skogstroll
har en liten blogg som jag tycker är lite platt o tråkig. Har sett andra bloggar med bilder som har en häftig kant på bilderna så det blir lite mera djup. Har bara standardprogram och Adobe Photoshop LE men där går inte att göra sånt vad jag kan se... Någon som har tips på nåt sånt program som är gratis? thanks.gif
Alba
GIMP är ett gratis program som påminner om Photshop Elements.

Det har även kommit en ny variant som heter Gimp-shop .....en Beta-version.

Gimp har jag använt så jag vet att det är ett bra program.

Gimp-Shop har jag försökt ladda ner (av nyfikenhet) men det gick inte så bra. Jag får inte upp verktygen i arbetsytan...och de måste man ju ha.
skogstroll
tack snälla för tipset det ska jag kolla när jag kommer hem smile.gif
Alba
Jag vet att det finns något som heter Paint net också men det vet jag inget om.

Tillägg....Kom just på en till Picnic eller något i den stilen.

Sen ska Photoshop komma med ett on-lineprogram men jag vet inte om det finns än.
Ett nytt tillägg: Jag såg att Photoshop Express finns ute nu som beta-version.

Nu ska jag inte göra fler tillägg. biggrin.gif

Jooo....en sak till. Om du är nyfiken på Photoshop Elements(kostar kring tusenlappen) eller CS(som är svindyrt) kan du ladda ner gratis för prov i 30 dagar.
Samma sak gäller för Paint Shop Pro....du kan testa gratis i 30 dagar.

Nu blir det inget mer coolgleam.gif
skogstroll
ahaaa tål att testas smile.gif
Piccante
laddade ned GIMP nyss, mycket enklare än den gamla versionen jag hade provat tidigare för nu fick jag det på svenska så jag begriper vad jag gör.
Alba
CITAT (Markus_H @ 21-10-2008, 20:16) *
laddade ned GIMP nyss, mycket enklare än den gamla versionen jag hade provat tidigare för nu fick jag det på svenska så jag begriper vad jag gör.

Ja det är ju en fördel. yes.gif
Gimp är ett bra program.

Nu har jag försökt ladda ner Gimp-shop flera gånger. Jag ville bara testa och se hur det är. Det sägs att det är mer likt Photoshop än Gimp.
Första gångerna fick jag inte alls upp programmet.
Till sist fick jag upp det men inga verktyg i arbetsytan. Så nu gav jag upp.
Piccante
CITAT (Alba @ 21-10-2008, 20:24) *
Ja det är ju en fördel. yes.gif
Gimp är ett bra program.

Nu har jag försökt ladda ner Gimp-shop flera gånger. Jag ville bara testa och se hur det är. Det sägs att det är mer likt Photoshop än Gimp.
Första gångerna fick jag inte alls upp programmet.
Till sist fick jag upp det men inga verktyg i arbetsytan. Så nu gav jag upp.

Jag testade oxå Gimp-shop först eftersom det skulle vara mer likt photoshop. Men jag kunde inte slutföra installationen på min dator så att alla filer installerades. Det var kanske inte kompatibelt med Vista???
bahia1
Hej!
Har försökt att hitta Gimp för att ladda ner och det finns så många olika så jag vet inte vilken som är rätt för att få det på svenska. Har någon länken? Jag kör Windows XP
Tack för hjälpen
Piccante
CITAT (bahia1 @ 22-10-2008, 10:17) *
Hej!
Har försökt att hitta Gimp för att ladda ner och det finns så många olika så jag vet inte vilken som är rätt för att få det på svenska. Har någon länken? Jag kör Windows XP
Tack för hjälpen

http://www.download.com/GIMP/3000-2192_4-1...cdlPid=10892557

Här laddade jag ned, funkade fint! 000.gif
Alba
CITAT (Markus_H @ 21-10-2008, 21:30) *
Jag testade oxå Gimp-shop först eftersom det skulle vara mer likt photoshop. Men jag kunde inte slutföra installationen på min dator så att alla filer installerades. Det var kanske inte kompatibelt med Vista???

Jag har Windows XP och lyckades inte heller.

CITAT (Markus_H @ 22-10-2008, 11:24) *

Är den länken bara för Vista ?

Nej nu såg jag ju ...det är både för Vista och XP....ibland har man för brådis biggrin.gif
Alba
Nu har jag laddat ner efter länken från Markus.

Men det ser ju så konstigt ut. Programmet öppnas i 2 bilder.

Först har jag en bild med alla verktygen på rad längst upp och en arbetsyta

Bakom den bilden ligger en bild med rubrikrad lägst upp ...arkiv...redigers....osv

Det ska ju ligga i samma bild. Ändrar man någon inställning eller ?

Piccante
CITAT (Alba @ 22-10-2008, 15:28) *
Nu har jag laddat ner efter länken från Markus.

Men det ser ju så konstigt ut. Programmet öppnas i 2 bilder.

Först har jag en bild med alla verktygen på rad längst upp och en arbetsyta

Bakom den bilden ligger en bild med rubrikrad lägst upp ...arkiv...redigers....osv

Det ska ju ligga i samma bild. Ändrar man någon inställning eller ?

Fast så har jag det oxå och så har väl GIMP alltid varit? Det är väl för att man ska kunna minimera de verktygsfält man inte använder eller kunna flytta runt dem som man vill så man får mer plats för arbetsytan?

så här ser GIMP ut på min dator när jag öppnar det!
[attachment=26296:skärmdump.jpg]
Alba
Det sista GIMP jag hade var 2.4.6 och det var inte så.
Där var verktygsfältet fast på arbetsytan eller hur jag skall säga.

OK tack för ditt svar. Då vet jag att det inte är något fel hos mig.
Alba
Nu minns jag hur det var. När jag började med GIMP 2.4.1 gick det att docka tex verktygsfältet och jag kunde välja att lägga det under raden.....arkiv...redigera...osv. Det gick att låsa fast det och nästa gång jag öppnade GIMP låg det kvar på samma plats.

Nu verkar det som det inte går att göra i nya GIMP.
skogstroll
ni som använt Gimp, vet ni hur man ändrar kanterna på bilden? smile.gif
Alba
Kolla under Filter---Dekor här kan du göra bla runda hörn och softade kanter.

Här finns en bra sida om du vill lära dig grunderna.
Jag gick igenom alla delarna här när jag lärde mig GIMP. Tyvärr finns inte forumet kvar som också låg på den hemsidan.

Jag tror att det numera också finns svensk manual till GIMP tyvärr inte komplett. Men på engelska finns det en fullständig och på norska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon