Full version: Grusgång
LasseB
Någon som har erferenhet av underarbetet
Själv tänker jag mig att man ska gräva ur ca 5 cm lägga markduk och sedan gånggrus.
När jag sedan läser på div sidor på nätet ska man tydligen bottna med lite annat, är det verkligen nädvändigt
Det ska bli en gå gång på ca 20 meter lång och 0,8 bred i den lilla uppförsbacken från bilen till huset.

Vad har ni för synpunkter
henriks
Jag skulle nog föredra att gräva ur betydligt mer än 5cm, helst ta bort all matjord och "grunda" med 0-18 bergkross.

Det har ju förstås lite betydelse vad det är för typ av jord som ligger där redan, om den är någorlunda väl dränerande kanske det fungerar att bara gräva ur för gånggruset men 5 cm? är inte det lite snålt? du lär ju se markduken här och var emellanåt om du inte krattar och jämnar till jätteofta??
Fågelvägen
Kommer gånggruset att hållas kvar om gången ligger i en nerförbacke? Regnet gör små rännilar i finkornigt grus, så gruset samlas småningom i högar längst ner. Makadam av t.ex. grovleken 8/16 mm hålls bättre där man lagt det, men ser förstås inte lika trevligt (och nykrattat) ut.

Jag tror som henriks att det är bättre att gräva lite djupare än 5 cm, för dräneringens skull. Kanske lättare också, ungefär ett spadtag djupt. Med vilken grävteknik tar man loss så lite som 5 cm?? confused.gif
LasseB
Tack för kommentarerna, backen är inte så himmla brant kanske 10% lutning och visst gruset kommer att glida neråt så det blir till att kratta uppåt
I mina ögon är allt annat är gånggrus 0/8 inte så snyggt och det gäller väl att tänka på nakna fötters välbefinande också

5 cm grävning tänkte jag åtstadkomma med hjälp av en snittsig grävskopa med duktig förare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon