Ostersund
Jag har flera orkideer som blommar lite då och då, men en av dem beter sig lite annorlunda.
Den har en blomstängel som ser normalt grön ut med vad jag har trott är blivande knoppar.
Änden på stängeln är smal, platt och lite kluven så först tänkte jag att den fortfarande växer,
men det har inte hänt något på evigheter....

Kommer den få knoppar eller har den ingen lust, i övrigt verkar blomman frisk?
Sofiia
om stängeln är grön kan det komma blommor på den igen så låt den vara som den är. Jag har en som har haft 3 gröna stänglar i 3 år och blommar först nu om på dessa stänglar. Ofta är de plantor man köper ganska unga och tvingade till blomning och då kan det bra hända att de inte blommar om på länge. Jag antar att min som inte blommat om på 3 år var väldigt ung då jag köpte den. Men den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge flirting.gif
tepa
Hej Sofiia

"Väntar aldrig för länge", menade du väl ? Jag väntar också på att mina två Orchidéer ska blomma om. Dom blommade från dec till april, inte hänt något sen dess. Den ena har grön stängel, den andra blommans stängel var helt fnösktorr, så den klippte jag bort. Jo, det har nog hänt nåt, ett nytt litet blad har kommit på den ena. Bladen är tjocka, knallgröna och fina. Den enas luftrötter har ändå torkat bort och den andra har jag aldrig sett några luftrötter på. Alltså de som är ovanpå jorden och hänger utanför. Dom har nog nånslags synliga nånting där närmast stjälken, vet inte riktigt, borde ta en bild. Hoppas det funkar ändå, fast jag hört att luftrötterna är så viktiga.

Hälsn Tepa
Sofiia
CITAT (tepa @ 22-10-2008, 07:25) *
Hej Sofiia

"Väntar aldrig för länge", menade du väl ? Jag väntar också på att mina två Orchidéer ska blomma om. Dom blommade från dec till april, inte hänt något sen dess. Den ena har grön stängel, den andra blommans stängel var helt fnösktorr, så den klippte jag bort. Jo, det har nog hänt nåt, ett nytt litet blad har kommit på den ena. Bladen är tjocka, knallgröna och fina. Den enas luftrötter har ändå torkat bort och den andra har jag aldrig sett några luftrötter på. Alltså de som är ovanpå jorden och hänger utanför. Dom har nog nånslags synliga nånting där närmast stjälken, vet inte riktigt, borde ta en bild. Hoppas det funkar ändå, fast jag hört att luftrötterna är så viktiga.

Hälsn Tepa

Ja på riktigt heter det ju "väntar aldrig för länge",men man brukar ibland på skämt säga att man alltid väntar för länge, för visst känns det ju som om man alltid väntar för länge då man väntar på något gott smile.gif

Alla Phalaenopsis (om det är en sådan du har?) rötter är likadana och är alla luftrötter, inte bara de som är i luften. Dom behöver inte ha några rötter i luften för att må bra men om dom har så är det bra att spraya lite vatten på dem ibland så torkar de inte in.

Ja lägg in en bild så är det enklare att se vad det skulle kunna vara som kommer på din orkidé tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (tepa @ 22-10-2008, 08:25) *
Jo, det har nog hänt nåt, ett nytt litet blad har kommit på den ena.

Phalaenopsis brukar växla mellan att blomma och göra nya blad.
Kickan82
Du behöver inte oroa dig över att det inte blommar... jag har haft en orkidé i cirka 3-4 år och blommat av och till.. förra året när den blommat färdigt så glömde ja nästan bort den när den var gömd bakom gardinen... i typ ett halvår.. men sen när ja väl upptäckte den igen hade det kommit nya skott o knoppar på gång.. o de blev otroligt vackra.. orkidéer behöver lite vila ibland.... så ha tålamod..
tepa
Hej Sofiia

Fniss, gissade, nog att du kanske menade "alltid" för länge iaf...Visst har du rätt i det, känns nog som att man väntar för länge. Tack för rådet att spreja med vatten på luftrötterna. Alltid lär man sig något nytt. Så jag vet om jag får en ny Orchidée nån gång. Jo, mina är brudorchidéer, alltså Phalaneopsis. Det växer alltså inte ut nya luftrötter ? Ska försöka komma ihåg bilden snarast. Vad roligt att höra att den mår bra även utan luftrötter. Tack, nu blev jag lättad.

Hälsn Tepa
blomkronan
Jag läste i Allers Trädgård om brudorkideer (senaste nummret). När dom inte blommar vill dom få små "köldknäppar" inte minusgrader. Deras råd var att öppna fönstret lite då och då när det är ca +10 ute. Då stimullerade man blommningen. Det kan nog stämma för jag har mina står på fönterbläcket pressis bredvid altandörren i köket, den öppnar vi minst en gång om dan för att vädra lite. Mina som står närmast dörren blommar nu... smile.gif
blomkronan
Tog en bild av min "lilla" 12 blommor och 5 knoppar som håller på att slå ut yahoo.gif [attachment=26329:DSC00163.JPG]
[attachment=26330:DSC00164.JPG]
tepa
Herre min tid, Blomkronan, vilka Orchidéer du har ! Och ca en miljon tack för tipset att öppna fönstret lite, men de andra blommorna i fönstret då ? Har en Gerbera, Yuccapalm, Paraplyaraliaskott på tillväxt och en Garderobsblomma stående där. Räcker någon minut per dag ? Eller kanske bäst (har ju bara två Orchidéer) att lägga ut dom en stund på altanbordet ?

Hälsn Tepa
Sofiia
CITAT (tepa @ 23-10-2008, 08:03) *
Hej Sofiia

Fniss, gissade, nog att du kanske menade "alltid" för länge iaf...Visst har du rätt i det, känns nog som att man väntar för länge. Tack för rådet att spreja med vatten på luftrötterna. Alltid lär man sig något nytt. Så jag vet om jag får en ny Orchidée nån gång. Jo, mina är brudorchidéer, alltså Phalaneopsis. Det växer alltså inte ut nya luftrötter ? Ska försöka komma ihåg bilden snarast. Vad roligt att höra att den mår bra även utan luftrötter. Tack, nu blev jag lättad.

Hälsn Tepa

Jo det kommer nog nya rötter också. Så antagligen är det en rot eller en stängel du har påväg, rötterna brukar vara lite silvriga och stänglarna är hel gröna då de kommer, och så kommer de ut på lite olika ställen. Om roten sen söker sig ner i komposten eller blir i luften väljer orkidéen själv smile.gif.
jahi
CITAT (blomkronan @ 23-10-2008, 10:41) *
Jag läste i Allers Trädgård om brudorkideer (senaste nummret). När dom inte blommar vill dom få små "köldknäppar" inte minusgrader. Deras råd var att öppna fönstret lite då och då när det är ca +10 ute. Då stimullerade man blommningen. Det kan nog stämma för jag har mina står på fönterbläcket pressis bredvid altandörren i köket, den öppnar vi minst en gång om dan för att vädra lite. Mina som står närmast dörren blommar nu... smile.gif

Tack för det rådet.
Det lyssnar man ju på efter att ha sett dina fantastiska brudisar.
blomkronan
Jag har bara orkideer i köksfönstret, jag har samlat dom där. Sist någon blomma var väll när jag köpte dom sommar-höst 2007 sedan har dom stått i köket med bara blad och några med stängarna kvar. Jag har vattnat dom med vatten direkt från kranen först i sommras började jag spara vatten i en flaska så kalket skönk till botten, jag läste någon stans att man skulle göra så. Jag doppar inte krukorna som det står att man ska göra... duschar dom ibland. Hela sommaren stog altandörrendörren öppen, och som jag sa tidigare vi öppnar varje dag även nu när det är kalt ute för det är såååå varmt inne??? fattar inte hur det kan vara det vi har inte satt på värmen (radhus-grannarna värmer väll oss) Blommorna som kommer på denna är av en "gammal" stängel. Jag ska vänta tills det blir mörkt ute då kan jag fota hela fönstret och visa er hur dom står...

Tepa
det stog i artikeln att man kunde ställa ut dom en stund på dan om man inte kunde öppna fönstret... Så gör det yes.gif

Det är min första gång som jag har fått en orkide att blomma OM... giggle.gif

Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 23-10-2008, 11:48) *
Tog en bild av min "lilla" 12 blommor och 5 knoppar som håller på att slå ut yahoo.gif [attachment=26329:DSC00163.JPG]
[attachment=26330:DSC00164.JPG]

Oj! Vad många och vackra blommor!
Grattis till "OM-blomningen"!

Fina bilder! (...nya kameran...?)
DragonLady
På den vita kan man se ett praktex. på att man inte skall klippa bort gamla stänglar för nu blommar den med 3 nya stänglar på de 3 gamla.
Den andra vita som står längst bak blommar också på 2 gamla stänglar och även den lila på 1 gammal.
De bortersta två kommer dock med varsin ny stängel för de har inga gamla kvar, det var längesedan de blommade så de stänglarna som var har torkat ihop.
Mina har jag ute i skuggan på balkongen hela sommaren och tar inte in dem förrän det blir ruskväder.
När de har blommat färdigt för i år skall jag plantera dem i amplar ist. det verkar vara lättare att placera dem och blir mer naturligt.
tepa
Hej Sofiia

Här kommer den utlovade bilden. Visst är det luftrötter. Den andra Orchidéen hade också där nere i barken, petade lite försiktigt, en sådan, ljusbrun, för den låg ju under barkytan. Vågade inte peta mera än såpass att jag hittade en.

Hälsn Tepa
blomkronan
Ja, Sussie det är nya kamran... det är så kul att fota nu det blir så bra bilder... yahoo.gif

Oj, vad fina orchideer du hade Dragon Lady bravo.gif jätte kul att se. Bra ide att sätta dom i ampar jag knycker nog den iden... först hade jag tänkt att göra hyllor, med det blir roligare med amplar.

Här kommer kort på min plats där jag har haft dom sommar som vinter... nästa år ska dom få flytta ut under sommaren. Då ska man ställa dom i skuggan som Dragon lady säger men under tak dom tål inte spöregn, möjligen dugg regn.
[attachment=26360:DSC00231.JPG]
Först står min minsta inköpt på ikea föra året den blommar med ny stängel den gammla vissna.
Sen står min "lilla" älskling min stålthet, jag har satt en trollhaselgren i krukan som stöd istället för den tråkiga blompinnen.
Sen står den en helt dagsfärs, inköpt idag...
sen en inköpt för ca två veckor sedan
Bakom gardinen står några som inte fått blommor, dom tar jag ut en stund om dan när jag kommer i håg det.
Sofiia
CITAT (tepa @ 23-10-2008, 22:02) *
Hej Sofiia

Här kommer den utlovade bilden. Visst är det luftrötter. Den andra Orchidéen hade också där nere i barken, petade lite försiktigt, en sådan, ljusbrun, för den låg ju under barkytan. Vågade inte peta mera än såpass att jag hittade en.

Hälsn Tepa

Ja visst är det luftrötter!! smile.gif dom kan bli lite bruna eller ljusare gröna inne i krukan än vad de är som är i luften, men det är ingen fara med det. Bruna ihåliga rötter är dock döda så förhoppningsvis var de inte ihåliga.
tepa
Hej, Sofiia.

Den som hade luftrötter inne i krukan hade en som verkade ihålig och en som verkade fast och fin. Där finns säkert flera men jag vågade inte, som sagt, peta så mycket.

Hälsn Tepa
Sofiia
Nej det är nog bäst att låta bli att peta alltför mycket. Du kan klippa bort döda rötter sedan då du planterar om plantan nästa gång. smile.gif
tepa
Ska bli, Sofiia. Tack.

Mvh Tepa
tepa
Hej

Väntar fortfarande på att något ska hända med mina Orchidéer. Köpte t.o.m. glasytterkrukor till dom igår, så nu står dom i sådana. Vilket vädersträck tror ni det blir bäst att dom står i, nordväst med en blomlampa ovanför eller syd-ost utan blomlampa. Kan nog fixa blomlampa dit också. En kollega brukar duscha bladen på sina, de bara blommar, hennes. Men inte mina. Suck. Har också följt rådet med en liten köldknäpp, de senaste veckorna. Speciell Orchidée-näring har den också fått , ska jag ta paus med den ? Vad kan man mer göra? Kan det vara växtens "fel" ? Bladen är så fina och gröna.

Hälsn Tepa
Sofiia
om det är brudorkidéer så passar sydost fönster utmärkt vintertid och nordväst sommartid. De är inte så ljuskrävande så de klarar sig nog bra utan extra belysning.

Det kan bra vara växtens fel också. Hur länge har du haft dem? Ofta kan det vara unga plantor som har tvingats till blomning då man köper dem, då kan de ta väldigt länge innan de blommar om.
tepa
Hej Sofia

Tack för ditt svar. Då finns det alltså hopp. Jag har haft dom i ett års tid. Men ska jag sluta med näringen, tror du ?

Hälsn Tepa
ingrids
Jag har för mig att jag hörde en orkidekunnig människa säga att när bladen utsöndrar kladdiga pärlor av sött så har de nog med gödning, kanske till och med lite mycket eftersom de gör sig av med någon sort överskott på det sättet. Kan någon lite säkrare bekräfta eller förkast det?
Sofiia
CITAT (ingrids @ 06-11-2008, 10:21) *
Jag har för mig att jag hörde en orkidekunnig människa säga att när bladen utsöndrar kladdiga pärlor av sött så har de nog med gödning, kanske till och med lite mycket eftersom de gör sig av med någon sort överskott på det sättet. Kan någon lite säkrare bekräfta eller förkast det?

Ja då har den nog fått för mycket näring, så har jag också hört.

Tepa--> ser du någon tillväxt på rötter eller kommer det nya blad på den? Om inte så kan du ge näring näring lite mer sällan. Jag brukar ge kanske varannan gång eller en gång/mån vintertid till de som ej blommar eller växer till sig. det kan ju vara så enkelt att dina plantor är för unga för att blomma om då. Har en som jag haft i snart tre år och den blommar först nu om för första gången (kanske skrev om den redan i denna tråd).

Man måste ha tålamod med orkidéerna flirting.gif dom växer ju såå långsamt... Har under sommaren och hösten skaffat flera ungplantor som knappast kommer blomma förrän om kanske 3-4 år unsure.gif ... så jag får hoppas att jag har så mycket tålamod och inte slänger ut dem innan dess happy.gif
linda84
nu har ja hittat hit till eran tråd om orkidéer , å ååå så trevligt med några som lider av samma problem som jag .. orkidé feber wink.gif. Jag har ett par olika som jag haft i lite olika tider å så där men faktiskt så har ja fyra stycken som blommar om nu i år från att ja köpte dom nästan överblommade förra hösten, Men sen har jag en som oxå beter sig underligt (en av dom som blommar på en stängel) den har en stängel till som lixom torkat ut längst upp fast jag skött den precis som jag brukar (vilket dom tydligen tycks gilla i övriga fall) å nu har det som sagt kommit en ny stängel som blommar å är jätte fin men den andra står där ... lång å grön utom i toppen å ser skum ut... funderade på om ja skulle klippa av den men de törs ja ju inte efter å ha läst här att den kanske kommer igen... men vad tror ni eftersom den är torr i toppen?
tepa
Hej Linda84

Jo, det har kommit ett nytt blad, som jag tycker har vuxit en del, på den ena plantan. Den andra har nog också växande blad, tycker de ser så stora ut jämfört med tidigare. Rötterna vet jag inte om vuxit. Dom har inga luftröttershärvor ovanpå jorden, men luftrötter finns, ganska ytligt i jorden. Oj detta tålamod... Men det är väl bara att bita ihop. Det skulle inte falla mig in att slänga dom, de har ju så vackra tjocka gröna glänsande blad. Men däremot, om tålamodet börjar tryta ordenligt, så kan det hända att Tepa knallar iväg till blomsterbutiken och....

Hälsn Tepa
Koi
Hej, Jag har en orkidée som varit total misshandlad sen vi köpte den för två-tre år sedan.
Jag började dock, ta hand om den smått (slutade övervattna).

Nu ser den ut så här!

[attachment=26958:IMG_5423.jpg]
[attachment=26959:IMG_5421.jpg]
Sofiia
CITAT (tepa @ 07-11-2008, 12:58) *
Hej Linda84

Jo, det har kommit ett nytt blad, som jag tycker har vuxit en del, på den ena plantan. Den andra har nog också växande blad, tycker de ser så stora ut jämfört med tidigare. Rötterna vet jag inte om vuxit. Dom har inga luftröttershärvor ovanpå jorden, men luftrötter finns, ganska ytligt i jorden. Oj detta tålamod... Men det är väl bara att bita ihop. Det skulle inte falla mig in att slänga dom, de har ju så vackra tjocka gröna glänsande blad. Men däremot, om tålamodet börjar tryta ordenligt, så kan det hända att Tepa knallar iväg till blomsterbutiken och....

Hälsn Tepa

biggrin.gif ja man kan ju alltid köpa fler så finns det alltid någon som blommar. Ge svag dos av näringen vid varannan vattning. Då det blir ljusare igen, eller då du börjar se nya ljusgröna rotspetsar eller om den börjar skjuta stänglar, kan du ge näring varje gång.

Linda--> klipp inte av stängeln! du kan klippa av den bruna delen men absolut inte det som är grönt. Jag har haft sådana som blivit bruna i toppen (jag har då klippt bort det bruna) och sedan blommat på den stängeln pånytt. För mig brukar dom nästan oftare blomma på gamla stänglar än på nya.
tepa
Hej Orchidée-vänner

Nu orkar jag inte vänta längre på att mina Brudisar ska börja blomma om. Köpte idag en ny, men i en annan färg, har tidigare en vit och en cerise. Har denna gul-gröna något namn ? Ska säkert skötas som alla andra Brudorchidéer, hörde här på forumet att den inte vill ha direkt sol och inte är särskilt ljuskrävande. Den står nu på vardagsrumsbordet tre meter från ett stort fönster.Dessvärre brukar vi elda i täljstensspisen där, har då upp till 25 grader varmt. Blir det för varmt ? Den står också tre meter från denna. Hört att den vill ha 15-25 grader, men på lappen som följde med stod det 18-22 grader. Ge mig ett råd, tack. Ska jag ta den till det svalare köket ?

Häln Tepa
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 19-11-2008, 20:40) *
Hej Orchidée-vänner

Nu orkar jag inte vänta längre på att mina Brudisar ska börja blomma om. Köpte idag en ny, men i en annan färg, har tidigare en vit och en cerise. Har denna gul-gröna något namn ? Ska säkert skötas som alla andra Brudorchidéer, hörde här på forumet att den inte vill ha direkt sol och inte är särskilt ljuskrävande. Den står nu på vardagsrumsbordet tre meter från ett stort fönster.Dessvärre brukar vi elda i täljstensspisen där, har då upp till 25 grader varmt. Blir det för varmt ? Den står också tre meter från denna. Hört att den vill ha 15-25 grader, men på lappen som följde med stod det 18-22 grader. Ge mig ett råd, tack. Ska jag ta den till det svalare köket ?

Häln Tepa

Hej T.
Vilken härlig lime-färg den hade! wub.gif
Men du måste nog ha längre lite tålamod....
Ler lite för mig själv när jag läser om alla dina försök att få brudarna att blomma om. giggle.gif
Dom kan ju inte blomma hela tiden. Blommar dom en-två ggr per år så måste man nog vara nöjd med det.
Jag tycker att det är ungefär så här: Såsom man behandlar plantan idag, ser man resultatet efter ca 2 (-3) månader. Sista aug. så slutade jag att ge mina orkidéer näring. Fast då hade dom fått i 4 månader.
Nu är det stänglar på gång överallt... utom på dom som redan står i blom.

Jag minns när jag hade övervattnat för några år sedan, efter ca 2-3 månader, även den gången, började bladen att sloka...

När det gäller din fundering om kaminen så tror jag att det kan bli för varmt.
Jag hade ett par av mina phalaenopsis i köket i söderfönster, ca 4 m ifrån kaminen. Dom tappade knopparna och jag tror att det berodde på för hög värme. Blir runt 24-25 hos mig också i köket.
Däremot Dendrobium Phalaenopsis går bra att ha i värmen. Det har jag, plus en Epidendrum. (Den sista är nästan omöjlig att ta livet av...) Tror att D.P. är EN av de få som klarar värme upp till 26-28 grader. Har slarvat bort min bok, så för tillfälligt kan jag inte kontrollera.

Så om jag vore du, och hade plats där det är lite svalare, så skulle jag nog flytta den.
Du får ju längre blomningstid också om den står några grader lägre.

Kram,Kram!
kompiskram.gif
tepa
Tack Sussie

Ska alltså flytta den till köket. Visste nog det men måste fråga ändå. Oj vad fint det skulle vara med en blomma, inte konstgjord, som blommar mycket och inte behöver stå i fönstret och tål värme. Finns det någon sådan?

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 20-11-2008, 09:47) *
Tack Sussie

Ska alltså flytta den till köket. Visste nog det men måste fråga ändå. Oj vad fint det skulle vara med en blomma, inte konstgjord, som blommar mycket och inte behöver stå i fönstret och tål värme. Finns det någon sådan?

Hälsn Tepa

Många PM i Din brevlåda nu!!!
Sofiia
Ha den i fönstret nu på vintern, men det kanske du har då du har den i köket. Det är såpass dåligt med ljus nu på vintern så ge den det lilla naturliga ljus som finns smile.gif.

Tyvärr så finns det sällan namn på Phalaenopsisarna. De är hybrider (korsningar) mellan olika phalaenopsisar och de korsas väl ganska så hejvilt så man får nöja sig med att det är en Phalaenopsis hybrid.

Så fin sen är förresten! tummenupp.gif
tepa
Hej

Jo, den står i fönstret, med en liten blomlampa.

Hälsn Tepa
Flower_Flis
Hej! min mamma har en brud orkidée som är lite konstig. det kommer stänglar på den, dom är jätte fina och ser helt friska ut. de kommer även knopp men dom slår ej ut, utan sedan dör och trillar av sen kommer det en ny stängel som gör lika dant.
för ett tag sen så va de en knopp som höll på att slå ut men den fastnade i de stadiet. vet någon vad det är me denna??
mamma har massor me dessa orkidéer och andra men det är bara den som beter sig så

MVH Lisa
Sofiia
CITAT (Flower_Flis @ 21-11-2008, 21:24) *
Hej! min mamma har en brud orkidée som är lite konstig. det kommer stänglar på den, dom är jätte fina och ser helt friska ut. de kommer även knopp men dom slår ej ut, utan sedan dör och trillar av sen kommer det en ny stängel som gör lika dant.
för ett tag sen så va de en knopp som höll på att slå ut men den fastnade i de stadiet. vet någon vad det är me denna??
mamma har massor me dessa orkidéer och andra men det är bara den som beter sig så

MVH Lisa

Antagligen för lite vatten, näring, ljus eller fukt under knopputvecklingen. Den är antagligen en hybrid som hon har, då¨kan det hända att den har någon art i sig som är lite mer känslig och att den därför beter sig lite annorlunda.
Flower_Flis
CITAT (Sofiia @ 23-11-2008, 19:09) *
Antagligen för lite vatten, näring, ljus eller fukt under knopputvecklingen. Den är antagligen en hybrid som hon har, då¨kan det hända att den har någon art i sig som är lite mer känslig och att den därför beter sig lite annorlunda.

tack så mycke för svaret, ska medela henne detta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon