasväven...
Tror jag ska göra ett nytt försök i början på veckan wink.gif

hallowen.JPG

biggrin.gif De blev ju jätteläckra!!! Faktiskt mer spökiga än docklika, mina skulle man ju kunna sälja som partykostym till barbie eller nåt. thumbdown.gif Fast de blev ganska bra nu när stärkningen (nästan) torkat och jag kunde lyfta av dem från ställningen, men som sagt, fel material.
Nä, det får allt bli en tur till apoteket på måndag igen och så ett nytt försök.

[attachment=26415:spöken_3.JPG] [attachment=26416:spöken2.JPG]
Red Top
CITAT (Grå @ 26-10-2008, 07:19) *
biggrin.gif De blev ju jätteläckra!!! Faktiskt mer spökiga än docklika, mina skulle man ju kunna sälja som partykostym till barbie eller nåt. thumbdown.gif Fast de blev ganska bra nu när stärkningen (nästan) torkat och jag kunde lyfta av dem från ställningen, men som sagt, fel material.
Nä, det får allt bli en tur till apoteket på måndag igen och så ett nytt försök.

Häftigt!!! tummenupp.gif
Blir du inte mörkrädd själv när du går förbi? Var får man tag på svarta ljus?
Grå
CITAT (Red Top @ 26-10-2008, 07:34) *
Häftigt!!! tummenupp.gif
Blir du inte mörkrädd själv när du går förbi? Var får man tag på svarta ljus?

Mörkrädd.... det där är ingenting jämfört med terrorn att möta sin egen spegelbild på morgnarna i badrummet wink.gif
Ljusen är Liljeholmens, som jag köpte på ica smile.gif
Red Top
Tack!
De butiker jag varit i är tydligen inte lika vågade. Mörkblå finns, men inte svarta.
Jag undviker min spegelbild på morgarna. Har tränat upp mig på att bara se håret, när jag drar borsten igenom det giggle.gif
Wilmer
rotfl.gif Era spöken är ju underbara!! NU blir det pyssla av.. Jag fick en gasvävsgardin av en kompis i går yahoo.gif Monaxe föreslog att jag skulle göra ett spöke i naturlig storlek crazy.gif LÄttast är väl att parkera sig själv under duken dunno.gif
Grå
Testade att pynta upp en av kronorna à la La serre de la musardiere's halloweenblogg, men tror det skulle bli snyggare med en gren, som Blomkronan tipsade om. Var ute i regnet igår och hämtade hem en gammal halvmurken En, men det dröjer några dagar innan den är torr nog att hängas upp och diverse hyresgäster har flytt fältet...

[attachment=26483:Samhainkrona_2.JPG]
Red Top
CITAT (Wilmer @ 26-10-2008, 14:19) *
rotfl.gif Era spöken är ju underbara!! NU blir det pyssla av.. Jag fick en gasvävsgardin av en kompis i går yahoo.gif Monaxe föreslog att jag skulle göra ett spöke i naturlig storlek crazy.gif LÄttast är väl att parkera sig själv under duken dunno.gif

Så här kanske? giggle.gif
Wilmer
Måste hon vara först med allt giggle.gif (Det är väl Martha??).

En pyntad gren låter snyggare än ljuskronan, håller med.
Red Top
Nej det är inte Martha, utan från den här länken flirting.gif
Halloween
Chamomille
CITAT (Grå @ 26-10-2008, 07:19) *

Va häftigt. Gud va fint bravo.gif Jag kan inte göra så, för spökena skulle brinna upp...
Grå
CITAT (Wilmer @ 27-10-2008, 12:20) *
En pyntad gren låter snyggare än ljuskronan, håller med.

Ja, fast nu när man har lagt till lite mer så blir helheten inte så jäkla illa trots allt - fast det är ju långt ifrån färdigpyntat.
Bortser man från de provisoriska jättetjocka kablarna som jag slängde upp längs väggen och taket för att få lite liv i julgransbelysningen i kronan (Ty man tager vad man haver sade Kajsa Warg) så...

Får se om jag ids byta ut kronan mot grenen innan fredag, just nu lutar det åt "inte".

[attachment=26498:Samhainbord.JPG]

CITAT (Chamomille @ 27-10-2008, 12:29) *
Va häftigt. Gud va fint bravo.gif Jag kan inte göra så, för spökena skulle brinna upp...

Tack för komplimangen, men man ska inte elda i öppna spisen när man har pyntat i den wink.gif
Wilmer
Men Grå, vaddå byta ut, du har väl hela huset att pynta??

OK Red top, jag förstår..
Grå
CITAT (Wilmer @ 27-10-2008, 13:22) *
Men Grå, vaddå byta ut, du har väl hela huset att pynta??

Jovars, men ett rum i taget wink.gif
Grå
Nu är dörrskylten klar. Hittade Ikeas benhängare i skåpet som jag råkat bryta av ena fästet på, men sparat på av någon outgrundlig anledning. Vad passar bättre än en sådan till en ovälkommenskylt?? crazy.gif

[attachment=26517:Ovälkommenskylt.JPG]
DragonLady
Japp... en sån ska jag ha... jämt... tummenupp.gif giggle.gif
Whiskuchi
Jag kommer inte karva någon egen pumpa i år, men om jag skulle gjort det hade jag gjort en i denna stilen:
Mycket roligare än vanliga Jack-o-lanterns tongue.gif

Bilden är lånad från nätet efter att ha bildgooglat efter pumpkin + vomit
blomkronan
Grå.
Jag tycker du hade gjort din ljuskrona riktigt höstfin det är ju bara att byta till svarta ljus och du har en "Halloweenkrona" kanske några spöken eller fladdermöss hängande i den så är det klart... tummenupp.gif

Min gren jag hade... var mera lik "påskris" spretig spökligt... med spindelväv. (jag hade inte en "ren gren")

edit: eller oranga ljus...
Grå
CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2008, 22:14) *
Jag kommer inte karva någon egen pumpa i år, men om jag skulle gjort det hade jag gjort en i denna stilen: [img...
Mycket roligare än vanliga Jack-o-lanterns tongue.gif

Bilden är lånad från nätet efter att ha bildgooglat efter pumpkin + vomit

Hehe, är han lite bakis Hallow-Jack, eller tyckte han inte att det var gott med pumpapaj? wink.gif

Jag är lite för konservativ när det gäller Jack-o-lantern, så min kommer nog att ha det vanliga grinet i år igen, men om det var Myosotis (??!!) som hade karvat en helt fantastisk pumpa i spindelnätsmönster? Suveränt duktigt, för jag tycker faktiskt att det är ganska svårt att karva så att det blir bra utan att råka skära för långt. De är ju inte som att tälja i smör de rackarna precis....

Den här bilden har jag på mitt skrivbord, hittad någonstans på internet, vart har jag glömt. Också ganska uppseendeväckande handlag för konsten...

Wilmer
CITAT (Grå @ 27-10-2008, 19:49) *
Nu är dörrskylten klar. Hittade Ikeas benhängare i skåpet som jag råkat bryta av ena fästet på, men sparat på av någon outgrundlig anledning. Vad passar bättre än en sådan till en ovälkommenskylt?? crazy.gif

Oj, nu skrattade jag så jag fick hosta, den var ju suverän!!
Whiskuchi
CITAT (Grå @ 28-10-2008, 06:21) *
Hehe, är han lite bakis Hallow-Jack, eller tyckte han inte att det var gott med pumpapaj? wink.gif

Han tiggde till sig för mycket snarr och åt så han mådde illa wink.gif

Bildgooglade lite på "pumkin carving", det är OTROLIGT vad en del kan göra!

...och som Tim Burton-fan älskar jag den här:

Grå
Den översta var ju helt ljuvlig smile.gif

Nu har jag gjort Rungodisar till kaffet efter älgen! Marsipankuddar fyllda med madeiradränkta plommon och mörk chokladtryffel (Henrik ville ha gele till maten och letade i kylskåpet och hittade burken med hackade plommon i madeira och sniffade i den och sa "... och det här var inte gele...." biggrin.gif), doppade i ljus choklad och garnerade med vit choklad.........

[attachment=26557:Rungodis_2008.JPG]

... jo, jag har tjuvsmakat........ en... whistling.gif
*Stintan*
Men Grå då, såna läckerbitar borde vara förbjudna att visa. Undrar just varför jag just nu känner ett sånt väldigt godissug confused.gif giggle.gif
Grå
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2008, 22:57) *
Undrar just varför jag just nu känner ett sånt väldigt godissug confused.gif giggle.gif

Lite motgift, kanske? wink.gif

[attachment=26560:2031_cra...finger_l.jpg]
Martha Stewart - vem annars..?

Jag har väldigt roligt åt morbid humor, till en viss gräns - en gravsten med inscriptionen "Rest in pieces" kan jag skratta gott åt, och bålskålar med dricka i som ser som gammalt skurvatten - med tillhörande skräp o.s.v, men trots det kan ögonsoppa och fingrar faktiskt få det att vända sig i magen på mig biggrin.gif Därför väljer jag att fira en lite snällare höstfestvariant av Halloween, med rungodisar smile.gif
MEN det vore roligt att få lite tips och idéer från andra också!
blomkronan
Lagerhouse säljer svart spagetti, det kan man göra en sallad på... E det vallnötter dom heter... dom som ser ut som små hjärnor = råtthjärnor, Ett glas rött vin = serveras som drakblod. Kalkon serveras som drakunge...
Frågan är ska det bara vara ni två kanske en kalkon blir för stor det går ju lika bra med en helkyckling flirting.gif
Monaxe

Den iden lånar jag Grå! rotfl.gif

Den ska få hänga uppe året runt tror jag.... crazy.gif
Anma
CITAT (Grå @ 29-10-2008, 06:40) *
Lite motgift, kanske? wink.gif

[attachment=26560:2031_cra...finger_l.jpg]
Martha Stewart - vem annars..?
Jag har väldigt roligt åt morbid humor, till en viss gräns - en gravsten med inscriptionen "Rest in pieces" kan jag skratta gott åt, och bålskålar med dricka i som ser som gammalt skurvatten - med tillhörande skräp o.s.v, men trots det kan ögonsoppa och fingrar faktiskt få det att vända sig i magen på mig biggrin.gif Därför väljer jag att fira en lite snällare höstfestvariant av Halloween, med rungodisar smile.gif
MEN det vore roligt att få lite tips och idéer från andra också!

Vicka fina! Här har vi en jultradition, vi som inte firar halloween. Mannen i huset gör julfingrar av marsipan och rött "blod"... Ser makabert ut på julbordet men hiskeligt roligt... biggrin.gif
Grå
CITAT (blomkronan @ 29-10-2008, 09:35) *
Lagerhouse säljer svart spagetti, det kan man göra en sallad på... E det vallnötter dom heter... dom som ser ut som små hjärnor = råtthjärnor, Ett glas rött vin = serveras som drakblod. Kalkon serveras som drakunge...
Frågan är ska det bara vara ni två kanske en kalkon blir för stor det går ju lika bra med en helkyckling flirting.gif

rotfl.gif Det var ju också en meny... Kul smile.gif
DragonLady
CITAT (Grå @ 25-10-2008, 20:52) *
pärlspöke.... bilder fordras både på den och på Monaxes hemsökta matbord! smile.gif
Du kanske skulle göra ett spöke i slipade swarowskikristaller och döpa henne till Miss Monroe? wink.gif

Ja det hade varit snyggt med ett Monroe spöke giggle.gif har inga så små swarowskipärlor bara..
Men det var helt klart svårare än det såg ut o göra detta spöket sweatingbullets.gif o vävspöket hade jag oxå för lite väv till ranting.gif

Men om jag inte får ett vansinnes utbrott till för att jag måste göra om så blir nog "vardags" miss Monroe klar ikväll happy.gif
DragonLady
Ja till slut blev det ju lite spöken ninja.gif Wooooooooooo
Grå
CITAT (DragonLady @ 30-10-2008, 01:05) *
Ja till slut blev det ju lite spöken ninja.gif Wooooooooooo

"Vardags-miss-monroe" biggrin.gif Jättefina, båda två ju! Jag tycker faktiskt att det blir himla bra med lite mindre väv på. tummenupp.gif

Jag fick ju efter mångt och mycket tag i någon sorts gasväv i tisdags. Jag gick in på apoteket och frågade och damen i kassan sa fundersamt att något sådant hade de inte sett till på hur många år som helst. De hade små gaskompresser, 5x5 cm och 7x5 cm... "Vi har ju iochförsig en lite större - 10x 10 cm, bakom kassan..."

Jag tyckte att det var bättre än inget och gick hem med världens största kartong gaskompresser, som när man vecklar ut dem blir 20x20 och om man dessutom drar lite i dem blir halvmeterlånga remsor.
"Vi säljer dem tyvärr inte i mindre förpackningar, vad ska du ha dem till?" frågade hon och jag mumlade fram ett medvetet förvirrat och ohörbart svar.
"Det är de som har stomi som använder dem, men du kanske kan använda de som blir över till make-up och sådant" upplyste damen mig om och jag kunde bara inte komma mig för att tala om att jag skulle göra spöken av dem. Här stod en välutbildad dam som egentligen är till för att betjäna kunder i nöd och jag skulle leka med deras sjukvårdsmaterial...

Det lilla spöket blev bra och torkade klart igårkväll, men det stora spöket har inte torkat än ... det är lite konstigt, för det har stått på tork i två dagar nu...
DragonLady
thanks.gif
Jag torkade min dagen efter med hårtorken.. tålamodet tröt o jag ville ha ordning på köksbänken yes.gif
Monaxe
Inte konstigt då att du hade sånt fint "fladder" i din gasväv!
skogstroll
jösses amalia jag var på buttericks idag... gick knappt att ta sig in i butiken... folk va som galna... sweatingbullets.gif
Chamomille
CITAT (Grå @ 27-10-2008, 13:02) *
Tack för komplimangen, men man ska inte elda i öppna spisen när man har pyntat i den wink.gif

Nähää... Fast då fryser vi biggrin.gif Får väl ta fram värmeljusen istället w00t.gif

giggle.gif
Grå
CITAT (skogstroll @ 30-10-2008, 13:10) *
jösses amalia jag var på buttericks idag... gick knappt att ta sig in i butiken... folk va som galna... sweatingbullets.gif

Nå, lyckades du få tag i dödgrävardräkten då? Eller fick du slåss om den? smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon