Full version: begonia problem
golo
hej alla!

jag har tre begonior hemma som jag har köpt nyligen och som alla tre har blommor med bruna och uttorkade kanter. även de nyutslagna blommorna har dessa bruna kanter på blombladen :S jag har en fjärde begonia som jag köpte för ganska längesen men som inte är drabbad utav dethär problemet.
vad gör jag fel tror ni?

tacksam för svar smile.gif

[attachment=26213:CIMG4426kl_.JPG]
djur7
CITAT (golo @ 20-10-2008, 23:34) *
hej alla!

jag har tre begonior hemma som jag har köpt nyligen och som alla tre har blommor med bruna och uttorkade kanter. även de nyutslagna blommorna har dessa bruna kanter på blombladen :S jag har en fjärde begonia som jag köpte för ganska längesen men som inte är drabbad utav dethär problemet.
vad gör jag fel tror ni?

tacksam för svar smile.gif

[attachment=26213:CIMG4426kl_.JPG]

Så där brukar mina begoniar också bli och jag har inte en aning vad jag gör för fel.. ja har funderat om det kan vara att man vattnar för mycket kanske????
tepa
Hej

Ingen aning vad som är fel. Men jag har råkat ut för samma. Min Begonia blev antagligen ihjälvattnad. Den ska torka upp ordentligt mellan vattningarna. Stå mycket ljust, jag hade min i sydvästfönster, med ett lätt skuggande lärkträda utanför. Den blommade om en gång, trivdes säkert jättebra. Tills jag var och öste för mycket med vattenkannan. Ska nog prova igen. Och då ska jag se till att bara vattna när den är TORR. Känns jorden lite fuktig så är det inte dags.

Hälsn Tepa
golo
CITAT (tepa @ 21-10-2008, 12:55) *
Hej

Ingen aning vad som är fel. Men jag har råkat ut för samma. Min Begonia blev antagligen ihjälvattnad. Den ska torka upp ordentligt mellan vattningarna. Stå mycket ljust, jag hade min i sydvästfönster, med ett lätt skuggande lärkträda utanför. Den blommade om en gång, trivdes säkert jättebra. Tills jag var och öste för mycket med vattenkannan. Ska nog prova igen. Och då ska jag se till att bara vattna när den är TORR. Känns jorden lite fuktig så är det inte dags.

Hälsn Tepa

tack så mycket för tipset smile.gif jag ska prova, fast jag är osäker på det beror på det. jorden brukar alltid vara väldigt torr när jag vattnar, men ja får vara nogrannare helt enkelt.

tepa
Hej Golo

Eller har du haft den i gassande sol ? Tänkte ifall blombladen blivit brända. Det har nog varit väldigt hett i mitt fönster också, trots lätt skuggande lärkträd. Tror nog att någon annan kanske kan hjälpa dig bättre. Är ju själv så ny på området.

Hälsn Tepa
golo
CITAT (tepa @ 22-10-2008, 07:51) *
Hej Golo

Eller har du haft den i gassande sol ? Tänkte ifall blombladen blivit brända. Det har nog varit väldigt hett i mitt fönster också, trots lätt skuggande lärkträd. Tror nog att någon annan kanske kan hjälpa dig bättre. Är ju själv så ny på området.

Hälsn Tepa

jaa jag misstänkte det också men en av begoniorna står en ganska bra bit från fönstret så jag är säker att iaf den inte blivit utsatt för direkt sol :/
tepa
Jaha. Hmm. Synd att man inte kan fråga blomman direkt...

Hälsn Tepa
Bassam
du har varmt och lite fuktighet i rummet så rötter örkar inte ersätta vatten till blommor som behöver, så de blir bruna.
- undvika att spruta vatten på blommor. För att om kommer vatten på blommor blir lätt att svampen attackera.
- vattna under ifrån lägga vatten i kruka fat.
H:Bassam
golo
CITAT (Bassam @ 22-10-2008, 17:02) *
du har varmt och lite fuktighet i rummet så rötter örkar inte ersätta vatten till blommor som behöver, så de blir bruna.
- undvika att spruta vatten på blommor. För att om kommer vatten på blommor blir lätt att svampen attackera.
- vattna under ifrån lägga vatten i kruka fat.
H:Bassam

ja detta med att vattna underifrån har jag aldrig förstått :/ är det bara att ställa innerkrukan på ett fat med vatten och ska man göra dett amed alla växter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon