Full version: Jordärtsskockor
TEZZ
Jag var ute i köksträdgården och grävde upp lite skockor idag men jag blev väldigt besviken på resultatet. Jag kokte som jag brukar men när jag skulle äte dom märkte jag att ena ändan var alldeles hård och mitten kändes lös. Jag tillagade på samma sätt som jag alltid gjort och då med bra resultat.
Har jag skördat för tidigt eller vad kan problemet vara?
elvisjö
Samma erfarenhet har jag.
jag undrar också vad det kan vara för fel
gunvor
Jag har just diskuterat jordärtskockor med en god vän som fått en hel säck full och undrar hur i all sin dag man förvarar dom - kan man frysa in dom på ngt sätt.
Jag tror att OM det hade varit mina skulle jag rensat bort jorden, kokt och passerat som äppelmos o sedan lagt i frysen. Kan det vara en bra idé? Dom är ju förfärligt jobbaiga att kala tycker jag!
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/helia/helitub.html

Under den där diskussionen ble vi lite oense om hur det är - blommar dom eller ej?
Nu har jag läst mig till att jordärtskockorna blommar, men ofta så sent att vi inte har glädje av dom!
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar gå bra att koka + mixa dem och frysa så troligtvis går det bra att passera också.

Sorten Bianca hinner blomma i södra-mellersta sverige men de andra sorterna brukar inte hinna blomma ens i skåne.
Christa
När jag kokte mina så blev de lösa i mitten och hårda från skalet och ½ cm in. De liksom delade på sig.

Då skalade jag dem och kokade soppa istället men dagen efter så hade jag så mycket gaser så jag nästan kunde tanka bilen med dem...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jordärtkockor är kraftigt gasbildande ifall man inte är van vid inulinet så man ska inte äta alltför mycket på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon