|
Full version: Praktväxten
Biggan_
21-10-2008, 11:56
Jag tänkte att vi i höst- och vinterrusk kunde roa oss med att lägga in bilder på våra praktväxter. Önskvärt är ju förstås att man kan ge en förklaring till varför växten blev så fin. Det kan ju generera många fina odlingstips. Själv börjar jag med en Begonia som jag köpte i våras. Den var i ordinär storlek, köpt i mataffären. När jag kom hem med den så tänkte jag plantera om den men upptäckte att jag inte hade någon kruka och blomjorden var också slut. Ute i växthuset hittade jag innandömmet till en självvattnande kruka (själva krukan hade jag slängt eftersom den var sprucken). Då gällde det att hitta något att sätta självbevattningen i och jag hittade en sådan där hink som dom har i affärerna och har snittblommor i. Blomjorden hade jag slut på så jag tog "kogödselpåsejord" och planterade begonian i. Det såg för bedrövligt ut med den lilla pjuttiga blomman i denna jättehink men jag tänkte att jag fick köpa en annan kruka när jag skulle till affären nästa gång. Så blev det inte av med nytt krukköp (glömska, ni vet  ) och jag märkte att begonian började växa något otroligt och satte mängder med nya knoppar. Jag har haft den i uterummet hela tiden men igår tog jag in den. Den har blommat med mängder av blommor hela våren, sommaren och hösten och är fortfarande superfin. Man ser nästan inte bladen för alla blommorna. Jag har bara gett den vatten, ingen näring. [attachment=26251:IMG_0942_begonia.jpg]
Oj! Man ser ju nästan inget blad. *imponerad*
flinga100
21-10-2008, 19:05
Wow, vilken monsterväxt! Tjusig!
Helt plötsligt blir begonior som jag tidigare varit likgiltiga för....... väldigt intressanta.
Jättetjusig växt. Jag ska absolut prova ditt recept nästa sommar.
/Anki
Maggan H
22-10-2008, 07:24
Fantastiskt fin!  Kanske kan jag göra nån slags pyramid med mina 5 begoniaknölar  .... Mitt bidrag är denna ampel som var väldigt fin till sensommaren, då växterna helt enkelt blev för stora eller rättare sagt deras rötter, så vattningen hann inte med, varma dagar behövde den vatten 2 ggr per dag...Jag menar, man HAR ju lite annat å göra också..... [attachment=26284:Ampelskä...ang_bask.jpg]
Biggan_
22-10-2008, 11:28
Åh, så fin Maggan!  Den lila var ju pricken över i. Jag skall prova swellgel till nästa år i mina amplar och krukor och se om dom håller fukten bättre.
DragonLady
22-10-2008, 12:10
Så här fin var min sommarkruka innan tvestjärtarna byggde bo i den
Red Top
23-10-2008, 09:23
Har visat detta förut, men eftersom det var sommarens mest lyckade odling visar jag det igen  Det kanske är några som inte sett det. Köpte diverse fröer från odla nu i våras, bl a Flitig Lisa. Sådde fröerna den 2:a mars. När de äntligen vuxit sig tillräckligt stora, gjorde jag i ordning en "hanging basket" me svart plast och jord. Så här såg det ut när jag stoppat in 12 pyttesmå plantor: [attachment=26324:b039.JPG] Det var ju ganska kallt på försommaren hos oss, så efter en månad: [attachment=26325:b007.JPG] I slutet av augusti så skänkte detta lilla experiment blomsterglädje trots drygt tre veckors oavbrutet regnande: [attachment=26326:b004.JPG] Mot slutet av september blommade den fortfarande, men sen tog frosten den. Jag gjorde inte något särskilt, annat än vattnade och gav gödning regelbundet.
Biggan_
23-10-2008, 11:16
Så härligt fina praktväxter ni visar upp! Margueriterna är så fina, men jag tycker dom är rätt jobbiga att hålla fina från vissna blommor. Missar man att knipsa av hela tiden så avtar ju blomningen. Så fint du fick ihop färgerna på "Lisorna" Red Top!
Biggan_
24-10-2008, 16:40
Oj, är det bara vi som har praktväxter? Men kom igen nu då! Har ni inga växter som ni är extra stolt över? Uteväxt, inneväxt, vattenväxt......................?? Här får ni skryta hur mycket ni vill!
Irene_L
24-10-2008, 17:41
Hängpetunia gillar jag att så och sen plantera dom i mina amplar: [attachment=26384:hängpetunia.JPG]
Platinum
24-10-2008, 18:02
Jo jag har ju en växtsort i ett akvarium som jag är stolt över, för man ska inte kunna hålla den med mina förutsättningar enligt de lärde Sen är jag väl lite stolt över vårat rosenhagtornsträd som blommar så fint under den säsongen fast den hittade jag ingen bild på, så visar gullregnsbusken som inte heller är att förakta.
Red Top
24-10-2008, 18:19
CITAT (Irene_L @ 24-10-2008, 18:41)  Hängpetunia gillar jag att så och sen plantera dom i mina amplar: [attachment=26384:hängpetunia.JPG] Jättefina hängpetunior Jag har alltid velat så sådana men det slutar alltid med att jag köper färdiga. Var fick du tag på fröer? När ska man så? Red Top
Irene_L
24-10-2008, 19:22
CITAT (Red Top @ 24-10-2008, 19:19)  Jättefina hängpetunior Jag har alltid velat så sådana men det slutar alltid med att jag köper färdiga. Var fick du tag på fröer? När ska man så? Ret Top Från början köpte jag frön från Impecta...men det är flera år sen. Jag plockar alltid frön från blommorna när de blommat över. Dom här blommorna på bilden är från såna frön. Jag brukar förkultivera i feb-mars. Dom är väldigt lätta att få att gro.
Red Top
24-10-2008, 21:44
CITAT (Irene_L @ 24-10-2008, 20:22)  Från början köpte jag frön från Impecta...men det är flera år sen. Jag plockar alltid frön från blommorna när de blommat över. Dom här blommorna på bilden är från såna frön. Jag brukar förkultivera i feb-mars. Dom är väldigt lätta att få att gro. Tack snälla för svaret! Själv är jag så flitig med att plocka bort överblommade blommor för att förlänga blomningen, och när jag väl vill samla frö har det blivit för kallt så det är försent. Ska pröva Impecta
Irene_L
24-10-2008, 21:50
CITAT (Red Top @ 24-10-2008, 22:44)  Tack snälla för svaret! Själv är jag så flitig med att plocka bort överblommade blommor för att förlänga blomningen, och när jag väl vill samla frö har det blivit för kallt så det är försent. Ska pröva Impecta  Jag har en massa egenplockade frön ......om du pm-ar mig din adress så skickar jag till dig
Red Top
25-10-2008, 14:31
CITAT (Irene_L @ 24-10-2008, 22:50)  Jag har en massa egenplockade frön ......om du pm-ar mig din adress så skickar jag till dig  Tack snälla för erbjudandet! Men nu har jag redan varit inne på Impecta i flera timmar och njutit av deras utbud. Det blev en hel del i varukorgen förutom petunia  . Livsfarligt att gå in på sådana sidor när längtan till våren och sommaren är så stor Tack snälla för tipset.
Fina praktväxter ni visar,jag har slutat med amplar och dylikt.Har bara några krukor på trappan och det är Cordyline,Diamont Frost och 2 nejlikor.Fuchsior har jag några med,inga sommarblommor förutom tagetes i rabatterna bland rosorna.Praktexemplar kan jag inte bjuder på tror jag.Men det är roligt att titta.
AnnammA
26-10-2008, 14:30
Går det bra med ett jätteex av en vit fjärilsbuske?!!!Att den blivit så stor, beror kanske på att den växer så nära huset, eller? Fikonplantan, som växer utomhus i rabatt året runt, är inte heller så liten... Det blev många fikon skördade också detta året...Storleken och härdigheten beror nog på läget.Läläge på uteplats med plank runtom.
Ja, jag vet inte om det är så mycket att skryta med, men jag är väldigt glad över mina Jätteverbenor. Speciellt eftersom det var första gången jag lyckades med att så dem! Tänk att några så små plantor kan bli så himla stora och fina! Jag har väl egentligen inte gjort något speciellt, förutom fet lera och lite koskitpåpåse! I bakgrunden syns mogna ax av vete och korn...
[attachment=26447:liten_Jätteverbena.jpg]
Jag vill aldrig mera vara utan Jätteverbena!!!
//Heda
Biggan_
27-10-2008, 12:53
CITAT (Heda @ 26-10-2008, 17:14)  Ja, jag vet inte om det är så mycket att skryta med, men jag är väldigt glad över mina Jätteverbenor. Speciellt eftersom det var första gången jag lyckades med att så dem! Tänk att några så små plantor kan bli så himla stora och fina! Jag har väl egentligen inte gjort något speciellt, förutom fet lera och lite koskitpåpåse! I bakgrunden syns mogna ax av vete och korn...
[attachment=26447:liten_Jätteverbena.jpg]
Jag vill aldrig mera vara utan Jätteverbena!!!
//Heda Dom är så ståtliga och vackra!  Är dom svåra att så?
CITAT (Biggan_ @ 27-10-2008, 12:53)  Dom är så ståtliga och vackra!  Är dom svåra att så? Nej, de är lätta. Sås tidigt, feb - mars. Mina frösår sig själva hejvilt, så en mer kontrollerad höstsådd i krukor borde funkar också.
Min Panteramaryllis som blommar praktfullt var jul eller strax efter och ser tråkig ut resten av året.
Alexander-VG-zon3
27-10-2008, 17:54
för tillfället är detta min Praktväxt , inget märkvärdigt , men den har en trevlig historia bakom som gör den speciell för mig . men det är min uppstammade Azalea
tror jag skaffade den 05 , jag hade praktik på en plantskola och denna hade ingen skött så vidare bra . den helt uttorkad och inklämd i ett hörn . och dom skulle kasta den ! , den hade några blad resten var bruna och den hade inga blommor . men jag tog hem den och skötte den . den tappade alla blad även med bra skötsel . våren kom och jag planterade om den i ny jord satte ut den och den levde upp på nytt ! . men den blommade inte den hösten 06 . sedan satte jag in den för vintervilan och satte ut den till våren och 07 hade jag tillgång till skolans växthus där den fick stå och där blommade den såå vackert med vita blommor
[attachment=26507:linusbild.jpg]
sedan ett år till och tathand om den och nu tog jag in den för att åter se den blomma och i veckan slog dom första ut
[attachment=26506:IMG_6184.jpg]
 Hej! Min praktväxt i år är mitt persikoträd som för första gången kunde behålla frukten på trädet tills den mognat, och det med besked. Skörden var ca, 15kg och den ena persikan godare och finare än den andra. trädet växer sen 6 år i mitt växthus som finns i zon 4, södra norrlans östra kustland....gissa om grannar och vänner blev överraskade när de blev bjudna på hemodlat. Doften i växthuset var också en upplevelse i sig, jag längtar redan till nästa skörd.
Maggan H
28-10-2008, 08:41
CITAT (flaxss @ 27-10-2008, 17:54)  för tillfället är detta min Praktväxt , inget märkvärdigt , men den har en trevlig historia bakom som gör den speciell för mig . men det är min uppstammade Azalea tror jag skaffade den 05 , jag hade praktik på en plantskola och denna hade ingen skött så vidare bra . den helt uttorkad och inklämd i ett hörn . och dom skulle kasta den ! , den hade några blad resten var bruna och den hade inga blommor . men jag tog hem den och skötte den . den tappade alla blad även med bra skötsel . våren kom och jag planterade om den i ny jord satte ut den och den levde upp på nytt ! . men den blommade inte den hösten 06 . sedan satte jag in den för vintervilan och satte ut den till våren och 07 hade jag tillgång till skolans växthus där den fick stå och där blommade den såå vackert med vita blommor
sedan ett år till och tathand om den och nu tog jag in den för att åter se den blomma och i veckan slog dom första ut
[attachment=26506:IMG_6184.jpg] Fantastisk fin Linus!  Jag vet hur svåra dom är att sköta inne, jag misslyckas alltid!
Alexander-VG-zon3
28-10-2008, 11:22
CITAT (Maggan H @ 28-10-2008, 08:41)  Fantastisk fin Linus!  Jag vet hur svåra dom är att sköta inne, jag misslyckas alltid!  tack tack har 3nu som jag sparat , en på friland och 2i krukor . dom andra två har inte blommat än det är bara den som gjort . jag har också misslyckat innan av minst 10försök att spara dom så är det bara dessa 3 som lyckas . har kanske fått den rätta touchen nu .
Biggan_
25-11-2008, 19:50
Så många fina praktväxter!  Tack för att ni visar era skyddslingar! Men jag tycker ni är väldigt blygsamma! Nog är det fler som har växter ni är stolta över, eller?
Maggan H
25-11-2008, 19:59
Den högsta och roligaste växten i år blev mina Lejonöron som blev närmare 2½ m höga, högre än Änglatrumpeten! Tyvärr tog jag ingen bild på dom, men blomman ser ut så här, våning efter våning på stjälken.
[attachment=27663:Lejon_ra.jpg]
Biggan, din Begonia är det mest praktfulla i begoniaväg jag sett !! Jag har haft en Begonia, som blommade villigt, men efter ett halvår var det bara lite spret kvar, slängde den. Skulle vilja försöka igen, men då ska jag köpa kopåse-jord att plantera i. Knappast behövs det någon extra näring med en sådan jord. Hur står det till med din Begonia nu ?
Hälsn Tepa
CITAT (Valbo @ 27-10-2008, 22:33)   Hej! Min praktväxt i år är mitt persikoträd som för första gången kunde behålla frukten på trädet tills den mognat, och det med besked. Skörden var ca, 15kg och den ena persikan godare och finare än den andra. trädet växer sen 6 år i mitt växthus som finns i zon 4, södra norrlans östra kustland....gissa om grannar och vänner blev överraskade när de blev bjudna på hemodlat. Doften i växthuset var också en upplevelse i sig, jag längtar redan till nästa skörd. Läckert! *avundsjuk*
Biggan_
26-11-2008, 23:46
CITAT (Maggan H @ 25-11-2008, 19:59)  Den högsta och roligaste växten i år blev mina Lejonöron som blev närmare 2½ m höga, högre än Änglatrumpeten! Tyvärr tog jag ingen bild på dom, men blomman ser ut så här, våning efter våning på stjälken.
[attachment=27663:Lejon_ra.jpg] Jag googlade på lejonöron men hittade ingen bild på växt där! Vad är det för sorts växt? CITAT (tepa @ 26-11-2008, 08:59)  Biggan, din Begonia är det mest praktfulla i begoniaväg jag sett !! Jag har haft en Begonia, som blommade villigt, men efter ett halvår var det bara lite spret kvar, slängde den. Skulle vilja försöka igen, men då ska jag köpa kopåse-jord att plantera i. Knappast behövs det någon extra näring med en sådan jord. Hur står det till med din Begonia nu ?
Hälsn Tepa Den har nog snart blommat över. Nu ser man bladverket igen. Får se imorgon om jag tar ett foto när det är dagsljus. CITAT (flaxss @ 27-10-2008, 17:54)  för tillfället är detta min Praktväxt , inget märkvärdigt , men den har en trevlig historia bakom som gör den speciell för mig . men det är min uppstammade Azalea
tror jag skaffade den 05 , jag hade praktik på en plantskola och denna hade ingen skött så vidare bra . den helt uttorkad och inklämd i ett hörn . och dom skulle kasta den ! , den hade några blad resten var bruna och den hade inga blommor . men jag tog hem den och skötte den . den tappade alla blad även med bra skötsel . våren kom och jag planterade om den i ny jord satte ut den och den levde upp på nytt ! . men den blommade inte den hösten 06 . sedan satte jag in den för vintervilan och satte ut den till våren och 07 hade jag tillgång till skolans växthus där den fick stå och där blommade den såå vackert med vita blommor
[attachment=26506:IMG_6184.jpg] Jättefina Azaleor Linus!  Vita är så fina! CITAT (anilin @ 27-10-2008, 14:50)  Min Panteramaryllis som blommar praktfullt var jul eller strax efter och ser tråkig ut resten av året. Väldigt fin! Visst är det synd att dom bara blommar en gång om året! CITAT (Valbo @ 27-10-2008, 22:33)   Hej! Min praktväxt i år är mitt persikoträd som för första gången kunde behålla frukten på trädet tills den mognat, och det med besked. Skörden var ca, 15kg och den ena persikan godare och finare än den andra. trädet växer sen 6 år i mitt växthus som finns i zon 4, södra norrlans östra kustland....gissa om grannar och vänner blev överraskade när de blev bjudna på hemodlat. Doften i växthuset var också en upplevelse i sig, jag längtar redan till nästa skörd. Vilket fruktkalas! Förstår att du är nöjd och hoppas på lika fint resultat nästa år!
Biggan_
27-11-2008, 00:01
CITAT (AnnammA @ 26-10-2008, 14:30)  Går det bra med ett jätteex av en vit fjärilsbuske?!!!Att den blivit så stor, beror kanske på att den växer så nära huset, eller? Fikonplantan, som växer utomhus i rabatt året runt, är inte heller så liten... Det blev många fikon skördade också detta året...Storleken och härdigheten beror nog på läget.Läläge på uteplats med plank runtom. När mognar fikonen? Jag har en liten fikonplanta i uterummet som får frukter på sommaren. Dom mognar inte utan är stenhårda, sedan brukar dom trilla av på vintern eller våren. Jag vill också passa på att tacka dej för dom fina rosenbilderna jag har fått i min tråd på småprat. Hmmm, kom på att jag måste så jätteverbenor och sätta ut nu endera dan, det får jag inte glömma bort!
Biggan_
28-11-2008, 15:06
CITAT (tepa @ 26-11-2008, 08:59)  Biggan, din Begonia är det mest praktfulla i begoniaväg jag sett !! Jag har haft en Begonia, som blommade villigt, men efter ett halvår var det bara lite spret kvar, slängde den. Skulle vilja försöka igen, men då ska jag köpa kopåse-jord att plantera i. Knappast behövs det någon extra näring med en sådan jord. Hur står det till med din Begonia nu ?
Hälsn Tepa Så här ser den ut nu. [attachment=27721:IMG_0980.jpg] Så såg den ut då.  Jag tog in den från uterummet runt den 20 okt och då var den fortfarande lika full med blommor. nu blir det inte fler knoppar vad jag kan se men det är ju några blommor kvar ännu.
Maggan H
28-11-2008, 22:23
CITAT (Biggan_ @ 26-11-2008, 23:46)  Jag googlade på lejonöron men hittade ingen bild på växt där! Vad är det för sorts växt? Leonotis nepetifolia, Lejonöra. Googla på det så hittar du många bilder. Här ä en: [attachment=27729:lejon_ra.jpg]
Biggan_
28-11-2008, 23:09
CITAT (Maggan H @ 28-11-2008, 22:23)  Leonotis nepetifolia, Lejonöra. Googla på det så hittar du många bilder. Här ä en:
[attachment=27729:lejon_ra.jpg] Aha, det är en ettåring! Giftig, kunde jag läsa mej till. ...och så läste jag det här: Danger: Plant has spines or sharp edges; use extreme caution when handling
Jag är urdålig på engelska, vad är spines or sharp edges? Är det stjälkarna som är vassa?
Hej Biggan
Spine betyder ju ryggrad, kanske stjälk i dethär fallet. Sharp edges betyder vassa kanter.
Hälsn Tepa
Biggan_
29-11-2008, 11:04
CITAT (tepa @ 29-11-2008, 08:51)  Hej Biggan
Spine betyder ju ryggrad, kanske stjälk i dethär fallet. Sharp edges betyder vassa kanter.
Hälsn Tepa Tack Tepa!
Myosotis
01-12-2008, 11:28
Så fina växter, ni är så duktiga allihop. Det är inte jag, men däremot kan jag visa upp världens längsta maskros 90cm!
Red Top
01-12-2008, 20:57
CITAT (Myosotis @ 01-12-2008, 11:28)  Så fina växter, ni är så duktiga allihop. Det är inte jag, men däremot kan jag visa upp värdens längsta maskros 90cm!Wow! Du måste ha vårdat den ömt
Alexander-VG-zon3
01-12-2008, 21:55
CITAT (Myosotis @ 01-12-2008, 11:28)  Så fina växter, ni är så duktiga allihop. Det är inte jag, men däremot kan jag visa upp världens längsta maskros 90cm!häftig !!!! sådan vill jag ha . nu ska jag börja gödsla och vattna någon lycklig maskros och se om den vill bli sån .
Myosotis
01-12-2008, 22:19
CITAT (flaxss @ 01-12-2008, 21:55)  häftig !!!! sådan vill jag ha . nu ska jag börja gödsla och vattna någon lycklig maskros och se om den vill bli sån . Haha, vad rolig du är. Ett tips: den här växte i en häck, så det var både brist på ljus och sen att den fick stöd där.
Alexander-VG-zon3
01-12-2008, 23:01
perfekt !! har en häck i östläge som är tät så den får ju kämpa för att få upp sin blomma ! , men vilken växtkraft med att bara fortsätta uppåt . fascinerad av din maskros
Biggan_
01-12-2008, 23:44
blomkronan
02-12-2008, 00:35
Jag har läst någonstans att det finns vita maskroser... det vore något att odla på
Krolliljan
02-12-2008, 07:06
 Riktigt stora stockrosplantor, sådda i våras. De största jag haft som "ettåringar".
Alexander-VG-zon3
02-12-2008, 09:45
CITAT (blomkronan @ 02-12-2008, 00:35)  Jag har läst någonstans att det finns vita maskroser... det vore något att odla på  kolla min avtar bild , har bild på en rosa ! och så har jag frön på vita som jag inte sått än .
Monarda
07-12-2008, 18:12
Hos mig blir kungsljusen alltid ståtligast.  Här har dom radat upp sig som vaktposter i grusgången. P1010838a.jpg
Marita i Vasa
14-12-2008, 12:10
[attachment=28314:Aug._9_t.jpg] Dessa hostor växer skuggigt och i djup näringsrik jord. De är verkligt stora! Den ena är namnlös men troligen en Sieboldi och den brokiga är Gold Standard. [attachment=28315:2008_17_juni_k.jpg] Det här är Blå bergsvallmo som detta år blev 163 cm höga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|